Effectief sales- en accountmanagement vormt de ruggengraat van een bloeiende onderneming. Het draagt bij aan het genereren van inkomsten, het opbouwen van duurzame klantrelaties en het bevorderen van bedrijfsgroei. Succesvolle professionals moeten niet alleen op de hoogte zijn van actuele ontwikkelingen, maar ook voorbereid zijn op wat de toekomst brengt. Welke cruciale trends en veranderingen beïnvloeden het werkveld van sales- en accountmanagement? En hoe kunnen aspirant-sales- en accountmanagers zich het beste voorbereiden op een bloeiende carrière? We hebben deze vragen voorgelegd aan Robin van der Werf, een ervaren docent op het gebied van sales- en accountmanagement. Daarnaast vertelt hij over zijn reis in sales, de uitdagingen en de essentiële vaardigheden voor succes.
In de dynamische wereld van sales- en accountmanagement heeft Robin van der Werf jarenlange ervaring. Hij is niet alleen een ervaren professional, maar ook docent en auteur. Als eigenaar van CommVida speelt hij een cruciale rol in het trainen en ontwikkelen van professionals in het vakgebied sales- en accountmanagement. Zo verzorgt hij commerciële trainingen en NIMA A en B Sales-trajecten voor opleidingsinstituten, waaronder SRM. De boeken voor deze opleidingen zijn door hemzelf geschreven. Hij is auteur van het Basisboek Sales en Praktisch Sales- en Accountmanagement.
Robins reis in de sales begon al tijdens zijn studietijd, toen hij zijn eerste stappen zette in de commerciële wereld door te werken bij een grote retailer in consumentenelektronica. Die vroege ervaring legde de basis voor zijn toekomstige carrière in sales- en accountmanagement.
Met een lach herinnert Robin zich de uitdagende start van zijn carrière, waarbij hij als twintiger producten verkocht. Die ervaring legde de grondslag voor zijn latere succes. De overgang naar keyaccountmanager en een functie als leidinggevende van het salesteam bij Bosch bracht nieuwe uitdagingen. Net als het schrijven van zijn boeken. “Elke uitdaging bracht waardevolle leermomenten,” zegt Robin.
Robin: “De combinatie van resultaten boeken, samenwerken met klanten en andere afdelingen binnen een organisatie heeft mij altijd zeer geïnspireerd. Maar ook de verantwoordelijkheid die je hebt en een zekere vrijheid zijn kenmerkend voor sales. Ik ben altijd in de commercie werkzaam gebleven.”
“Er is de afgelopen jaren enorm veel veranderd voor sales, bijvoorbeeld door steeds professionelere en kritischere afnemers, concentratie van de inkoop, technologische ontwikkelingen en digitalisering,” zegt Robin. Hij vervolgt: “Het is niet moeilijk te voorspellen dat AI voor grote veranderingen gaat zorgen in het salesproces. De bijna eindeloze hoeveelheid data die organisaties ter beschikking staat en de toepassing van AI gaat het verkoopproces in belangrijke mate transformeren. Repetitieve taken worden geautomatiseerd waardoor sales zich kan richten op het opbouwen van waardevolle klantrelaties.”
“Een open deur is natuurlijk dat het opbouwen van relaties, vlot communiceren en commercieel inzicht essentiële vaardigheden zijn die de basis voor effectief sales- en accountmanagement vormen. Wat weleens wordt onderschat is dat sales ook betekent gedisciplineerd werken, samenwerken met anderen en kunnen incasseren. In dit snel veranderende werkveld worden vaardigheden als data-analyse en werken met digitale tools essentieel,” zo vertelt Robin.
Voor Robin draait het opbouwen van waardevolle klantrelaties om begrip, eerlijkheid en de bereidheid om buiten je comfortzone te treden. Hij gelooft dat menselijke connecties de sleutel zijn tot succes in sales. “Een goede antenne hebben voor de verschillende belangen, de business van de klant snappen, respectvol en eerlijk opereren en bereid zijn over je eigen schaduw heen te springen zijn voor mij belangrijk geweest. Het blijft tenslotte mensenwerk. Verder vind ik het belangrijk dat ik echt van waarde kan zijn voor een klant,” zegt Robin.
Voor degenen die een carrière in sales ambiëren, adviseert Robin om een NIMA Sales-opleiding te volgen. Robin: “Dat is een inkopper natuurlijk! De ene opleiding is de andere niet en er zijn veel interessante trajecten. Het feit dat NIMA Sales-opleidingen worden afgesloten met een schriftelijk en mondeling examen maakt dat ze erg waardevol zijn voor werkgevers. Je moet over flink wat doorzettingsvermogen beschikken om het traject positief af te ronden, een mooie graadmeter voor de inzet van de verkoper! Door de exameneisen en de duidelijke structuur zijn NIMA Sales-opleidingen bovendien heel doelgericht.”
Hij vervolgt: “Wat ik iedereen wil meegeven is dat de wereld om ons heen weliswaar snel verandert door tal van technologische vernieuwingen, maar dat de essentie van sales onveranderd is: het bouwen van menselijke connecties. Houd dat voor ogen en dan kun je een fantastische carrière opbouwen in sales!”
Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd naar onze opleidingen? Onze opleidingsadviseurs beantwoorden al jouw vragen en kijken samen met jou welke opleiding het beste bij je past. Neem gerust contact op via telefoonnummer 020 – 2 272 091 of stel je vraag online.