Jos Govaart, oprichter van Coopr, vertelt: ‘’Het wordt tijd voor meer aandacht voor het centrale mer

Jos Govaart, oprichter van Coopr, vertelt: ‘’Het wordt tijd voor meer aandacht voor het centrale merkverhaal."

Jos Govaart, oprichter van Coopr, helpt merken die een rol spelen in het dagelijks leven aan communicatieoplossingen die impact maken. Van adidas tot Coca Cola en LinkedIn. Daarnaast is hij een van de vakgenoten die deel uitmaken van de Raad van Advies van SRM. Hij vertelt over het belang van goede PR.

Coopr vertelt verhalen van de meest uiteenlopende klanten. We zijn er als bureau om organisaties beter, effectiever, creatiever en eerlijker te laten communiceren. We startten Coopr tijdens de economische crisis in 2009, toen we enkel opereerden in België. De PR-wereld sliep, maar wij waren wakker. Zonder te weten dat het zo heette zorgden we via contentmarketing voor zichtbaarheid en uiteindelijk leads. Zo mogen we nu  grote klanten, helpen zoals  LinkedIn en Coca Cola. Het leuke van ons werk is dat de context en dynamiek bij elke opdrachtgever weer anders is. Als adviseur sta je aan de ene kant op een prettige afstand zodat je niet al te veel beïnvloed wordt door de specifieke dynamiek in een organisatie. Aan de andere kant willen we juist betrokken zijn zodat je die dynamiek goed kunt snappen en ook scherp kunt adviseren. Waar ik erg in geloof is, samenwerking tussen de verschillende marketingcommunicatiedisciplines. Ons vak verandert continu en creatie, technologie, data en context zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.  Onze rol is met name het zorgvuldige opbouwen van het merk. PR is in mijn ogen dan ook bij uitstek een instrument dat werkt voor de langere termijn. Natuurlijk, ook wij kunnen merken activeren. Maar de echte toegevoegde waarde zit voor mij in de langetermijn merkbouw. Een succesvol merk begint eerst met de ontwikkeling van een heldere visie. Die moet duidelijk zijn, voordat er actie wordt ondernomen. Klanten denken vaak vanuit hokjes, terwijl het juist van belang is dat je alle disciplines vanuit een centrale merkbelofte voert. Welke associaties wil je dat jouw merk oproept? Merken moeten zich in mijn ogen veel meer bewust zijn van hun identiteit en ook van de rol die zij spelen in de maatschappij. Een stevig merkverhaal dat consequent uitgedragen, gedeeld en beleefd wordt is wat mij betreft dan ook cruciaal om het verschil te maken in de hoofden van mensen.

Hoe creëer je waardevolle PR?

Hoe je succesvolle pr bedrijft is nogal afhankelijk van het type organisatie en het type nieuws dat je in de organisatie hebt. Geliefde merken of juist merken die om negatieve redenen in de publiciteit staan, hoeven relatief weinig te doen om persaandacht te krijgen. Voor heel veel merken geldt dat niet en moet je dus creatief zijn, want je wil opvallen en herkenbaar zijn. Scherp kiezen is daarbij van belang. Ook als het gaat om wie je wil aanspreken.

Veel organisaties maken in mijn ogen de fout om een te brede doelgroep aan te spreken. Ze willen 15-jarige tieners aanspreken, maar ook 65-plussers. Iedereen tevreden willen stellen; dat werkt niet. Stel je doelen en communiceer gericht; met een verhaal dat je doelgroep aanspreekt.

Maatschappelijke betrokkenheid?

Een maatschappelijke betekenis wordt binnen merken steeds meer toegepast. Het is een trend die veelal goed gewaardeerd wordt door de consument. Van gerecyclede producten tot het steunen van goede doelen; veel bedrijven willen iets goeds doen voor de wereld. Dat is leuk, maar alleen geloofwaardig als je het echt meent. Integriteit is belangrijk; men prikt er doorheen als je dat niet bent. En waar ik voor pleit: vermijd bullshitbingotaal. Heb het dus niet over je purpose, maar over datgene wat je concreet bijdraagt.

SRM

SRM ken ik al jaren, als belangrijke speler in de wereld van marketingopleiders. Meerdere collega’s hebben het fundament voor hun marketing- en communicatiecarrière bij SRM ontwikkeld. In organisaties werken veelal generalisten en wat specialisten. De generalisten hebben niet de kennis en skills om binnen één vakspecialisatie tot de kern te komen en specialisten hebben de helikopterview niet. De T-shaped professional is dan de schakel die zowel vanuit een breed perspectief koers kan bepalen, maar ook sterk is binnen een of enkele specialisaties. De trainingen van SRM bieden uitkomst op zowel specialistisch, generalistisch en T-shaped gebied.