Media-analyse

Een media-analyse geeft een dieper en breder inzicht in trends, issues en discussies in de media dan de producten uit de eerste twee modules doen. Bij een media-analyse kijkt de analist over een wat langere periode terug (dagen, weken, maanden of soms jaren) in on- en offline media om op een wat hoger abstractieniveau zicht te krijgen op de beeldvorming en het krachtenveld rondom de organisatie. De media-analyse wordt vaak gebruikt als input voor visiedocumenten, de communicatiestrategie of de woordvoering op langere termijn.

De media-analist werkt met een systematisch en objectief analyse-instrument. Met behulp van dit instrument kan de analist op verschillende abstractieniveaus weergeven welke issues, trends en signalen in de media zichtbaar zijn en wat stakeholders hierover in de media zeggen.

Aanmelden

Wat ga je leren?

  • Je leert de ‘vraag achter de vraag’ te achterhalen in een intakegesprek.
  • Je weet welke typen media-analyse er allemaal zijn en wanneer je welk type moet inzetten.
  • Je maakt op basis van het intakegesprek keuzes voor relevante bronnen en de aanpak van de analyse.
  • Je leert werken met een systematisch en objectief analyse-instrument.
  • Je concludeert, duidt en adviseert op basis van het analyse-instrument.
  • Je rapporteert en presenteert kort en bondig. 
 

Voor wie?

De module Media-analyse is vooral bedoeld voor communicatieadviseurs, voorlichters en onderzoekers werkzaam bij newsrooms en communicatieafdelingen. 

Programma (2 dagen)

  • Persoonlijke leerdoelen en ambities
  • Intake: hoe krijg je het doel en de vraag achter de vraag scherp? 
  • Verschillende typen en functies van media-analyse
  • Methode: van vraag naar analyseschema
  • Concluderen, duiden, signaleren
  • Rapportage en presentatie
  • Onderdeel van deze module is een thuisopdracht voor een beknopte media-analyse
 

Examen en certificaat

De module Media-analyse rond je af met een moduleopdracht waarbij je aan de slag gaat met het maken van een opzet, het maken van een analyseschema en het invullen daarvan. Je krijgt hierbij begeleiding/feedbackmomenten vanuit je begeleider/beoordelaar.

Rond je de moduleopdracht af met een voldoende, dan ontvang je het certificaat SRM C Media-analyse.

Planning

Dag 1: Vrijdag 5 november 2021
Dag 2: Vrijdag 19 november 2021

Locatie

Utrecht

Investering

Lesgeld € 935,00
Studiemateriaal € 25,00
Locatiekosten € 60,00
Arrangementkosten € 50,00
Reprorechten € 15,00
Examenkosten € 210,00
Persoonlijke begeleiding € 1.200,00
Totaal € 2.495,00

 

Aanmelden

Meer weten

Wil je meer weten over deze leergang? Heb je bijvoorbeeld een specifieke vraag of wil je persoonlijk advies? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze opleidingsadviseurs via telefoonnummer 020 – 5 126 501 of info@srm.nl. Zij helpen je graag op weg.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
 

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.