Docent Ernst

Ernst de Roos is expert digitale transformatie en optimalisatie en SRM-docent digital marketing. Waarom is dit vakgebied zo belangrijk? En waarom zou je als professional regelmatig trainingen moeten volgen? Ernst vertelt: “Leren houdt niet op zodra je van school komt, je moet je hele leven lang blijven leren.”

Trainingen en praktijk

Na verschillende corporate banen te hebben gehad, helpt Ernst inmiddels al tien jaar professionals en bedrijven bij de digitale transitie. Zo ontwikkelt én geeft hij trainingen bij SRM. “Daarnaast geef ik trainingen, webinars en coaching voor de Google Digitale Werkplaats. En ik werk als coach voor het MKB: ik geef bedrijven adviezen en begeleid ze bij het uitrollen en de implementatie van strategieën. Ook begeleid ik een nieuwe generatie marketeers bij het afstuderen in Digital Marketing op de HvA.”

Met andere woorden: Ernst werkt met veel verschillende groepen. “Het leuke aan lesgeven op verschillende plekken is dat ik verschillende generaties leer kennen. Die leren op andere manieren, dus daar moet je als docent in schakelen. Ze verschillen ook in drijfveren. De generatie die nu op de arbeidsmarkt komt, Gen Z, is heel leergierig. Ze hebben gezien wat de recessie heeft gedaan met hun ouders en willen zelf niet in die situatie belanden.”

Ernst heeft eerder al veel ervaring opgedaan in het vakgebied. “Ik heb zelf alles uitgeprobeerd en alle fouten gemaakt die je maar kan bedenken. Het mooie van die combinatie is dat het elkaar versterkt. Wat ik in de praktijk zie, stop ik weer in mijn trainingen.”

Meeveranderen met het vakgebied

Digital is nog een vrij nieuw gebied, zegt Ernst. “Pas sinds tien jaar – toen de smartphone opkwam en iedereen zich registreerde op Facebook – is het écht groot geworden. Sindsdien groeit het snel: het is niet statisch, het is continu in beweging.”

Wat zijn momenteel dé ontwikkelingen waar bedrijven zich mee bezig moeten houden? “Artificial intelligence, robotisering, machine learning, Augmented en Virtual Reality … dat zijn ontwikkelingen die nu erg hard gaan. Maar de belangrijkste is toch wel de data-explosie. Nog steeds maken bedrijven weinig gebruik van online data. Het wordt wel verzameld, maar nog niet altijd structureel geanalyseerd. Hier ligt voor bedrijven veel goud verborgen.” Hij voegt toe: “Maar in artificial intelligence moet je als bedrijf de komende jaren ook zéker investeren.”

Ernst heeft een passie voor alle nieuwe technologie, “dingen die ontwikkeld worden om de veeleisende consument te kunnen bedienen. En die consument, dat zijn we zelf ook. We verwachten al heel veel van bedrijven, maar die kunnen het nog niet altijd bieden.” Door alle veranderingen moet je als professional ook andere dingen kunnen. “Denk bijvoorbeeld aan hoe SEO tien jaar terug werkte. SEO-specialisten van toen, zouden vandaag niet meer effectief zijn. Wat werkt en wat niet werkt is compleet veranderd.”

Interactieve lessen

Er zijn twee manieren om de digitale strategie uit te voeren, vertelt Ernst: “Een compleet nieuw businessmodel bedenken zoals Uber of AirBnB, of je als bedrijf richten op het verbeteren van je digitale instrumenten zoals zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing en websiteoptimalisatie.” Voor de tweede manier ontwikkelt én geeft hij trainingen bij SRM. “Die combinatie houdt me scherp.”

Wat is kenmerkend voor zijn lessen? “Veel interactie, duidelijk, en op maat voor iedere cursist. Ik laat iedereen altijd individueel presenteren. Zo leer je van elkaar. Ik vind het belangrijk dat iedereen zich gehoord voelt. De theorie wordt ook wel behandeld, maar die is ook na te lezen, de les is vooral interactief.”

De deelnemers komen uit allerlei soorten organisaties. “Die zijn allemaal een move aan het maken naar online. Zowel B2B als B2C. De meeste deelnemers komen uit het MKB, logisch, want daar vallen de meeste bedrijven onder. Het gros is tussen de 30 en 50 jaar, maar ik heb al cursisten vanaf 23 jaar in de les.”

Mensen laten groeien

Ernst geeft aan dat het voor veel professionals moeilijk is om bij te blijven, omdat het werkniveau hoog ligt en ze te druk zijn om even tussendoor te leren. Dat is dan ook de reden om een training te volgen: “Tijdens een training kun je je wél focussen. Twijfel niet of je eraan moet beginnen, want dan kun je te laat zijn. Leren houdt niet op zodra je van school gaat, je moet je hele leven lang blijven leren. Anders dalen je kansen als professional. Je moet ervoor zorgen dat je jezelf blijft onderscheiden.”

Hij vervolgt: “Door artificial intelligence worden op termijn veel functies overbodig, ook die van hoogopgeleiden. Daardoor wordt ons werk complexer en ingewikkelder. Het wordt ook steeds belangrijker dat je kunt aantonen wat je bijdraagt. Het is niet meer genoeg om te zeggen dat je een campagne hebt opgezet: je moet aantonen wat die campagne heeft bereikt.”

De coronacrisis maakt het extra belangrijk om jezelf online te onderscheiden. “Veel bedrijven vinden het moeilijk dat alles naar online gaat. Ik vind het leuk om hen dan te helpen digitaal vaardig te maken. Dat is waar ik het om doe: mensen laten groeien, organisaties verbeteren en zorgen dat deelnemers op hoog niveau kunnen werken. Ik vind het leuk om mijn ervaring te gebruiken om andere mensen vooruit te helpen.”

Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina