Docent Jacqueline

Jacqueline Roos werkt als teammanager communicatieadvies bij de Belastingdienst en als communicatiedocent bij SRM. Wat trekt haar zo aan in het vak? En wat wil ze haar studenten meegeven? Jacqueline: “In mijn lessen is veel ruimte voor discussie en het uitwisselen van ideeën. Daar word je echt een betere adviseur van.”

Interne én externe communicatie

Inmiddels is Jacqueline al ruim 25 jaar actief in de communicatie. “Ik heb dit vak vanuit meerdere invalshoeken leren kennen,” vertelt ze. “Ik ben ooit gestart bij een reclamebureau, daarna heb ik in de zuivelindustrie gewerkt en daarna ben ik overgestapt naar de overheid.”

Op dit moment werkt ze bij de Belastingdienst. “Ik stuur een team aan van interne en externe communicatieadviseurs. We richten ons op burgers en ondernemers (denk aan de jaarlijkse aangiftecampagne), maar we verliezen natuurlijk ook onze eigen medewerkers niet uit het oog. Zeker in deze tijd is het heel belangrijk om veel aandacht te hebben voor je interne organisatie.”

Waarom communicatie? “Omdat het uiteindelijk mensenwerk is. In de hectiek van de dag vergeet je dat nog wel eens, maar uiteindelijk wil je dat er iets gebeurt bij die ander,” zegt Jacqueline. “Dat betekent dat je nieuwsgierig moet zijn naar hoe die ander denkt, leert en doet, en waarom. Die verwondering moet je houden, anders sla je met je communicatie de plank mis.”

Ze vervolgt: “En met communicatie kun je vaak het verschil maken – kijk maar hoe organisaties nu omgaan met corona. Organisaties die het goed doen op het gebied van informatievoorziening, digitaal samenwerken en hun werknemers betrokken houden bij de organisatie hebben vaak een communicatieadviseur aan tafel zitten die met hen meedenkt en richting geeft aan discussies.”

Digitaal werken

Een verandering die veel invloed heeft op haar vakgebied, is digitalisering. “Op het gebied van interne communicatie is impact van de overgang naar digitaal werken natuurlijk enorm,” vertelt Jacqueline. “Je ziet dat bij veel organisaties het hele denken toch nog grotendeels is gebaseerd op fysiek samenwerken. De communicatieadviseur kan de organisatie helpen om die slag te maken.”

Verder noemt ze de opkomst van interne social media als belangrijke ontwikkeling. “Voorheen voerde de organisatie de regie op de communicatie, via de social kanalen kan de medewerker op elk moment het gesprek beginnen over een onderwerp dat hij belangrijk vindt. Vooral voor verandercommunicatie is dit een ontwikkeling waar we gebruik van kunnen maken.”

Telkens beter

Jacqueline geeft inmiddels al meer dan 11 jaar les bij SRM. “Ik heb SRM altijd ervaren als een betrokken opleidingsinstituut van ervaren en bevlogen docenten die de passie voelen om hun kennis en ervaring te delen met studenten. En die sterk vanuit hun eigen praktijkervaring werken en dat koppelen aan de lesstof.” En ze blijven zichzelf ontwikkelen: “Ook onderling zoeken we elkaar op om de lessen voor studenten telkens beter te maken,” vertelt Jacqueline.

“Ik geef de Masterclass Interne Communicatie. Was interne communicatie vroeger nog wel eens het ondergeschoven kindje ten opzichte van externe communicatie, de adviseur interne communicatie ziet nu dat hij richting kan geven aan vraagstukken waar het management mee worstelt: denk aan het engagement van medewerkers, het digitaal samenwerken en kennisdelen en de digitale onboarding van nieuwe collega’s. De interne communicatieadviseur heeft laten zien dat hij het verschil kan maken.”

Goede discussies

Jacqueline geeft les op hoog niveau. “Ik zeg altijd: ik heb inmiddels de nodige kennis en ervaring, maar elke training leer ik zelf ook bij. Kandidaten komen uit uiteenlopende organisaties met hele diverse communicatieafdelingen. De vertaling van theorie naar praktijk is dan ook in elke situatie weer anders. De interne communicatie van een grote bank ziet er wezenlijk anders uit dan die van een kleiner ziekenhuis. Ambities en rollen van de adviseur interne communicatie ook. Om dat met elkaar te bespreken tegen de achtergrond van de theorie is prachtig. Het levert goede discussies op waarbij iedereen aan het einde van de dag met een rijker gevoel naar huis gaat.”

In haar lessen ziet Jacqueline vooral studenten die nieuwsgierig zijn naar het vak, die “meer willen weten, een betere communicatieprofessional willen worden met meer bagage in de rugzak. Dat ligt niet alleen op strategisch gebied, maar ook wat je dan concreet je organisatie aanbiedt. Dus ze hebben ook altijd behoefte aan inspiratie voor activiteiten en middelen.”

Wat wil ze hen meegeven? “Dat ze hun nieuwsgierigheid naar het vak behouden, dat stopt niet na het afronden van een opleiding. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat zie je nu ook in coronatijd, wie had gedacht dat we de switch naar online zo snel zouden maken? De komst van nieuwe technologieën betekent veel voor ons vak. Maar bovenal is in deze tijd informatie, betekenisgeving en dialoog belangrijker dan ooit. En laat dat nu juist het werk zijn van de communicatieprofessional.”

Waarde blijven toevoegen

Wat is kenmerkend voor Jacquelines lessen? “Ik vind het belangrijk om een stuk theorie toe te lichten, maar merk dat studenten vooral de koppeling naar de praktijk interessant en inspirerend vinden. Daarom laat ik veel voorbeelden zien uit mijn dagelijkse praktijk, dilemma’s die in mijn organisatie spelen en de oplossing die we hiervoor kiezen.”

Ze geeft studenten graag een kijkje in de keuken: “Daar leer je vaak het meeste van. En ik hoop ze te inspireren met ideeën die zij ook kunnen gebruiken in hun eigen werk, dat is uiteindelijk waar veel studenten naar op zoek zijn. Daarom is er in mijn lessen veel ruimte voor het uitwisselen van ideeën en discussie. Daar word je echt een betere adviseur van.”

Jacqueline zou communicatieprofessionals dan ook aanraden om een opleiding te volgen: “Het levert je zoveel op. Niet alleen up-to-date kennis van het vak, maar vaak ook een netwerk waar je nog jarenlang plezier van kan hebben.” Daar weet ze zelf alles van: “In de tweede helft van de jaren ’90 heb ik zelf communicatieopleidingen bij SRM gevolgd. De kandidaten waarmee ik toen een aantal praktijkopdrachten moest doen, zijn dierbare vriendinnen geworden. We zien elkaar elk jaar nog.”

Blijven bijleren is hoe dan ook van belang voor communicatieprofessionals. “Communicatie is een vak waar heel veel mensen een mening over hebben: tegelijkertijd is communicatie de vaardigheid van iedereen, maar het vak van een enkeling,” zegt Jacqueline. “Koester dat ook. Zorg dat je adviezen stevig zijn onderbouwd met kennis van het vak en houd dat ook up-to-date. Dan blijf je de communicatieprofessional die waarde toevoegt aan je organisatie.”

Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina