“De marketeer zal zich de komende jaren opnieuw moeten uitvinden”

Hoe blijf je als marketeer relevant? Het is belangrijk om mee te groeien met het dynamische vak. Met welke ontwikkelingen moeten marketeers rekening houden? En hoe worden deelnemers optimaal voorbereid op een succesvolle carrière, voor nu en in de toekomst? Wij vroegen het marketingdocent Sirous Kavehercy.
 
Mijn deelnemers behandel ik als individuen. Ik probeer te doorgronden wat ze precies willen en geef ze alle ruimte om dat zelf te onderzoeken en aan te geven. Het veranderen van hun mindset is mijn grootste taak. Ik maak ze nieuwsgierig en leer ze om kritisch te zijn en vragen te stellen. Op de lange termijn hebben ze daar meer aan dan kennis uit een boek halen; die kennis zie ik meer als een middel.

Altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

Zelf heb ik al meer dan 25 jaar ervaring op het gebied van innovatie en digitalisering, onder andere als consultant en marketeer. Daarnaast ben ik sinds 2011 ondernemer en ondersteun ik organisaties op het gebied van digitale transformatie, globalisering en communicatie. Ik ben heel leergierig en onderzoekend en volg de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen en trends op de voet. Denk bijvoorbeeld aan big data, deep learning en the Internet of Things. Deze kennis en mijn eigen ervaringen deel ik vervolgens weer tijdens mijn lessen.

De transformatie van het marketingvak

Er zijn veel ontwikkelingen in het vakgebied Marketing en Communicatie. In het verleden konden organisaties door middel van marketing zorgen voor verandering in consumentengedrag. Anno 2020 is het precies andersom: het veranderende consumentengedrag zet organisaties onder druk en transformeert het marketingvak. Daarnaast bestaat marketing inmiddels uit tientallen specialisaties en wordt het gedreven door technische innovaties die elkaar in rap tempo opvolgen. En door digitalisering en globalisering hebben organisaties steeds meer te maken met uiteenlopende concurrenten en consumenten waarop de one-size-fits-all-strategieën niet meer werken.

Relevant blijven in een veranderende marketingwereld

Al deze ontwikkelingen hebben gevolgen voor marketeers en hun toekomst. De marketeer van nu is over 10 jaar waarschijnlijk niet meer relevant. Om dat te voorkomen, zal de marketeer zichzelf de komende jaren opnieuw moeten uitvinden. Daarom is het belangrijk jezelf te blijven ontwikkelen en te blijven leren.
 
Tijdens mijn lessen ga ik ook vaak in op de vraagstukken, ontwikkelingen en kansen die de digitale transformatie met zich meebrengt. Vandaar mijn tip aan degenen die een opleiding in dit vakgebied willen volgen: laat je vooral inspireren door de veranderende consument en hoe technologie jou kan helpen om relevant te blijven. Oriënteer je en maak dan een bewuste keuze. En laat je eventueel bijpraten en goed adviseren.

Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 - 2272091 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina