“Ik sta er eigenlijk nooit zo bij stil, maar intussen ben ik al bijna vier decennia NIMA-docent. In 1985 ben ik begonnen met het verzorgen van NIMA-opleidingen. Eerst alleen NIMA A en NIMA B en later, toen in 1998 ook bij SRM ben gestart, ook NIMA C. Lijkt lang, is het ook, maar zo voelt het absoluut niet. Wat lesgeven voor mij zo boeiend maakt, is de dynamiek ervan. Het marketingveld is continu in beweging en als docent speel ik daar altijd op in.
Een trend die mij nu bijvoorbeeld opvalt, is dat steeds meer bedrijven ervoor kiezen om heel ver vooruit te kijken, na te denken over een langetermijnplanning. Deze ontwikkeling is een direct gevolg van de acute crises die ons hebben overrompeld. De coronapandemie, maar ook de oorlog in Oekraïne en gevolgen daarvan voor Europa en de rest van de wereld.
Een langetermijnfocus lijkt nu meer dan ooit noodzakelijk. Vanzelfsprekend komt deze trend ook terug in de NIMA-opleidingen. Hierin besteed ik niet alleen aandacht aan de operationele marketingplanning, maar ook aan hoe je grondige analyses maakt van de actuele ontwikkelingen, om zo te komen tot de juiste strategische keuzes.
Alle NIMA-opleidingen verzorg ik naast mijn werk als marketingstrateeg. Als eigenaar van Wave Marketing Consultancy, ontwikkel ik voor mijn klanten strategische marketingplannen, waarmee ze op een slimme en creatieve manier duurzaam concurrentievoordeel kunnen realiseren.
Het past bij mij, deze combinatie van werkzaamheden. Aan de ene kant wil ik alles altijd heel graag uitleggen, ben ik die gepassioneerde marketingman die iedereen positief wil besmetten met het marketingvirus. Aan de andere kant wil ik ook midden in de praktijk staan: ik vind het een genot om mijn kennis toe te passen voor klanten in het werkveld.
Mooi is ook dat de ene hand de andere wast. Bij mijn cursisten gebruik ik de praktijkvoorbeelden van mijn klanten, terwijl ik bij mijn klanten toch vaak weer de theorie als basis nodig heb.
Of het nu gaat om NIMA A, NIMA B of NIMA C, het zijn allemaal geweldige opleidingen om bij SRM te mogen verzorgen. Komt ook door de deelnemers. Heel gedreven zijn die. Mooi hoe ze binnenlopen bij NIMA A, na een tijdje vaak ook NIMA B willen halen en ja, uiteindelijk dan toch ook maar voor NIMA C gaan. Fantastisch om mensen zo te zien groeien in hun vak.
Wat ik ook heel leuk vind, is als cursisten zich op een gegeven moment zo op hun gemak voelen, dat ze mij ook durven uit te dagen. Een cursist wilde mij bijvoorbeeld een keer aan de tand voelen over mijn feitenkennis. Tien vragen vuurde hij toen op mij af. Vragen als: wat is de voornaam van de grote marketingstrateeg Ansoff? In welk jaar publiceerde hij zijn groeistrategietheorie? Zonder pedant te willen klinken, op alle vragen had ik direct het juiste antwoord. Dat vond deze cursist toch wel een beetje jammer. En ja, daar moet ik dan wel weer stiekem om grinniken.
Met veel alumni heb ik nog altijd contact. LinkedIn is daar een prima uitvinding voor. Mensen benaderen mij dan voor een vraag, een mening, een overstap naar een andere werkgever. En, last but not least, oud-cursisten benaderen mij ook met het verzoek of ik ze bedrijfsmatig wil coachen. Bijvoorbeeld bij het opstellen van een strategisch marketingplan.
Dat mensen die ik soms jaren geleden in mijn lessen heb gehad mij blijven raadplegen, vind ik bijzonder. Het is voor mij een teken dat ik op een positieve manier heb kunnen bijdragen aan de verdere ontwikkeling van hun marketingcarrière.
Of ik daar trots op ben? Natuurlijk vind ik het een groot compliment. Maar trots vind ik een lastig woord. Marketing is wat ik doe, wat ik kan. Waar ik voor sta. Ik hoop nog in lengte van jaren door te mogen gaan met het verzorgen van de NIMA-opleidingen. En ook met het begeleiden en coachen van marketeers bij het opstellen van een strategisch en operationeel marketingplan voor hun bedrijf. Beide zijn mijn lust en mijn leven.”