De opleiding

De afgelopen jaren is de aandacht voor het vakgebied Interne communicatie aanzienlijk gegroeid. Een mooi vakgebied waarin het gedrag van mensen centraal staat. Het vraagt van de adviseur een brede kennis van de organisatie, organisatiedoelen, de harde en de zachte drijfveren.

In de masterclass Interne communicatie ontdek je wat mensen in beweging brengt, wat ze boeit en bindt. Je krijgt handvatten om zelf te veranderen in een inspirerende en doortastende adviseur. Want de toekomst van interne communicatie is het verbinden van mensen aan de doelen van de organisatie. Het gaat om delen, boeien en in beweging brengen, het vinden van de 'why' van een organisatie, oftewel wat is het verhaal dat mensen raakt.

Onderzoeken te over waarin hard wordt gemaakt dat het gedrag van medewerkers bepalend is voor het imago van een organisatie en dat bedrijven die hun merkenbeleid serieus nemen een 23 keer beter bedrijfsresultaat neerzetten. Wat hebben medewerkers nodig om ambassadeurs te zijn en te blijven? Deze wetenschap vertalen naar een interne communicatiestrategie voor de eigen organisatie - mét een heldere onderbouwing van nut en noodzaak - dat is interne communicatie nieuwe stijl. De masterclass Interne communicatie biedt je een leidraad voor het ontwikkelen van een nieuwe interne communicatiestrategie voor jouw organisatie.

Voor wie bedoeld?

De masterclass Interne communicatie is bedoeld voor adviseurs en managers die interne communicatie als werkveld hebben met een HR- of communicatieachtergrond. Zij zijn (mede)verantwoordelijk voor het interne communicatiebeleid en zijn in de gelegenheid (of worden in de gelegenheid gesteld) om het geleerde in de praktijk te brengen.

Direct rendement voor jou en je organisatie 

  • Je maakt geïnspireerd werk van interne communicatie, doordat je psychologie, organisatie- en veranderkunde, human resources en communicatie weet te verbinden.
  • Je weet welke feiten, onderzoeken en gegevens je nodig hebt om ook anderen in je organisatie te betrekken in de strategie die je ontwikkelt voor jouw organisatie.
  • Je hebt een visie op welke communicatie-inspanningen en middelen, waaronder social media, toepasbaar zijn voor jouw organisatie.
  • Je hebt inzicht in het veranderende gedrag van (communicatie)doelgroepen.
  • Je wordt een gesprekspartner van management en collega's doordat je in staat bent hen onderbouwd te adviseren over communicatiestrategieën die bijdragen aan het behalen van de organisatiedoelen.
  • Je vertaalt de opgedane kennis naar een praktisch toepasbare en weloverwogen aanpak.

Jouw collega-deelnemers

Collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau en komen uit verschillende branches. Het delen van elkaars ervaringen, overwegingen, dilemma's en kansen levert een schat aan extra kennis en inzicht op.

Docenten

De docenten zijn door SRM zorgvuldig geselecteerd en hebben een ruime staat van dienst op het gebied van communicatie en social media. Hun vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied plus didactische kwaliteiten garanderen een inspirerende en dynamische masterclass.

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De masterclass Interne communicatie is opgedeeld in verschillende modules, waarin theorie wordt afgewisseld met praktijkvoorbeelden. De kennis en de inspirerende manier van met elkaar werken aan communicatiestrategieën en -ideeën maakt dat adviseurs meer lef krijgen om goed onderbouwd af te wijken van de geëigende paden.

De masterclass Interne communicatie bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. In het Know It!-gedeelte staat het overdragen van kennis centraal. Op interactieve wijze bespreekt de vakdocent de laatste ontwikkelingen en koppelt zo praktijk aan theorie en literatuur. In het Do It!-gedeelte breng je het geleerde in praktijk. Actuele cases en praktijksimulaties staan garant voor een actief en effectief leerproces.

1. Tweedaagse: Binnenste buiten

  • Reputatiemanagement in relatie tot interne communicatie. Wat is het en wat levert het op?
  • Internal Branding, sturen vanuit waarden in al haar facetten.
  • Integratie Internal & External branding.
  • De adviseur als visitekaartje. Hoe presenteer je jezelf?
  • Inzicht in de breinvoorkeuren van organisaties en medewerkers/opdrachtgevers. We brengen je eigen breinvoorkeur in beeld d.m.v. een online-test.


2. Accountability

  • Accountability van het interne communicatiebeleid
  • Hoe maak je de toegevoegde waarde duidelijk van interne communicatie aan het primaire proces van je organisatie?
  • Kennismaking met de PAN-analyse


3. Changemanagement
Onder leiding van een ervaren changemanager gaan we in op de belangrijkste theoretische inzichten van verandermanagement, maar ook hoe je deze toepast in de praktijk. Wat zijn de slaagfactoren voor een verandering en welke rol heb je daarin als communicatieadviseur? Hoe ga je om met weerstand en wat kun je doen om het gedrag van medewerkers positief te beïnvloeden? Je krijgt praktische handvatten en gaat die in groepjes met maatwerkbegeleiding van de docent toetsen.

In een groep bereid je een korte presentatie voor over een boek dat je toegewezen wordt. De boeken en indeling worden door de docent bepaald. Dit boek staat nog niet op de literatuurlijst, het is een extra boek bovenop de reeds bestaande boekenlijst.

De dag wordt afgesloten met een interessante casus die toont hoe een organisatie van vele tienduizenden medewerkers succesvol door een complexe cultuurverandering gaat.


4. Denken vanuit gedrag en Groepsdynamica
Gedrag is een veelzijdig fenomeen. Er bestaat een ruime diversiteit aan inzichten en gedachten over gedrag. Welke opvatting domineert wordt vooral bepaald door het gebruikte mensbeeld. Is de mens rationeel, individueel, emotioneel of kuddedier? Elk mensbeeld leidt én tot andere waarnemingen én tot andere interventies. Bij veel beleidsmatig geïnitieerde veranderingen van gedrag lijkt de mens niet te bestaan. De teksten ademen beheersing en regie uit. De mens is slechts impliciet aanwezig. Gedrag lijkt de afgeleide van het beleid. Dat heeft vergaande consequenties voor effectiviteit en impact; vaak lukt het niet. Men vergeet te denken vanuit gedrag. In het ochtendgedeelte ligt de focus op ‘kijken naar de mens, zijn gedrag en wijze van communiceren'; ook expliciteren we het door jou gehanteerde mensbeeld. Vanuit gedrag wordt ‘teruggekeken’ naar het voorgestelde beleid. Hoe kun je dat daardoor effectiever maken? De middag legt het accent op een bijzondere uitvergroting van menselijk gedrag, groepsdynamica.


5. Tweedaagse: Leidinggeven, inspireren en leren

  • Spiegelen van het management op hun bijdrage aan interne communicatie en verandertrajecten. Aanpak, jouw rol en inzicht in wat het management nodig heeft.
  • Interne communicatie nieuwe stijl:
    • Inspirerende werkvormen voor gedragsverandering.
    • De toekomst van interne communicatie en de veranderende rol van de adviseur.
    Tijdens deze tweedaagse komt ook breincommunicatie en psychologie aan de orde. Hoe zet je communicatie op een succesvolle wijze in bij interne en externe veranderingstrajecten? Je maakt kennis met de laatste psychologische inzichten en breinonderzoeken die een licht werpen op het veranderingsvermogen van mensen. Je leert deze inzichten te vertalen naar je eigen werkpraktijk. Met onder andere aandacht voor emotionele intelligentie en de kracht van verhalen.


6. Individueel eindgesprek van 40 minuten
Je sluit de opleiding af met een individueel eindgesprek van 40 minuten. Basis voor dit eindgesprek zijn jouw reflectieverslagen en een adviesnotitie die je na het afsluitende weekend van de masterclass schrijft.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass Interne communicatie. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

15-11-2018

Amsterdam

Aristo Zalen
Donderdaggroep

 

10-04-2019

Utrecht/Veluwe

Meeting Plaza/Bilderberg
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Interne communicatie. De opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 3.675,00
Verblijfskosten € 500,00
Opleidingsprijs € 4.175,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 200,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst
Zet samen met SRM een stap in de toekomst en onderzoek ontwikkelingen in technologie, mensen, organisaties en online.
Duur: 7 weken
Prijs: € 2.495,-
Crisiscommunicatie
Voor professionals in het communicatievak die regelmatig te maken krijgen of willen hebben met issues.
Duur: 2 dagen
Prijs: € 1.295,-
Leergang Issuesmanagement, Retorica en Framing
Betrouwbaar zijn én betrouwbaar gevonden worden: het fundament onder elke organisatie. In deze leergang leer je hoe je dat bereikt.
Duur: 3 maanden
Prijs: € 4.175,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier