SRM Executive Master Communicatiemanager D (BNP 5-6)

In 7 maanden naar de top in communicatie

Duur:

7 maanden

Niveau:

Vakopleiding C, D (Master)

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Ben jij toe aan een leidende functie als communicatiemanager, chief communications officer (CCO) of communicatiedirecteur? Dan brengt deze Executive Masteropleiding je naar de absolute top in het vak: het bestuursniveau in de organisatie waar jij als strategisch adviseur en manager deel uitmaakt van beleids- en besluitvorming. Tijdens deze praktijkgerichte opleiding werk je aan de verdere verdieping van je inzicht en kennis over de voortdurend veranderende rol van communicatie in organisaties en maatschappij. En je verstevigt je leiderschapscapaciteiten om als communicatiemanager van toegevoegde waarde te zijn voor alle niveaus: van bestuur en managementteam tot het managen van de eigen communicatieafdeling. De Executive Masteropleiding Communicatiemanager D doe je samen met een kleine, selecte groep collega’s uit diverse branches. Dat geeft veel ruimte voor interactie en intervisie. De inhoud van het programma sluit volledig aan bij de laatste communicatietrends 20-21. Het aantal plaatsen is beperkt, dus meld je snel aan.

Vrijstellingen

Deze opleiding geeft mogelijk vrijstelling in de Master in Marketingmanagement (MMM), Master of Business Administration (MBA), Master Management Cultuur en Verandering (MCC) of Master in Management & Innovation (MMI) van onze businesspartner NCOI. Wil je verder studeren in een van deze Masteropleidingen en voldoe je aan de toelatingsvoorwaarden? Dan kun je vrijstelling krijgen van de examencommissie voor een of meerdere onderdelen in de Masteropleiding. Zo houd je zicht op een verkort programma richting een volledige Mastergraad.

Wat ga je leren

  • Je onderscheidt je als dé expert op het vlak van strategische communicatie
  • Je verwerkt de impact van maatschappelijke trends op communicatiebeleid
  • Je verbindt je als boardroom adviseur aan bestuur, directie en MT
  • Je neemt deel aan besluit- en strategievorming op bestuursniveau
  • Je adviseert over de impact van besluiten op de reputatie van de organisatie
  • Je coacht bestuursleden, MT, toezichthouders en woordvoerders
  • Je bent eigenaar van stakeholders-, reputatie- en crisismanagement
  • Je beheerst stevig advies- en leiderschap op alle niveaus in de organisatie
  • Je richt de communicatieafdeling in en managet het team

Voor wie

Wil je deze Executive Masteropleiding Communicatiemanager D met succes volgen, dan is het een vereiste dat je al ervaring hebt in strategische communicatie. Dat kan zijn voor een profit-, overheids-, non-profitorganisatie of bij een communicatieadviesbureau. Je functioneert al op het professionele niveau van senior communicatieadviseur C (BNP4). Je denkniveau is ten minste HBO of universitair.

Live businesscase

Tijdens de live businesscase werk je 2 dagen (inclusief overnachting) in teamverband aan een reëel bestaand vraagstuk, voorgelegd door een aansprekende opdrachtgever. In een realistische praktijksimulatie haal je onder tijdsdruk het uiterste uit jezelf en je team. Aan het slot van deze 2 dagen presenteert jouw team jullie oplossing en aanpak aan de opdrachtgever. Deze geeft direct feedback. Eerdere deelnemers beoordelen de live businesscase als hoogtepunt in de D-Master, met name de uitdaging, de spanning en het enorm hoge leerrendement.

Programma

Deze SRM Executive Master is geheel gericht op jouw ontwikkeling tot communicatiemanager, CCO of communicatiedirecteur. Het versterken van jouw communicatiespecialisme, leiderschapskwaliteiten en adviesvaardigheden op directieniveau staan centraal in het programma. Je verdiept en ververst je kennis van het voortdurend veranderende communicatievak in de complexiteit van de maatschappij. Je verwerft breed inzicht in de samenhang van organisatiestrategie, cultuur, structuur en de impact op jouw strategische communicatieportefeuille. Je leert beleidsvoorstellen beoordelen en je rol als communicatiemanager te pakken bij besluitvorming. Je neemt de beslissers mee in de consequenties van beleid op het managen van reputatie en de relatie met stakeholders. Je wordt vaardig in positiespel en onderhandelen. Samen met je medestudenten verken je ontwikkelingen en doe je inspiratie op door communicatie te bekijken vanuit verschillende gezichtspunten, van praktijk tot wetenschappelijk.

Topexperts uit de praktijk

SRM selecteert docenten vanuit haar ijzeren filosofie dat het beste leereffect ontstaat in de mix van kennis en praktijk. Daarom krijg je uitsluitend les van communicatie-experts die tegelijkertijd in uiteenlopende organisaties dagelijks actief zijn met het maken en uitvoeren van plannen. Didactisch sterk weten ze je in de materie te trekken en je uit te dagen. Maar ze geven je ook persoonlijke aandacht en gaan in op jouw praktijk. Deze opleiding is met grote zorg samengesteld door Karel Winkelaar, Erik-Jan Hopstaken, Elsbeth Postma, Mechiel Krom en Cathelijne Janssen, die afwisselend als docent de modules verzorgen.

SRM opleidingen met resultaat

Al meer dan 60 jaar is SRM hét particuliere opleidingsinstituut voor beginnende en ervaren professionals in de communicatie, marketing, marketingcommunicatie en online marketing. De sterke succesformule van SRM is de combinatie van theorie met praktijk. In vrijwel elke organisatie werken wel professionals die het vak bij SRM leerden. Na een SRM-opleiding rapporteren oud-deelnemers een toename van 40% van hun vakkennis en kunde; 30% behaalt betere resultaten.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Examen en diploma

Het examen bestaat uit twee delen: een integrale eindopdracht en een mondeling examen. Slaag je voor beide onderdelen, dan ontvang je het officiële SRM-diploma ‘SRM Executive Master Communicatiemanager D’. Dit is toonaangevend in de communicatiebranche en hoog gewaardeerd door bestuurders. Het is vergelijkbaar met het Logeion Beroepsniveauprofiel (BNP) 5/6 (NLQF 7).

Wil je verder studeren in een Masteropleiding van onze businesspartner NCOI (Master in Marketingmanagement (MMM), Master of Business Administration (MBA), Master Management Cultuur en Verandering (MCC) of Master in Management & Innovation (MMI)), dan kun je voor onderdelen mogelijk vrijstelling verkrijgen.

Programma

De modules worden afwisselend verzorgd door: Karel Winkelaar, Erik-Jan Hopstaken, Elsbeth Postma, Mechiel Krom en Cathelijne Janssen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Fascinatie voor Communicatie

(1 dag)

  • Start opleiding, kennismaking, persoonlijke leerdoelen
  • Opbouw SRM Executive Master Communicatie D
  • Introductielessen door Communicatie D-docenten
  • Uitleg integrale eindopdracht door examencoach
  • Lunchlezing: actuele trends in communicatie en maatschappij
  • Intervisie: consequenties trends voor communicatiemanagement

Organisatie, Bestuur en Communicatie

(2 dagen)

  • Organisatiekenmerken, levensfase, bestuursvormen
  • Maatschappelijke context van organisatie en communicatie
  • Ontwikkeling organisatiebeleid, strategie, visie, missie
  • Krachtenveld stakeholdermanagement
  • Praktijk: organisatiebesluitvorming en communicatiemanagement
  • Docent: Erik-Jan Hopstaken

Organiseren Communicatiefunctie van de Organisatie

(1 dag)

  • Visie op communicatie in de organisatie, communicatiecultuur
  • Formele en informele communicatie, communicatieve organisatie
  • Communicatiefunctie in verschillende organisatietypen
  • Communicatiefunctie in jouw organisatie
  • Opties inrichting van communicatiefunctie
  • Praktijk: kies jouw afdelingsstructuur
  • Docent: Elsbeth Postma

Communicatie en Wetenschap

(1 dag)

  • Communicatie en psychologie, sociologie, filosofie, cultuur en ethiek
  • Gedragsbeïnvloeding
  • Werking van het brein
  • Psychologisch onderzoek
  • Gastdocent Centrum Strategische Communicatie (CSC)

Bijeenkomst eindopdracht

(1/2 dag, ochtend)

  • Voorbereiden eindopdracht met examencoach
  • Onderwerpkeuze voor essay als eindopdracht

Leiderschap

(1 dag + 1 avond)

  • Leiderschaps- en coachingsstijlen
  • Managen en coachen van jouw communicatieteam
  • Omgaan met dialoog, motivatie, participatie, weerstand
  • Samenwerken met collega-managers in organisatie
  • Live: praktijkvoorbeelden door ervaren managers in communicatie
  • Docent: Erik-Jan Hopstaken en Elsbeth Postma

Business Intelligence en Medialogica

(2 dagen)

  • Ontwikkelingen in data-informatie, media en mediagebruik
  • Data-informatie: data-mining, big data, AI, algoritmen, security
  • Informatie verwerven, analyseren en toepassen
  • Invloed social media, platforms, community’s, influencers
  • Praktijk: dilemma’s voor communicatie: hoax, fake news, privacy
  • Docent: Sirous Kavehercy

Communicatiemanagement in de Praktijk

(1 dag)

  • Managen van imago, reputatie, positie, alignement
  • Relatie met media
  • Issue- en crisismanagement
  • Coachen van directie, bestuurders, MT, woordvoering
  • Praktijk: strategische mediatraining
  • Docent: Michiel Krom

Bijeenkomst eindopdracht

(1/2 dag)

  • Voortgang integrale eindopdracht
  • Begeleiding door examencoach

Communicatiemanagement en Accountability

(2 dagen)

  • De toegevoegde waarde van communicatie voor de organisatie
  • Cyclus; verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen
  • Communicatie met effect: richten - inrichten - verrichten
  • Communicatieonderzoek en -analyse, kwaliteitsmeting
  • Praktijk: implementatie en werkwijze
  • Docent: Cathelijne Janssen

Adviseren op Directieniveau

(2 dagen)

  • Adviesvaardigheid communicatiemanager in de boardroom
  • Communicatiemanager als vertrouwenspersoon
  • Eigenaarschap omgevingsmanagement, governance, MVO
  • Rapporteren aan directie, bestuur, toezichthouders
  • Praktijk: managen van verwachtingen, adviestraining
  • Docent: Karel Winkelaar

Live businesscase weekend

(2 dagen, aansluitend + 1 avond)

  • Strategische communicatiecase op beleidsniveau
  • Opdrachtgever op directieniveau uit de praktijk
  • Deelnemers geven advies aan opdrachtgever
  • Intervisie, evaluatie

Bijeenkomst eindopdracht

(1/2 dag)

  • Voortgang eindopdracht
  • Begeleiding door examencoach
  • Voorbereiding mondeling examen
Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

De SRM-opleiding Communicatiemanager D is een dagopleiding en duurt 7 maanden. Het programma omvat 13 lesdagen van 09.30 uur tot 16.30 uur, 1 avondbijeenkomst en 3 eindopdrachtbijeenkomsten van 3 uur. De live businesscase duurt 2 dagen: van vrijdag 09.30 uur tot zaterdag 16.30 uur, inclusief overnachting op locatie.

 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Lesgeld
€ 6.979,50
Studiemateriaal
€ 378,-
Examenkosten
€ 275,-
Eindopdracht
€ 210,-
Arrangementen (Food & Beverage)
€ 375,-
Locatiekosten
€ 442,50
Reprorechten
€ 15,-
Live Businesscase
€ 1.290,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 9.965,-
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen
Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
 
Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

SRM Executive Master Communicatiemanager D (BNP 5-6)

Niveau:

Vakopleiding C, D (Master)

Duur:

7 maanden

Variant:

Dag

SRM Executive Master Communicatiemanager D (BNP 5-6)

Ervaringen en beoordelingen van onze studenten

Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van SRM ervaren en beoordelen.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.