Je bent hier: Home  / Marketing opleidingen  / NIMA A Marketing

De opleiding

Ga jij binnenkort je eerste stappen zetten in het marketingveld? De veelomvattende dynamiek van dit vakgebied is in het begin vaak overweldigend, maar met de juiste opleiding zul je snel de meest effectieve weg vinden. De opleiding NIMA A is hét startpunt om de onmisbare theorie onder de knie te krijgen. Je leert de basisprincipes van marketing toepassen op operationeel niveau.

Wat zijn de toelatingseisen voor NIMA A?

Voor deze cursus is geen specifieke vooropleiding vereist, maar een havo- of mbo-diploma met vakken als economie en wiskunde zullen je kans op succes wel vergroten. Werkervaring is welkom, maar niet noodzakelijk.

Hoe ziet het programma eruit?

Onder begeleiding van ervaren marketingprofessionals leer je de vertaalslag maken van theorie naar concrete praktijksituaties. Het programma bestaat naast behoorlijk wat zelfstudie uit een aantal bijeenkomsten waar in een ontspannen maar inspirerende sfeer over de stof wordt gediscussieerd. Verder wordt er geoefend met examencases, zodat de theorie direct tot leven komt.

Is NIMA A iets voor mij?

Als je aan het begin van je marketingcarrière staat en met de nodige basiskennis aan je toekomst wilt bouwen, is de opleiding een perfect startpunt. NIMA A Marketing biedt je een prima theoretische basis en een helder inzicht in het marketingvakgebied. Het accent ligt tijdens de cursus vooral op de theorie en minder op de toepassing in de beroepspraktijk. Wil je direct de vertaalslag maken naar het toepassen van de theorie in jouw eigen beroepspraktijk? Overweeg dan om in te stappen op NIMA B niveau. Om de opleiding NIMA B succesvol af te ronden dien je een marketingplan op te stellen voor de organisatie waar je werkzaam bent (of voor een externe opdrachtgever). Een bijkomend voordeel is dat NIMA je ook de mogelijkheid biedt om je te specialiseren in de volgende marketingvakgebieden: Business marketing, Consumenten marketing en Digital marketing.

Kan ik ook direct instromen op NIMA B, zonder NIMA A kennis?

Als je over HBO denkniveau + werkervaring in een commerciële functie beschikt: Ja! In dat geval biedt NIMA B je veel meer toegevoegde waarde dan NIMA A. Twijfel je of je direct naar NIMA B kan? Bel dan met onze programmamanager Max Kohnstamm via 06-50605629.

 

Max Kohnstamm
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

Het programma van de opleiding NIMA A Marketing bestaat uit een aantal verschillende bijeenkomsten. Bekijk hieronder welke onderwerpen we per bijeenkomst behandelen. Een overzicht van de data en locaties van de bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de (PDF) met uitgebreide informatie.

1. Workshop (1)
De twee workshops worden gebruikt om de studenten kennis te laten maken met het begrip marketing, de basisbeginselen van marketing en om ze de rode draad van het marketingplanningsproces (dus de rode draad van de opleiding) bij te brengen.

Na een korte kennismaking met SRM, elkaar e.d. start de workshop met een presentatie van de grondbeginselen van marketing en het planningsproces. Begrippen als externe analyse, kansen en bedreigingen, SWOT e.d. wordt ze verteld. Ze gaan na de pauze aan de slag (in groepjes) met de AHRA case. Een prima case om ze aan het denken te zetten. Aansluitend wordt de case klassikaal besproken (inclusief alle valkuilen) en we sluiten de avond af met een tweede presentatie over een inleiding tot strategieën en de marketing mix. Als huiswerk krijgen zij MC vragen mee.


2. Workshop (2)
Les 2 begint met een herhaling van les 1 (door klassikaal vragen te beantwoorden) en het huiswerk wordt besproken. Zij krijgen ook de gelegenheid om vragen te stellen over de lesstof die ze hebben moeten lezen. In groepjes wordt de case Child in Time behandeld, besproken en geëvalueerd. De workshop wordt ook gebruikt om kennis te maken met het begrip duurzaamheid en enkele specifieke toepassingen (waar NIMA eisen aan stelt, maar die verder niet in het programma zijn opgenomen). Denk hierbij aan business marketing, dienstenmarketing en internationale marketing.


3. Marktomgeving (1)
Dit is de eerste van twee lessen over de externe omgeving (macro en meso). Onderwerpen zijn o.a. de definitie van de vraag, soorten vragen, marktaandeel, concurrentiegedrag, vraagcurve, marktvormen e.d.


4. Marktomgeving (2)
Het tweede deel van de lessen over de marktomgeving gaat over het consumentengedrag. Onderwerpen die ter sprake komen: cognitieve en affectieve processen, de behoeftepiramide van Maslow, perceptie, attitude, aankoopgedrag, referentiegroepen e.d.


5. Interne omgeving
Na twee lessen externe analyse is het nu tijd om de eigen organisatie en het presteren hiervan tegen het licht te houden. De plaats van marketing binnen de organisatie, organisatiestructuur (lijn, staf), marketingfuncties. De SWOT komt hier weer terug met de sterktes en zwaktes en uiteindelijk het kernprobleem en de issues.


6. Bedrijfseconomie
In deze les wordt er veel gerekend. Eigenlijk alle mogelijke kengetallen komen hier ter sprake: marktaandeel berekenen, prijselasticiteit, kostprijsberekening, rentabiliteit, break-even, standaardkostprijs, bereik en dekking, kosten per duizend e.d.


7. Marktonderzoek
In deze les wordt antwoord gegeven op o.a. de volgende vragen: Wat is marktonderzoek? Waarom? Wat is de probleemstelling? Welke vormen van marktonderzoek kennen we? Wat is het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek? Wat zijn schaaltechnieken?


8. Statistiek


9. Strategie
De studenten hebben de afgelopen weken geleerd naar buiten te kijken en zijn in staat trends te ontdekken, te beschrijven en weten waar kansen en bedreigingen liggen. Maar hoe nu verder? Wat doen we er mee? In deze les worden de strategische planningsvormen en strategische opties besproken. Onderwerpen als STP komen hier aan bod, segmentatie strategieën, de portfoliomatrix, de strategieën van Porter, Ansoff, optiekeuze en onderbouwing.


10. Marketing Mix (1) / Product en Prijs
Hoe kunnen we de gekozen strategie vertalen naar de praktijk van alle dag? Welke keuzes moeten we maken? Voor de P van Product en de P van Prijs gebruiken we deze les. Wat is een product? De niveaus van Leeflang. De niveaus van Kotler. Convenience goods, specialty goods, unsought goods. Assortiment: productklasse, productgroep, productvorm, productvariant. Trading up, trading down. Wat is een merk? PLC. Maar ook onderwerpen die gerelateerd zijn aan de P van Prijs: prijsdoelstellingen, elasticiteit, prijsstellingen e.d.


11. Marketing Mix (2) / Distributie en Promotie
Deel 2 van de lessen over de Marketing Mix behandelt de Distributie en de Promotie (communicatie). De bedrijfskolom, distributiekanalen, integratie groothandel en detailhandel, kanaal keuze, Push en Pull. De distributie kengetallen zijn al behandeld in de les Bedrijfseconomie. Bij de P van Promotie komen de volgende onderwerpen ter sprake: communicatiemix, AIDA, persoonlijke verkoop, reclame, thema en actiereclame, media, bereik, dekking, wet- en regelgeving, PR, salespromotion, direct marketing.


12. Internet Marketing
Dit is een les die niet eerder op het programma van NIMA A / SRM stond; gezien de eisen van NIMA moet er wel aandacht besteed worden aan wat zij “Internet Marketing” noemen. In deze les worden de volgende onderwerpen behandeld: de nieuwe economie, E-business, E-marketing, E-commerce en Social Media (Twitter, Linked-in, Instagram, Facebook).


13. Examentraining (1)
Tijdens de eerste van de twee examentrainingen wordt een A1 examen gemaakt in de klas en na de pauze besproken. Tevens krijgen de studenten de gelegenheid vragen te stellen over het complete lesmateriaal.


14. Examentraining (2)
Tijdens de tweede van de twee examentrainingen wordt een A2 examen (case) gemaakt in de klas en na de pauze besproken. Tevens krijgen de studenten de gelegenheid vragen te stellen over het complete lesmateriaal.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA A Marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

21-01-2019

Amsterdam

BCN Amsterdam Arena
Maandaggroep

 

22-01-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Dinsdaggroep

 

23-01-2019

Capelle a/d IJssel

BCN Rotterdam
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA A Marketing. Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA A Marketing. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl. De kosten voor externe NIMA examens voldoe je direct aan SRM. Een actueel overzicht van NIMA examentarieven vind je op www.nima.nl/examentarieven.

Kosten

Opleidingskosten € 1.795,00
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
€ 275,00
2e schriftelijk examen
(NIMA examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 2.345,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 114,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier