De opleiding

Is ons marketingvakgebied in een 'digitale stroomversnelling' beland? In ieder geval is het gedrag van consumenten fors aan het veranderen. Met name de 'customer journey' is in dit online tijdperk fundamenteel gewijzigd. Daarbij komt dat 'disruptieve innovatie' op bepaalde markten leidt tot spectaculaire ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld aan Spotify en HBO. Waar is de CD en DVD/video wereld gebleven? Samen met de Free Record Shop ten grave gedragen? Hoeveel consumenten kijken over een paar jaar nog gezellig live naar RTL 4? En blijven ze na Linda's aankondiging 'we gaan er even uit' die leuke TV spotjes bekijken...?

Anderzijds: er zijn ook markten waar niet veel lijkt te veranderen. De strijd tussen discounters als Lidl en Aldi en de toegevoegde spelers als Jumbo en AH, bijvoorbeeld. Is daar nu fundamenteel veel veranderd? Of is het gewoon de traditionele strijd tussen de low cost spelers versus de differentiators?

Ben jij geïnteresseerd in de vraag hoe de technologische ontwikkeling het consumentengedrag wijzigt en op welke wijze je als marketeer met de vele uitdagingen om moet gaan? Onze NIMA B opleiding Consumentenmarketing verschaft je de kennis én de vaardigheden om marketinguitdagingen om te zetten in slim commercieel beleid. Dat is precies hetgeen je in dit tijdperk van hyperconcurrentie moet kunnen. Je vergroot je kennis en inzicht van het marketingvakgebied, je functioneert beter in je werk en verruimt tegelijk jouw carrièrekansen.

Voor wie bedoeld?

Je bent binnen een consumentenmarkt betrokken bij het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit. Of je bent werkzaam bij een bedrijf dat diensten verleent aan marketingafdelingen. Je hebt voldoende praktische ervaring op het gebied van marketing, sales en/of aanverwante (commerciële) bedrijfsfuncties.

Direct rendement

  • Je professionaliseert je als specialist op het gebied van consumentenmarketing
  • Je past state of the art marketingkennis direct toe in de organisatie waar je werkzaam bent
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten je kaders te denken
  • Je stelt met hulp van een SRM­-coach een operationeel marketingplan op voor een merk, productgroep of dienst binnen jouw eigen organisatie
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring
  • Je hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode de hoogste slaagkans bij het NIMA B examen

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers beschikken net als jij over meerdere jaren praktijkervaring. Je zult tijdens de opleiding NIMA B Consumenten marketing zien hoe anderen omgaan met problemen en hoe ze daarbij andere accenten leggen. Daarom werk je in teamverband aan de praktijkopdrachten en biedt SRM je de nodige ruimte om te netwerken. Het uitwisselen van kennis en ervaring met jouw collega-deelnemers is een interessant aspect van de opleiding NIMA B Consumenten marketing.

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een commerciële functie, maar ze opereren meestal in heel andere consumenten markten. Dat geeft de opleiding NIMA B Consumenten marketing een belangrijk extra. Want door te zien hoe anderen omgaan met vergelijkbare uitdagingen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van jouw collega-deelnemers minstens zoveel als van SRM. Het is niet alleen hard werken op SRM-bijeenkomsten, het is ook inspirerend. Na een paar bijeenkomsten wordt het vaak ook nog heel gezellig.

Een voorproefje van een NIMA B Do It!-weekend

 

Max Kohnstamm
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Tijdens de opleiding NIMA B Consumenten marketing leer je een marketingplan op strategisch niveau te ontwikkelen en op operationeel niveau uit te werken. Daarbij staat de praktijk van het werken in veranderende markten centraal. Je leert afwegingen te maken op strategisch en op tactisch niveau. De opleiding NIMA B Consumenten marketing wordt gegeven volgens het Know It!- en Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is weinig waard, en kennis zonder kunde evenmin. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA B Consumenten marketing zijn verdeeld.

Samengevat bestaat onze opleiding uit vier onderdelen:

  • 1. Voorbereiding op het NIMA B1 Marketing Manager examen
    Er zijn negen lessen en drie case trainingen ter voorbereiding op het NIMA B1-examen. Het B1-examen toetst je kennis en (vooral) je toepassingsvaardigheid op het gebied van Strategische Marketingplanning.

  • 2. Specialisatie Consumenten marketing
    Er volgen een viertal bijeenkomsten waarbij we op specifieke elementen van consumenten marketing inzoomen. Denk daarbij aan de volgende punten:
    • marktsegmentatie en positionering in B2C markten
    • hoe ziet een customer journey er in dit online tijdperk uit
    • big data en de mogelijkheden voor mass customization
    • online en offline operationele uitwerking van de marketing mix

  • 3. Do It!-weekend
    Een week voor de start van het weekend ontvang je een uitgebreide briefing. In teamverband bereid je de B2C case voor. Tijdens dit weekend (vanaf vrijdagavond tot zondag rond 14.00 uur) ga je aan het werk om de strategie te bepalen en het operationeel marketingplan uit te werken. Dit alles onder begeleiding van 'vlijmscherpe' coaches.

  • 4. NIMA B2 Consumentenmarketing examen: opstellen en presenteren van een operationeel B2C marketingplan
    SRM helpt je bij het kiezen van jouw onderwerp (dat bij voorkeur van toepassing is op je dagelijkse werkzaamheden), bij het schrijven van je marketingplan en bij het voorbereiden van jouw presentatie en de verdediging daarvan. SRM biedt intensieve coaching. Deze vorm van competentiegericht examineren is door NIMA in samenspraak met SRM ontwikkeld, voor een nog betere aansluiting op de behoeften van de markt.

 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA B Consumenten marketing. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

25-09-2018

Amsterdam

SRM
Dinsdaggroep

 

04-10-2018

Utrecht

Meeting Plaza
Donderdaggroep

 

04-10-2018

Rotterdam

Bilderberg Parkhotel
Donderdaggroep

 

05-03-2019

Amsterdam

SRM
Dinsdaggroep

 

07-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Donderdaggroep

 

07-03-2019

Rotterdam

Bilderberg Parkhotel
Donderdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA B Consumenten marketing. Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA B Consumenten marketing. De opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De examenkosten zijn externe kosten die je zelf maakt bij NIMA en de verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 3.145,00
Verblijfskosten € 250,00
Opleidingsprijs € 3.395,00

Overige kosten

Schriftelijk examen
(NIMA examen)
€ 425,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
€ 525,00
Verplichte literatuur € 105,00

 

SRM Loopbaan support

Moet je de opleiding zelf betalen? SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support.

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier