SRM B Marketingcommunicatie

6 maanden - De vakopleiding van SRM op B-niveau

Duur:

6 maanden

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Deze opleiding is gericht op marketing- en communicatieprofessionals die op zoek zijn naar verdere verdieping bij het bepalen van de marketingcommunicatiestrategie. Deze veelgekozen vakopleiding van SRM geeft jou de impuls om verder te groeien in dit boeiende vakgebied. Alle essentiële en actuele thema’s komen in deze praktijkgerichte opleiding aan bod. Het vertrekpunt hierbij is een analyse van de marketingstrategie van een onderneming. Het bepalen van de merkidentiteit en de daaruit voortvloeiende positionering krijgen ook veel aandacht, net als het vaststellen van de marketingcommunicatiebarrière en consumer insights. Daarna wordt de marketingcommunicatiestrategie vastgesteld en worden online en offline middelen gekozen om de doelgroep te bereiken. Bij alle onderwerpen wordt de theorie gecombineerd met toepassing in de praktijk. Het doel is om jouw professionele kennis en vaardigheden zo te verhogen, dat jij van maximale meerwaarde bent voor jouw organisatie. Aan het eind van de opleiding SRM B Marketingcommunicatie schrijf je daarom een strategisch marketingcommunicatieplan voor je eigen organisatie.

Wat ga je leren

  • Vaststellen van de relatie tussen marketing en marketingcommunicatie
  • Bepalen van de merkidentiteit en de daaruit voortvloeiende positionering
  • Per marketingcommunicatiedoelgroep bepalen wat de belangrijkste marketingcommunicatiebarrière is
  • Vaststellen van consumer insights die als basis dienen voor creatieve concepten
  • Bepalen van de marketingcommunicatiestrategie: propositie, marketingcommunicatievormen en soorten bereik
  • Vaststellen van de in te zetten middelen, zowel online als offline
  • Meten van marketingcommunicatie-inspanningen: funnels en conversies
  • Schrijven van een strategisch marketingcommunicatieplan voor de eigen organisatie

Voor wie

Je bent werkzaam binnen de marketingcommunicatie en wilt je kennis van operationele marketingcommunicatie en marketingcommunicatiemiddelen verder uitbreiden. Je werkt bijvoorbeeld als communicatieadviseur, marketingcommunicatiemedewerker, product- of brandmanager, accountmanager of projectcoördinator bij een reclame-, communicatieadvies- of mediabureau.

Deze opleiding wordt verzorgd op B-niveau, hét niveau voor de medior marketing- en communicatieprofessionals die op operationeel niveau binnen hun organisatie willen werken.

Programma

Deze SRM-opleiding is geheel gericht op jouw ontwikkeling tot marketingcommunicatieprofessional. Het uitgekiende programma combineert drie hoofdlijnen: verdieping van jouw vakkennis, versteviging van je vaardigheden en het versterken van jouw output. Tijdens deze opleiding ga je op praktijkgerichte wijze aan de slag met de vertaalslag van de marketingstrategie naar marketingcommunicatie. De merkidentiteit en de daaruit voortvloeiende positionering spelen daarbij een belangrijke rol. Je verdiept je in de customer journey en leert op welke wijze je consumentengedrag kunt herkennen en beïnvloeden. Je bepaalt bij de gekozen doelgroep de belangrijkste marketingcommunicatiebarrière die je met marketingcommunicatie wilt oplossen. Ook formuleer je consumer insights die de input vormen voor creatieve concepten. Ten slotte bepaal je de marketingcommunicatiestrategie en kies je de in te zetten middelen, zowel online als offline. Ter afsluiting van de opleiding pas je alle opgedane kennis toe bij het schrijven van een strategisch marketingcommunicatieplan voor je eigen organisatie.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis binnen online markten, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Hierdoor weten de docenten de theorie eenvoudig te vertalen naar de voor jou herkenbare praktijk. De praktische aanpak met vakdocenten uit de praktijk werkt heel inspirerend en uitdagend. Juist door deze topdocenten is SRM al jarenlang de leidende marketing- en communicatieopleider van Nederland.

SRM opleidingen met resultaat

Al meer dan 60 jaar is SRM hét particuliere opleidingsinstituut voor beginnende en ervaren professionals in de communicatie, marketing, marketingcommunicatie en online marketing. De sterke succesformule van SRM is de combinatie van theorie met praktijk. In vrijwel elke organisatie werken wel professionals die het vak bij SRM leerden. Na een SRM-opleiding rapporteren oud-deelnemers een toename van 40% van hun vakkennis en kunde; 30% behaalt betere resultaten.

Vervolg

Wil je je na de opleiding SRM B Marketingcommunicatie nog verder ontwikkelen? Dan zijn deze opties mogelijk interessant voor jou:

  • SRM C Executive Master Brandmanagement
  • Masterclass Media Planning (offline en online)

Live businesscase (optioneel)

Tijdens de live businesscase werk je van vrijdagochtend tot en met zaterdagmiddag op een toplocatie (inclusief diner, borrel en overnachting) in teamverband aan een reëel bestaand vraagstuk, voorgelegd door een aansprekende opdrachtgever. In een realistische praktijksimulatie haal je onder tijdsdruk het uiterste uit jezelf en je team. Aan het slot van de tweedaagse live businesscase presenteert jouw team jullie oplossing en aanpak aan de opdrachtgever. Deze geeft direct feedback en kiest de beste aanpak. Alle eerdere deelnemers beoordelen de live businesscase als hoogtepunt in de B-opleiding, met name de uitdaging, de spanning en het enorm hoge leerrendement.

Klassikaal of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Tijdens deze opleiding ga je aan de slag met alle stappen van het strategisch marketingcommunicatieplan.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Marketingcommunicatie B1: strategie, doelgroepen en insights

(7 dagdelen)

  • De rol van marketingcommunicatie binnen organisaties
  • Marketinganalyse
  • Marketingdoelstelling en marketingstrategie
  • Marketingdoelgroepen en behoeften
  • Merkidentiteit en positionering
  • Marketingcommunicatiedoelgroep
  • De marketingcommunicatiebarrière
  • Consumer insights

Marketingcommunicatie B2: boodschap, creatief concept en middelen

(8 dagdelen)

  • Marketingcommunicatiedoelstellingen
  • Propositie en marketingcommunicatievormen
  • Bereik: owned, paid en earned reach
  • Merkbelofte en creatief concept
  • Marketingcommunicatiemiddelen
  • Integratie van online en offline middelen, budget
  • Funnels en conversies
  • Marketingcommunicatieonderzoek

Live businesscase (optioneel)

(2 dagen waarvan 1 met aansluitende avond)

  • Actuele - real life - marketingcommunicatiecase
  • Actiegerichte aanpak in teams
  • Multidisciplinaire aanpak van marketing en marketingcommunicatiestrategie
  • Challenge met pitch voor - real life - opdrachtgever

Eindopdracht

(2 bijeenkomsten van 3 uur)
De eindopdracht bestaat uit het schrijven van een strategisch marketingcommunicatieplan voor jouw eigen organisatie of een organisatie uit je netwerk. Het plan moet zich toespitsen op een of meerdere productgroepen. Tijdens een mondeling examen moet je je plan vervolgens verdedigen.

Examen en diploma

Je sluit de opleiding af met een integrale eindopdracht en een mondeling examen. De opleiding bevat twee begeleidingsbijeenkomsten, waarin je door een examencoach actief wordt voorbereid op je eindopdracht. Slaag je voor alle onderdelen, dan ontvang je het zeer gewaardeerde diploma 'SRM B Marketingcommunicatie'.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

De opleiding SRM B Marketingcommunicatie duurt 6 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. Je kunt kiezen uit twee varianten: 1 keer per 2 weken een volledige dag les of elke week een les op de woensdagochtend. De dagopleiding omvat 7,5 lesdagen van 10.00 uur tot 16:00 uur. De woensdagopleiding telt 15 lessen van 09.00 uur tot 12.00 uur.

Kies je ervoor om aan de live businesscase deel te nemen? Dan moet je (voor beide opleidingsvarianten) rekening houden met 1 extra weekend: vrijdag van 10.00 uur tot 22.00 uur en zaterdag van 10.00 uur tot 16.00 uur.

 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering
SRM B Marketingcommunicatie
€ 4.125,50
SRM B Marketingcommunicatie (zonder Live Businesscase)
€ 3.353,25
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Verlaag je studiekosten
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen.

Fiscaal voordeel
Je kunt gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

Mogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. Het lesgeld/trainingsgeld is voor particulieren vrijgesteld van btw.  
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw ongeacht of de betalende partij particulier of zakelijk is.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen

SRM B Marketingcommunicatie

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Duur:

6 maanden

Variant:

Dag

Prijs:

€ 3.353,25

Ervaringen en beoordelingen van onze studenten

Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van SRM ervaren en beoordelen.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.