De opleiding

We leven in een online tijdperk. Dit levert adverteerders tal van interessante nieuwe mogelijkheden op. Maar het maakt het vak niet bepaald makkelijker, aangezien de traditionele media steeds minder impact hebben. Adverteerders zoeken daarom naar nieuwe manieren om hun boodschap over te brengen. Daarbij draait het niet langer om 'zenden naar de doelgroep' maar om 'communiceren met de doelgroep'. Communicatieprofessionals staan daarom voor een nieuwe uitdaging: het bedenken van campagnes waarbij de traditionele en de online media elkaar versterken.

Voor jou als marketingcommunicatieprofessional ligt hier een mooie kans: marketingcommunicatieplannen maken die waarde creëren en campagnes maken die relevant, onderscheidend en geloofwaardig zijn voor de gekozen doelgroepen. Hierbij gebruikmakend van de traditionele en de nieuwe interactieve media met als doel de marketingcommunicatiedoelstellingen te bereiken.

Ook in dit online tijdperk blijft de basis van zo'n campagne een consistente marketingcommunicatiestrategie. De verschillende onderdelen van deze strategie vormen de blauwdruk van de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline) en van het marketingcommunicatieplan dat je schrijft voor je eigen organisatie en voor een participerend adverteerder (Live-case).

Voor wie bedoeld?

De opleiding Marketingcommunicatie-B is bedoeld voor iedereen die zich bezighoudt met marketingcommunicatie, waaronder communicatieadviseurs, marketingcommunicatiemedewerkers, product- of brandmanagers, accountmanagers en projectcoördinatoren bij een reclame-, communicatieadvies- of mediabureau.

Jouw investering in tijd

Je hebt een interessante, maar drukke baan. Daarnaast heb je een druk sociaal leven en een aantal hobby's die ook de nodige tijd van je vragen. Wij zijn ons er van bewust dat het volgen van de opleiding Marketingcommunicatie-B een investering van je schaarse tijd vraagt. Daar hebben wij in dit programma rekening mee gehouden. Zo is het aantal bijeenkomsten zo beperkt mogelijk gehouden. Tevens zorgt de praktijkgerichtheid en de Do It!-weekenden ervoor dat het grootste deel van het leereffect tijdens de bijeenkomsten plaatsvindt. Als voorbereidingstijd moet je gedurende de opleiding aan drie uur per week denken.

Direct rendement, ook voor je organisatie

  • Je professionaliseert verder als online en offline marketingcommunicatiespecialist
  • Je leert hoe je gestructureerd tot een oplossing van een communicatievraagstuk kunt komen
  • Je ontwikkelt inzicht in het inzetten van traditionele en nieuwe media
  • Je krijgt inzicht in hoe traditionele en nieuwe media elkaar kunnen versterken
  • Je kunt een merkidentiteit vaststellen en een merkstrategie maken
  • Je leert hoe je een geïntegreerd marketingcommunicatieplan maakt
  • Je vertaalt concepten en modellen naar jouw eigen praktijk
  • Je verbetert je adviesvaardigheden
  • Je breidt in korte tijd je netwerk uit

Jouw collega-deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau en komen uit zeer uiteenlopende branches. Ze zijn onder andere werkzaam als communicatieadviseurs, marketing-, product-, of brandmanagers, accountmanagers, projectmanagers, mediamanagers en account directors bij onder andere bedrijven als Nuon, KPN, ING, Heineken, Nestlé, FHV BBDO, TBWA, PCM, Sanoma, Phillips, Achmea, Pon, Eneco, RVD, etc.

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline) bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. In het Know It!-gedeelte staat het overdragen van kennis centraal. Op interactieve wijze bespreekt de vakdocent de laatste ontwikkelingen en koppelt zo praktijk aan theorie en literatuur. In het Do It!-gedeelte breng je het geleerde in praktijk. We starten met een Do It!-weekend (vrijdag en zaterdag) in een sfeervol Bilderberg hotel in de bosrijke omgeving van Arnhem. In dit eerste weekend worden de belangrijke onderdelen als aanvliegroute voor een goede Merkstrategie behandeld. De principes van het marketingmanagement proces enerzijds en de doelgroepen en koopgedrag anderzijds. Aan de hand van inspirerende sessies en cases verken je jouw talenten en leer je het proces van marketing naar marketingcommunicatie. Bekijk hieronder hoe de overige Know It!- en Do It!-modules over de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline) zijn verdeeld.

1. Kick off!-weekend: Van Marketing naar Marketingcommunicatie
In vijf dagdelen wordt er gewerkt aan inzicht in het marketingmanagementproces enerzijds en aan inzicht in consumentenbehoeften en hun keuze en aankoopproces anderzijds. Na dit weekend heb je hierin scherp inzicht en weet je wat je te doen staat.

Onderwerpen:

  • Rol van marketing en marketingcommunicatie binnen organisaties
  • Van marketingdoelstellingen en -strategieën naar marketingcommunicatie
  • Marketing en marketingcommunicatie: analyse van de instrumenten en de rol van social media hierin
  • Doelgroepen en behoeften en hun keuze- en aankoopproces als opstap voor segmentatie en merkidentiteit
  • Marktonderzoekinstrumenten


2. Merkidentiteit 1

  • Je krijgt inzicht in merken: het belang, de functies en de waarde ervan voor verschillende doelgroepen
  • Je krijgt inzicht in de elementen die een rol spelen bij het bepalen van de merkidentiteit en positionering, zoals merkbelofte, bewijsvoering en merkpersoonlijkheid
  • Je leert werken met merkidentiteitsmodellen
  • Je krijgt concrete handvatten om een merkidentiteit te beoordelen


3. Merkidentiteit 2

  • Je kent de mogelijke merkportfoliostrategieën
  • Je krijgt criteria om brand- en line extensions te beoordelen vanuit merkperspectief
  • Je leert mogelijke merkontwikkelingsstrategieën
  • Je kent de bouwstenen van de merkarchitectuur


4. Marketingcommunicatiedoelgroep en -barrière

  • Je leert marketingcommunicatiedoelgroepen beschrijven
  • Je leert de relatie tussen de keuze voor de marketingcommunicatie doelgroep en de gekozen marketingstrategie
  • Je leert het begrip marketingcommunicatiebarrière en het belang van de centrale probleemstelling van een marketingcommunicatieplan
  • Je leert een marketingcommunicatiebarrière formuleren en leert de relatie te leggen met de merkbelofte


5. Consumer Insights

  • Je leert wat consumer insights zijn en welke functie ze vervullen in het marketingcommunicatie planningsmodel
  • Je leert hoe je consumer insights formuleert
  • Je leert hoe je functionele of emotionele insight genereert en het verband met de marketingcommunicatiebarrière
  • Je leert de criteria om consumer insights te beoordelen
  • Je leert de vier belangrijkste budgetteringsmethoden en hun invloed op het formuleren van de marketingcommunicatiedoelstellingen
  • Je leert verschillende modellen om marketingcommunicatiedoelstellingen te formuleren
  • Je leert de relatie tussen marketingcommunicatiedoelstellingen en marketingdoelstellingen en de merkidentiteit (BIG)


6. Budget en Marketingcommunicatiedoelstelling

  • Je leert modellen om marketingcommunicatie doelstelling te bepalen
  • Je leert hoe je marketingdoelstellingen in de praktijk bepaald.ie als eerste component van de marketingcommunicatiestrategie en je leert een propositie te formuleren
  • Je leert de vier belangrijkste budgetteringsmethodes
  • Je weet hoe je deze budgetteringsmethodes toe past in de praktijk


7. Marketingcommunicatiestrategie

  • Na de bijeenkomst ken je het begrip marketingcommunicatiestrategie en uit welke twee componenten dit bestaat
  • Je leert het begrip propositie als eerste component van de marketingcommunicatiestrategie en je leert een propositie te formuleren
  • Verder ken je de relatie tussen de propositie en het marketingcommunicatievraagstuk
  • Je leert de relatie tussen de propositie, de merkbelofte uit de merkidentiteit (BIG) en het centraal creatieve concept
  • Je kent het begrip marketingcommunicatie-instrument als tweede component van de marketingcommunicatiestrategie
  • Je hebt een overzicht van alle marketingcommunicatie-instrumenten en ken je de rol van ieder instrument in relatie tot de marketingcommunicatiedoelstelling


8. Do It!: Beoordeling Creatieve Concepten

  • Je maakt kennis met het begrip creatief concept en je leert hoe je een creatief concept beschrijft
  • Je kent het belang, de waarde en de functie van een centraal creatief concept
  • Je leert meer over de fasen van het conceptontwikkelingsproces
  • Je leert de opzet en structuur van een goede creatieve briefing
  • Je leert centraal creatieve concepten en uitingen te beoordelen
  • Je leert hoe je een beoordeling van een creatief voorstel onderbouwd kunt terugkoppelen
  • Je leert het verband tussen het centraal creatief concept, de propositie uit de marketingcommunicatiestrategie

  • 9. Marketingcommunicatiemiddelen 1

    • Je leert de verschillende mogelijkheden om de marketingcommunicatievormen uit de marketingcommunicatiestrategie te koppelen aan marketingcommunicatiedragers die kunnen zorgen voor paid-, owned- en earned reach
    • Je weet dat je voor ieder marketingcommunicatiemiddel effectdoelstellingen moet formuleren
    • Je kent de relatie tussen effectdoelstellingen en de overall marketingcommunicatiedoelstelling
    • Je kent het belang van het budgetteren en plannen van ieder marketingcommunicatiemiddel
    • Je leert alle communicatie middelen bij de marketingcommunicatie vormen
    • Je kent het marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel(MEM)


    10. Marketingcommunicatiemiddelen 2

    • Je leert de verschillende mogelijkheden om de marketingcommunicatievormen uit de marketingcommunicatiestrategie te koppelen aan marketingcommunicatiedragers die kunnen zorgen voor paid-, owned- en earned reach
    • Je weet dat je voor ieder marketingcommunicatiemiddel effectdoelstellingen moet formuleren
    • Je kent de relatie tussen effectdoelstellingen en de overall marketingcommunicatiedoelstelling
    • Je kent het belang van het budgetteren en plannen van ieder marketingcommunicatiemiddel
    • Je leert alle communicatie middelen bij de marketingcommunicatie vormen
    • Je kent het marketingcommunicatiemiddelen-effectiviteitsmodel(MEM)


    11. Round-up en notitie

    • Doorlopen van het marketingcommunicatieplan
    • Zaken die nog niet duidelijk zijn worden behandeld
    • Duidelijkheid geven over het proces rondom het schrijven van de notitie (eerste opzet, mentorbegeleiding, etc.)


    12. Facultatief B2B
    Je krijgt inzicht in de B2B-communicatie die aansluit bij de marketingstrategie en de trends in de B2B-communicatie.


    13. Do It!: Adviesvaardigheden

    • Je leert een marketingcommunicatie adviesgesprek voeren
    • Je verbetert je gesprekstechnieken
    • Je leert je commmunicatiestijl verder te ontwikkelen


    14. Do It!-weekend: Live-case

    • Je krijgt een briefing van een vertegenwoordiger van de organisatie die de Live case levert
    • Aan de hand van de stappen uit het marketingcommunicatie-planningsproces bereid je met jouw team een presentatie voor
    • De vertegenwoordiger van de organisatie keert terug om de presentaties te beoordelen en geeft feedback op de plannen

    Je kunt er tijdens dit weekend volledig voor gaan. Je mag je nek uitsteken en bedenken wat je wilt. De professionele trainers helpen je om tot het uiterste gaan. Want dat levert de beste ideeën op. Grote organisaties zoals Rabobank, KPN, Yacht en KLM verleenden de afgelopen jaren hun medewerking aan de Live cases.


    15. Examentraining
    Je weet na deze bijeenkomst hoe je jezelf het best kunt voorbereiden op het schriftelijk examen en ziet alle opgedane kennis van het Know It!-gedeelte in samenhang.


     

    Welke Marcom opleiding past bij mij?

    SRM heeft meerdere branding en merkstrategie gerelateerde opleidingen. Wil je weten welke branding opleiding jou de meeste toegevoegde waarde biedt? We leggen je graag de overeenkomsten en verschillen uit.
    Branding opleidingen  

    Startdata & Locaties

    Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Marketingcommunicatie-B. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

    05-04-2019

    Utrecht

    Meeting Plaza
    Dinsdaggroep

     

    05-04-2019

    Amsterdam

    BCN Amsterdam Arena
    Dinsdaggroep

     

    05-04-2019

    Utrecht

    Meeting Plaza
    Vrijdaggroep

     

    05-04-2019

    Amsterdam

    BCN Amsterdam Arena
    Vrijdaggroep

     

     

    Literatuur

    In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline). Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

    managementboek-bestellink

     

    Prijzen

    In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline). De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten, verblijfskostenen en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

    Kosten

    Opleidingskosten € 2.900,00
    Verblijfskosten € 500,00
    Schriftelijk examen
    (SRM Examen)
    € 275,00
    Mondeling examen
    (SRM Examen)
    € 320,00
    Opleidingsprijs € 3.995,00

    Overige kosten

    Verplichte literatuur € 68,00

     

    Moet je de opleiding zelf betalen?

    SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

    Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

    sluiten Sluiten

    Inloggen

    Je bent ingelogd

    Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


    Uitloggen?

    » Uitloggen? Klik hier