"Maak als marketeer het verschil in de boardroom"

Selecteer een thema

Selecteer een thema

"Maak als marketeer het verschil in de boardroom"

Een gesprek over Marketing D, de nieuwe opleiding voor topmarketeers

Heb jij een leidende functie als marketingdirecteur, marketingmanager of Chief Marketing Officer?  Dan wil je sterk staan op het bestuursniveau van je organisatie. Speciaal voor topmarketeers als jij, hebben we Marketing D ontwikkeld, een exclusieve opleiding op Masterniveau. Wat maakt deze opleiding zo bijzonder? En waarom biedt hij mooie ontwikkelkansen aan leiders in marketing? We praten erover met een aantal SRM-stakeholders: docent en eigenaar van Merkster Karel Zwaan, businessmanager Carolien Verbeeten en directeur Maarten Nijboer. 

Van gelijk hebben naar gelijk krijgen

“Toegegeven, boardroom credibility is een vreselijke term, maar je hebt het wel nodig om effectief te zijn op bestuursniveau,” zegt Karel Zwaan, vooraanstaand docent met ruim 20 jaar ervaring in marketing- en communicatiefuncties op directieniveau. “Als adviseur wil je de trusted advisor zijn van de Raad van Bestuur of de directeur-grootaandeelhouder. Wij zien dat topmarketeers vaak worstelen met die rol. Dat kan en moet anders, vinden we bij SRM. Vandaar dat we Marketing D hebben ontwikkeld. Deze opleiding leert je om het marketingvak de plaats te geven die het verdient: het is de afdeling die de commerciële lijnen uitzet, de vertegenwoordiger van de klant binnen de organisatie.

Eigenlijk zoeken alle marketingopleidingen op boardroomniveau het vooral in theorie. Hartstikke goed, maar daarmee bieden ze geen aansluiting op de strategie van het bedrijf. Sterker nog, ik zie veel marketeers die in hun eigen koninkrijk alle gelijk van de wereld hebben, maar de organisatie niet meekrijgen. Marketing D helpt ze om de shift te maken van gelijk hebben naar gelijk krijgen. 

Ik kijk ernaar uit om deze topmarketeers te helpen hun marketingprogramma naadloos te laten aansluiten op de organisatiestrategie. Zo worden ze een drijvende kracht binnen hun organisatie: dienend aan het organisatiedoel, maar zelfbewust over de eigen rol, invloed en competentie.”

De praktijk naar de schoolbanken

Het unieke van Marketing D zit hem in de praktijkgerichtheid ervan, beaamt Maarten Nijboer, directeur van SRM: “Bij mijn weten is er op dit moment geen enkele andere opleiding op Masterniveau die zo praktijkgericht is als deze. Marketing D biedt wel een theoretisch kader, maar die kennis wordt als bekend verondersteld, het gaat om de toepassing ervan. 

Meteen vanaf dag één ga je aan de slag met je eigen case en krijg je voortdurend feedback van een echte boardroom. Tegelijkertijd krijg je les van vaste topdocenten als Karel, ook volg je colleges van gerenommeerde gastdocenten op directieniveau binnen het marketingvak. Daarnaast zijn er ook werksessies waarin je kunt sparren met je medestudenten en de vaste docent, die er van begin tot eind bij is. De opleiding biedt je de ideale leeromgeving, waarin je de beste input kunt krijgen voor de opzet van je eigen plan. 

Vanuit mijn eigen ervaring als marketeer, kan ik zeggen dat Marketing D de perfecte combinatie biedt tussen competenter worden in je vak en het direct toepassen van die competentie. Hoe je het ook wendt of keert, je leert het meeste van mensen uit het vak. Deze praktijk hebben wij nu naar de schoolbanken gehaald. Dat is echt uniek. Ik wil deze opleiding ook absoluut zelf nog gaan volgen. Eens een marketeer, altijd een markeer. Maar ook nu ik directeur ben, zie ik de meerwaarde van dit praktijkprogramma op boardroomniveau.” 

Boardroomcompetenties en betekenisvolle impact 

“Het marketingvak goed neerzetten, zowel in de maatschappij als in de organisatie. Dat is bij uitstek een taak voor marketingdirecteuren en andere leiders in marketing,” zegt businessmanager Carolien Verbeeten. “Boardroomcompetenties zijn dan belangrijk. Denk aan leiderschap, adviesvaardigheden en interne communicatie. Opvallend genoeg zijn dat juist competenties die je maar zelden terugziet in marketingopleidingen. In onze Marketing D-opleiding zoomen we daar juist op in.  

Daarnaast besteedt de opleiding aandacht aan de steeds groter wordende rol van digitalisering. En aan alle bijkomende vraagstukken. Hoe richt je je systemen in? Hoe ga je om met data binnen de huidige juridische en ethische kaders en hoe zorg je voor een ultieme klantbeleving? 

Elke zichzelf respecterende marketeer weet intussen ook: inclusiviteit, diversiteit en sustainability zijn belangrijke thema’s, maar hier wordt pas iets mee gedaan als de mensen in de top van de organisatie er iets mee doen. Vandaar ook het Marketing Manifest, een initiatief van o.a. PIM, DDMA, NIMA en VIA. Dit manifest, dat roept om betekenisvolle impact, hebben wij door het hele programma van Marketing D verwerkt. Zo willen we het idee van marketeers als regisseurs van waarden via onze studenten in de praktijk brengen. Ook dat maakt Marketing D uniek.”

Nieuwsgierig naar meer? 

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar onze Marketing D-opleiding, kijk dan naar de SRM D Boardroom Marketing opleiding. Heb je nog vragen over deze opleiding, neem dan contact op met onze opleidingsadviseurs via 020 – 5 126 501 of info@srm.nl. Zij staan je graag te woord.