Selecteer een thema

Selecteer een thema

Wat doet een contentmarketeer?

Zie jij een functie binnen de contentmarketing wel zitten, maar wil je eerst meer weten over de inhoud van de functie en de werkzaamheden die hierbij komen kijken? In deze blog nemen we jou mee in de dagelijkse taken van een contentmarketeer, de onmisbare vaardigheden én werpen we een blik op de toekomst van contentmarketing.   

Contentmarketing: wat is dat? 

Contentmarketing zet je in om leads te genereren, merkbekendheid te vergroten en de klantbetrokkenheid te stimuleren. Dit doe je door relevante en waardevolle content te produceren voor een specifieke doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld een blog of een video zijn. Als contentmarketeer weet jij een weg te vinden tussen de overvloed aan content in de digitale wereld.  

De dagelijkse werkzaamheden van een contentmarketeer 

Als contentmarketeer ben jij degene die een contentstrategie ontwikkelt en uitvoert. Hier komen verschillende taken bij kijken:  

  • Ontwikkeling van de contentstrategie: je onderzoekt en analyseert de behoeften en interesses van de doelgroep. Je weet welke kanalen je in moet zetten om deze doelgroep te bereiken en plant de content in middels een contentkalender. Op basis hiervan bepaal je doelstellingen en KPI's om het succes van jouw opgestelde strategie te meten.  
  • Contentcreatie: content is er in verschillende soorten en maten. Zo schrijf je blogs en artikelen die perfect aansluiten op de doelgroep. Ook creëer je socialmediaposts en andere visuele content, zoals infographics, video's en afbeeldingen. Jij weet met content een sterke boodschap uit te dragen. 
  • Contentdistributie: dit betekent dat je de content die je hebt geproduceerd gaat delen, publiceren en promoten. Je zet verschillende kanalen in om de content bij de juiste doelgroep te krijgen. Denk hierbij aan social media, e-mailmarketing en SEO. Ook kun je samenwerken met influencers en partners om het bereik van jouw content te vergroten.  

Succesvolle contentmarketeer worden? Over deze kwaliteiten moet jij beschikken 

Wil je je ontwikkelen tot een succesvolle contentmarketeer? Dan is het belangrijk dat je beschikt over een breed scala aan vaardigheden. Wil je weten welke? Bekijk ze hieronder! 

Creativiteit en schrijfvaardigheid 

Als contentmarketeer is het essentieel dat je creatief bent. Je weet hoe je tot creatieve concepten en campagnes komt. Hierbij denk je niet alleen binnen de lijntjes, maar ook buiten de lijntjes. Jij bent in staat om deze creatieve concepten om te buigen tot een passende middelenmix met boeiende en relevante content die de doelgroep aanspreekt. Ook schrijfvaardigheid is een groot onderdeel van het werk, in de training Dffectief en Creatief Schrijven leer je hoe je schrijfvaardigheid verbetert. 

Analytische vaardigheden 

Je kent het gezegde vast wel: meten is weten! Ook binnen de contentmarketing is dit belangrijk. Kies   bijvoorbeeld voor een training Google Analytics 4 Basis. Door onder andere tools als Google Analytics in te zetten, krijg je meer inzicht in de resultaten van jouw content. Het geeft jou de mogelijkheid om op tijd bij te sturen of juist bij goede resultaten de campagne verder te pushen. Zo verbeter je continu je contentstrategie. 

Communicatie en samenwerking 

Doordat je binnen contentmarketing vaak met veel partijen werkt, is het van belang dat jij in staat bent om met alle stakeholders goed samen te werken. Denk hierbij aan opdrachtgevers, vormgevers, andere marketeers en copywriters. Samen weten jullie dezelfde huisstijl en merkboodschap te waarborgen. Om dit te bewerkstelligen, is een goede communicatie en planning onmisbaar. Verdiep je verder in effectieve communicatie op de werkvloer in de Masterclass Communicatieplan (SRM B)

De contentmarketeer van nu: tools en technologieën  

Veel contentmarketeers zetten tools en technologieën in om hun werk efficiënter en effectiever te maken. Zo is AI (artificial intelligence) een belangrijke technologie die een grote rol speelt binnen marketing. Zowel op het gebied van contentcreatie als planning. Dit maakt het mogelijk om de focus meer te leggen op strategie in plaats van andere tijdrovende bijzaken. Daarnaast zijn er ook veel andere systemen die ingezet worden binnen contentmarketing: 

  • Contentmanagementsystemen (CMS): er zijn verschillende platformen waarmee een website beheerd en content gepubliceerd kan worden. Voorbeelden zijn WordPress, Drupal, Shopify en HubSpot. 

  • Analysetools: voor het analyseren van de website en de websitecontent, wordt vaak Google Analytics ingezet. Ook Semrush is een tool die je kunt inzetten om de online zichtbaarheid van jouw organisatie te meten.  

  • Socialmedia-managementtools: Hootsuite, Coosto en Buffer zijn bekende applicaties die helpen bij het plannen en beheren van socialmediaposts. 

Contentmarketing: een blik op de toekomst 

De toekomst van contentmarketing ziet er veelbelovend uit, met voortdurende ontwikkelingen als gepersonaliseerde content en AI-gedreven marketing. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze trends en je strategie hierop aan te passen. Een hoop organisaties zoeken een contentmarketeer die het merkverhaal weet te vertalen naar een passende strategie. Zie jij deze rol wel zitten? Bekijk dan eens de contentmarketing-trainingen van SRM. Twijfel je of dit bij je past? Bel dan met onze studieadviseurs via 020 – 5 126 501, ze staan altijd voor jou klaar om je te helpen bij jouw keuze.