NIMA B Consumentenmarketing

9 maanden - Compleet inzicht in consumentenmarketing in een praktijkgerichte opleiding

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

NIMA B Consumentenmarketing is al jarenlang de belangrijkste opleiding voor iedereen die zich verder wil ontwikkelen op het gebied van consumentenmarketing. De opleiding is volledig actueel en gaat in op alle moderne manieren waarop organisaties de consument kunnen benaderen zoals communicatiekanalen en on- en offline marketingchannels. Juist de directe relatie met de consument wordt steeds belangrijker door de sterkere communicatie via online kanalen. Daarnaast leer je een concreet marketingplan schrijven, implementeren en evalueren. Je wordt uitstekend voorbereid op de officiële NIMA-examens.

Wat ga je leren

  • Je bent bekend met de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van consumentenmarketing
  • Je kunt op basis van een in- en externe analyse een passende consumentenmarketingstrategie ontwikkelen
  • Je kunt een marketingstrategie vertalen naar een operationeel marketingplan
  • Je weet hoe je de onderdelen van de marketingmix binnen een B2C-omgeving succesvol kunt implementeren

NIMA Education Partner

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales. Jaarlijks leggen duizenden professionals de NIMA-examens af. Dat maakt dat NIMA diploma’s toonaangevend zijn bij marketingprofessionals. SRM heeft als Education Partner van NIMA het exclusieve recht om jou volledig voor te bereiden op deze examens. Met de praktijkgerichte aanpak van SRM leer je direct hoe je de theorie kunt toepassen binnen je praktijkomgeving. De slagingspercentages van onze deelnemers bewijzen keer op keer het succes van deze aanpak.

Voor wie

Je bent (mede)verantwoordelijk voor de marketing van een consumentenmerk of -product. Of je bent betrokken bij het commercieel beleid hiervan. Je werkt op operationeel en tactisch (planmatig) niveau en je wilt doorgroeien naar een hogere functie in de consumentenmarketing. Met deze opleiding kun je het officiële NIMA-diploma behalen.

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen verplichte toelatingseisen voor de opleiding en het examen. Kennis van NIMA A Marketing is een pre.

Programma

Je wordt door ervaren marketingprofessionals op een praktijkgerichte en actieve manier uitstekend voorbereid op het landelijke NIMA-examen. Op zeer praktijkgerichte wijze ga je aan de slag met de kern van consumentenmarketing. Je verdiept je onder andere in marktsegmentatie en positionering en je krijgt zicht op de marketingmix. Daarnaast doe je uitgebreide kennis op over het gedrag van consumenten en ga je aan de slag met het schrijven van een marketingplan. De onderwerpen die aan bod komen zijn voor jou herkenbaar, doordat de theorie direct wordt gekoppeld aan actuele voorbeelden.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten beschikken over specifieke vakkennis, hebben ruime en actuele ervaring in het vakgebied en beheersen natuurlijk ook uitstekende didactische vaardigheden. Zij begeleiden je op een zeer resultaatgerichte wijze naar het NIMA-examen.

Vervolg

Wil je na NIMA B Consumentenmarketing nog meer leren? Misschien is een van de volgende opties interessant voor jou:

  • NIMA C
  • SRM Executive Master Digital Marketeer C
  • SRM Executive Master Customer Centric Strategy C
Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Om tot een marketingplan te komen verdiep je je in de ondernemingsstrategie, marktkansen en klantonderzoek. Je ontdekt welke onderzoeksmethoden je kunt gebruiken en hoe je tot een positionering komt die bij jouw organisatie past. Met de kennis en vaardigheden die je in deze 2 modules opdoet, ben je uitstekend voorbereid op het afsluitende NIMA-examen.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Marketing B1

(10 bijeenkomsten)

  • De ondernemingsstrategie en het marketingplanningsproces
  • Mission statement en business definition
  • Analyse/marktonderzoek van de externe omgeving
  • Inzicht in consumentengedrag
  • Analyse interne omgeving
  • Van SWOT-analyse tot centraal probleem
  • Van centraal probleem naar opties: het formuleren van nieuw strategisch beleid
  • Segmentatie, targeting, positionering

Consumentenmarketing B2

(8 bijeenkomsten)

  • Van strategisch beleid naar operationeel marketingplan
  • Een operationeel marketingplan opstellen
  • Missie en visie van de organisatie
  • De waardestrategie
  • Corebusiness
  • Marktpositie (structuur en omvang van de markt)
  • De belangrijkste trends in B2C-marketing
  • Concurrentie
  • Segmenteren tot duidelijk herkenbare en aansprekende deelsegmenten of doelgroepen
  • De positionering van het product of de dienst bepalen
  • Marketingdoelstellingen SMART formuleren
  • De marketingmix uitwerken
  • Het operationeel B2C-marketingplan financieel onderbouwen
  • Het marketingplan evalueren

    NIMA-examentraining

    • Gerichte voorbereiding op NIMA-examen
    • Oefenen van opgaven

    Examen en diploma

    Het NIMA-examen bestaat uit 2 delen: een schriftelijk deel (B1) en een mondeling deel (B2). De examens voor het diploma NIMA B Consumentenmarketing worden regelmatig aangeboden. Kijk voor de actuele data op www.nima.nl.

    De examens leg je af bij NIMA. Je behaalt het zeer gewaardeerde NIMA-diploma ‘NIMA B Consumentenmarketing ’. Je hebt als voordeel dat je wordt ingeschreven in het officiële NIMA-diplomaregister. Het register geeft inzicht in wie, wanneer, welke NIMA-diploma’s heeft behaald.

    Planning
    Planning
    Planning
    Planning
    Planning

    Opleidingsvarianten

    De opleiding NIMA B Consumentenmarketing duurt 9 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 9 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. De opleiding wordt ook via e-learning verzorgd met contact en begeleiding op afstand.

     
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering
    Investering

    Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

    Lesgeld
    € 2.350,-
    Studiemateriaal
    € 184,50
    Examenkosten
    € 950,-
    Arrangementen (Food & Beverage)
    € 225,-
    Locatiekosten
    € 265,50
    Reprorechten
    € 15,-
    Totaalprijs (exclusief BTW)
    € 3.990,-
    Arrangementen
    Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
     
    Reprorechten en hand-outs
    Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
     
    Btw
    Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
     
    Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
     
    Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
     
    Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

    NIMA B Consumentenmarketing

    Niveau:

    Vakopleiding A, B (HBO)

    Duur:

    9 maanden

    Variant:

    Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

    Opleidingsadvies


    Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
    Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.