De opleiding

Een intensieve online marketing opleiding waarin je leert hoe je de belangrijkste online marketing middelen zo efficiënt mogelijk inzet. Niet theoretisch, maar juist in jouw eigen praktijk. Online marketeer B is hierdoor de meest praktische, intensieve en leerzame online marketing opleiding van Nederland.

Gedurende de opleiding werk je naast de bijeenkomsten aan diepgaande online marketing analyses. Aan de hand van deze analyses ontstaan concrete actielijsten waar je direct zelf mee aan de slag gaat of iemand mee aan het werk kunt zetten. Je transformeert van marketeer naar online marketeer.

Wat leer je tijdens de opleiding Online marketeer B?

Online marketing is niet alleen een snel groeiend en veranderend vakgebied, het is ook een lastig vakgebied. Online marketing vereist veel specifieke kennis. Het klinkt paradoxaal, maar online marketing vraagt om ambachtelijke kennis en kunde op tal van vakgebieden. Kennis van HTML en CSS, user experience, zoekmachine optimalisatie (SEO), Adwords (SEA), online advertising, Google Analytics en conversie optimalisatie bijvoorbeeld.

Je leert tijdens Online marketeer B 'online doelstellingen' SMART formuleren, de website verleidelijk maken voor je doelgroep om vervolgens verkeer te genereren naar je website met behulp van SEO, SEA, social media, e-mail marketing en verscheidene vormen van online advertising. Vervolgens leer je het verkeer te laten doen wat jij wil dat het doet: jouw doelstellingen behalen.

Na het behalen van je diploma kun je zelf aan de slag als online marketeer, ben je een waardige sparringpartner van de online marketing specialist, kun je online marketing bureaus goed op tijd, geld en kwaliteit beoordelen en weet je welke middelen je wanneer moet inzetten om je doelstellingen te behalen.

Direct toepasbaar in jouw praktijk

Online marketing leer je niet slechts uit boeken, maar vooral in de praktijk. Daarom hebben we de opleiding Online marketeer B praktisch ingericht. Gedurende de opleiding pas je alles wat je leert direct toe in jouw eigen praktijk. Op deze manier leer je het snelste en pluk je direct de vruchten van je inspanningen.

Docenten en trainers

Omdat online marketing een breed vakgebied is, werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die dit aldoor ontwikkelende domein met zich meebrengt. Daarom is er niet één docent die de gehele opleiding verzorgt, maar zetten we voor elk afzonderlijk vakgebied een inspirerende en ervaren professional in die jou meeneemt in het reilen en zeilen van zijn of haar dagelijkse praktijk met maar één doel voor ogen: jou de handvatten te geven om in zijn of haar voetsporen te treden. Uiteraard beschikken onze docenten over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk over te brengen.


 

Stephan Stegeman
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

Het programma van Online marketeer B bestaat uit twee modules. De basismodule Online fundamentals en de verdiepende module Online marketeer B. Online fundamentals bestaat uit 19 dagdelen. Deze module wordt ook als aparte cursus aangeboden. Hierdoor komt het voor dat er deelnemers in de groep zitten die (nog niet) hebben gekozen voor een verdiepende module als Online marketeer B.

Aan het einde van deze Online fundamentals ontvang je een certificaat, waarmee je toegang krijgt tot de verdiepende module Online marketeer B. Als je het certificaat Online fundamentals eerder hebt behaald kun je direct instromen in de verdiepende module. Deze module bestaat uit 22 dagdelen. Tijdens deze verdieping wordt bovenal ingezoomd op het in de praktijk brengen van online marketing. In onderstaand overzicht vind je een uitvoerige beschrijving van de bijeenkomsten van beide modules:

1. Kick-off - Module 1
Tijdens de eerste bijeenkomst maak je kennis met de groep, gaan we in op de structuur van de cursus en wordt de samenhang tussen de verschillende bijeenkomsten uitgediept.


2. Online basics
Na de kick-off is het tijd om de fundamentele online onderwerpen aan te snijden. Tijdens de Online basics bijeenkomst worden een aantal essentiële online zaken als cookies, Google Analytics, conversie attributie en mobile friendliness behandeld.

Deze bijeenkomst helpt je om alle onderwerpen die de revue passeren in de juiste context te plaatsen.


3. User experience
Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leer je de basis van User experience (UX) en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.


4. Google Analytics 1
Google Analytics is wereldwijd de meest gebruikte webanalyse tool. Niet gek, want de tool is gratis, handig in gebruik en wordt constant doorontwikkeld. Tijdens deze eerste Google Analytics bijeenkomst leer je de belangrijkste functies van Google Analytics kennen.


5. Content
Met contentmarketing geef je inhoud aan al je online kanalen. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep binnen het juiste kanaal bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende contentstrategie komt die houvast geeft om goede content op het meest impactvolle moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.


6. Google Analytics 2
Nu je de basis van Google Analytics onder de knie hebt, gaan we een stukje dieper de tool in. We behandelen o.a. rapporten, dashboards, segmenten, filters, doelen en legio andere mogelijkheden.


7. Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal onderdeel in het takenpakket van een online professional. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moetenzoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Je krijgt een introductie in zoekmachineoptimalisatie. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. De drie SEO-pilaren content, techniek en autoriteit worden uitvoerig behandeld.


8. Search Engine Advertising (SEA)
Met Google Ads kun je gemakkelijk bezoekers naar je website krijgen. Toch? Helemaal waar, maar als je niet uitkijkt krijg je bergen bezoekers die helemaal niet op jouw website willen zijn. En dan betaal je ook nog eens veel meer dan nodig is. Oftewel: duurbetaalde bezoekers die je website direct weer verlaten.

Een Search Engine Advertising specialist weet exact hoe je alleen aan de juiste mensen advertenties laat zien, hoe je deze mensen op je advertentie laat klikken en hoe je ze - als ze eenmaal op je website zijn - helpt met het behalen van jullie gezamenlijke doel. Je leert aan de hand van voorbeelden en cases waar zo’n succesvolle campagne aan moet voldoen. En waaraan vooral niet.


9. E-mail marketing
E-mailmarketing is nog steeds een fundamenteel bouwblok binnen online. Misschien wel meer dan ooit. E-mail helpt je om mensen aan je organisatie te binden. Zelfs als ze nog geen klant van je zijn.

Je leert welke zaken het verschil maken tussen een daverend succes en een ongelezen spammail.


10. Social media en advertising
Tijdens deze social media bijeenkomst gaan we er vanuit dat geijkte social media als Facebook, LinkedIn, Twitter, Youtube, Instagram, Pinterest en Snapchat je niet geheel onbekend zijn. Je kent de werking en weet in grote lijnen welk middel waarvoor handig kan zijn. Vanaf hier pakken we de draad op.

We zoomen in op de verschillende strategische scenario’s waarin social media inzet interessant is. De tactische uitvoering wordt ook niet vergeten.

Helaas is de inzet van social media voor organisaties tegenwoordig verre van gratis. Om je doelgroep efficiënt en effectief te bereiken moeten we grof geld betalen aan de Facebooks van deze wereld. Een fenomeen dat we social advertising noemen. We onderzoeken samen wanneer social advertising interessant is en wanneer je er vooral ver van weg moet blijven.


11. Online advertising
Er komt een hoop kijken bij het uitserveren van de juiste advertenties aan de juiste mensen. Er zijn zelfs zoveel bedrijven bij betrokken dat dit gezelschap bedrijven ook wel het ‘Display advertising ecosysteem’ wordt genoemd. Tijdens deze bijeenkomst raak je bekend met de belangrijkste terminologie en mogelijkheden van online advertising. We behandelen o.a. display, video en native advertising en laten zien hoe deze vormen van advertising elkaar versterken in een omnichannel campagne.


12. Affiliate marketing
Het idee achter affiliate marketing is simpel: het is een samenwerkingsverband tussen twee partijen waarbij de ene partij de andere promoot op commissiebasis. Vaak zijn dit social influencers, vergelijkingssites of experts binnen een vakgebied.

Bijvoorbeeld: persoon A verkoopt boeken voor 27 euro per stuk. Persoon B promoot deze boeken van persoon A via zijn eigen website. Telkens als persoon B een verkoop realiseert via zijn website ontvangt hij 10 euro van de 27 euro opbrengsten. Persoon A behoudt de resterende 17 euro.

Zoals gezegd is de basis simpel, maar in de realiteit wil je meer dan één persoon die jouw producten/diensten promoot. Je wilt een netwerk aan promotors, en je wilt ze uiteraard niet te veel of te weinig betalen voor hun dienst. We leggen uit hoe de lijntjes in de affiliate wereld lopen en hoe je gedegen relaties opbouwt met affiliates.


13. Conversieoptimalisatie
Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren?

Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had?

Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversie-verhogende acties aan opgedane inzichten.


14. Kick-off - Module 2
Met de kennis van online fundamentals in je broekzak is het tijd om de armen uit de mouwen te steken. Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe het intensieve examenprogramma in elkaar zit, ontmoet je jouw nieuwe groepsgenoten en ontdek je wat je verder van deze praktijkgerichte module 2 kunt verwachten.


15. Google Analytics 3
Om je online marketing analyses grondig te kunnen doen heb je aan twee dagdelen Google Analytics niet genoeg. Daarom duiken we tijdens module 2 gedurende drie extra dagdelen nog dieper in de wereld van Google Analytics. Tijdens Google Analytics 3 pakken we door op wat we tijdens de tweede Google Analytics bijeenkomst hebben behandeld. Een stukje herhaling, maar we kijken vooral naar de instellingen waar je rekening mee moet houden om je Google Analytics account goed in te richten. Want voordat je de data gaat analyseren moet je eerst Google Analytics analyseren.


16. Trends & ontwikkelingen
Exponentieel. Dat is de term die Peter Diamandis van de Singularity University gebruikt om de snelheid van de ontwikkelingen aan te geven. Dus in een wereld waarin veranderingen sneller dan ooit plaatsvinden, is het eigenlijk vreemd dat wij het merendeel van onze tijd besteden aan korte-termijnsuccessen en het realiseren van doelstellingen zoals we die nu hebben vastgesteld. En dat terwijl een van de kerntaken van de online marketeer het signaleren van trends en ontwikkelingen is. Tijdens de eerste bijeenkomst staan we even stil bij morgen. We schetsen een kader van een mogelijke toekomst en de rol van marketing(communicatie) in die toekomst. Een dag lang inspiratie, visies, trends en ontwikkelingen die dienen als basis voor de vervolglessen en je een nog beter beeld geven van de noodzaak van deze kennis


17. Google Analytics 4
Tijdens deze laatste Google Analytics bijeenkomst kijken we specifiek naar de data van de online kanalen. Waar komt je verkeer vandaan? En hoe komt het in Analytics terecht? En hoe zorg je ervoor dat je het verschil kunt zien tussen bepaalde items in een nieuwsbrief, of specifieke Facebook posts? We behandelen het belang van UTM-tags en geven handvatten waarmee je data aan de hand van UTM-tags zo kunt structureren dat je er gedegen analyses op kunt loslaten.


18. Google tag manager
De basisinrichting van Google Analytics kent beperkingen. Vroeger betekende dit dat je als online marketeer vaak aangewezen was op je IT¬team. Elke keer als je iets wilde meten dat niet standaard door Google Analytics gemeten werd, moest jouw IT¬team een stukje code toevoegen aan je website. Met alle vertraging en frustratie van dien. Met Google Tag Manager (GTM) is dit verleden tijd! Met GTM kun je als online marketeer zelf ‘tags’ toevoegen waarmee je gedrag van jouw bezoeker meet zonder je IT¬team lastig te vallen. Denk hierbij aan het implementeren van A/B¬test tools, het doormeten van Facebook advertenties of andere advertising campagnes of het opnemen van de muisbewegingen van je bezoeker.


19. User experience 2
Tijdens de tweede bijeenkomst over user experience kruip je in het hoofd van je klant. Je onderzoekt je doelgroep en ontdekt welke klantreis ze maken. Persona’s, value proposition canvases en customer journeys passeren de revue.


20. Google Analytics 5
Tijdens deze laatste Google Analytics bijeenkomst zal de docent samen met jou en je mede-deelnemers zoeken naar punten waar jullie graag meer over willen leren. Na vier dagdelen Google Analytics weet je uiteraard een hele hoop, maar zeker niet alles. Bereid je daarom goed voor op deze bijeenkomst. Zorg dat je weet waar je meer over wilt leren en deel dit (ruim) van tevoren met de docent.


21. User experience 3
Gezien de omvang van de onderwerpen die tijdens de voorgaande UX bijeenkomsten zijn besproken, gaan we tijdens deze derde UX bijeenkomst dieper in op persona's, value proposition canvases en customer journeys.


22. Search Engine Optimization (SEO) 2
Tijdens de tweede SEO-bijeenkomst behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website. Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina’s vindt en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is veranderd.


23. Search Engine Optimization (SEO) 3
Techniek en autoriteit zijn essentieel binnen zoekmachine optimalisatie. Zoekmachines moeten naast goede en relevante content ook in staat zijn om de techniek van een website te begrijpen. Deze bijeenkomst staat in het teken van de technische optimalisatie van de website. Hoe moet je een website technisch gezien inrichten om aan de richtlijnen van zoekmachines te voldoen om zo beter gewaardeerd te worden? Als de website technisch goed is opgebouwd met relevante en aantrekkelijke content, is de kans zeer reëel dat een zoekmachine je (tijdelijk) een plekje verschaft in de bovenste regionen van de zoekresultaten. Om hoog te blijven scoren in de zoekmachine is het belangrijk om de autoriteit van je website te vergroten. In deze bijeenkomst leer je ook hoe je hier voor zorgt.


24. Search Engine Advertising (SEA) 2
Je blikt terug op de eerste bijeenkomst en behandelt aan de hand van die theorie een leerzame case. Je doet daarna een campagne setup opdracht, leert campagnes instellen en ontdekt de mogelijkheden van advertentie extensies en remarketing.


25. Search Engine Advertising (SEA) 3
Met alle kennis van de vorige twee bijeenkomsten nog vers in het geheugen ga je in groepjes aan de slag met een Google Ads praktijkcase. Theorie ontmoet hier praktijk.


26. Groepsmentorsessie
Na het maken van drie analyses is het tijd om de koppen bij elkaar te steken. Alle deelnemers brengen tijdens deze sessie vragen in. We leren van elkaar en vinden samen oplossingen voor uitdagingen.


27. E-mail marketing 2
Waar de eerste e-mailmarketing bijeenkomst vooral ging over strategie, zal deze bijeenkomst juist dieper de praktijk induiken. Je leert welke zaken het verschil maken tussen een lage en een hoge klikratio en hoe je ervoor zorgt dat je e¬mails niet op openratio, maar juist op conversies kunt gaan optimaliseren.


28. E-mail marketing 3
Tijdens de laatste e-mailmarketing bijeenkomsten zoomen we in op vragen die uit de analyses zijn komen bovendrijven en kijken we naar de mogelijkheden van next-level oplossingen als marketing automation.


29. Social media strategie
Met de basis van social advertising in de achterzak is het tijd om het grote plaatje te bekijken en te voorzien van een visie. Oftewel, het is tijd voor een strategie. Met het ontwikkelen van een social media strategie stel je een doel vast, bepaal je de doelgroep, kies je het meest passende kanaal en maak je een beslissing over de content. Aan de hand van leerzame praktijkcases leer je van de successen en fouten van anderen.


30. Social media praktijk
Een strategie zonder een goede aanpak in de praktijk is niets waard. Daarom duiken we tijdens de tweede social media bijeenkomst dieper in op de praktische kant van social. Je gaat aan de slag met tooling, leert belangrijke KPI’s definieren, je doelgroep monitoren en vervolgens dit geheel analyseren. Aan de hand van concrete cases leer je stap voor stap welke acties jij wel en niet moet ondernemen.


31. Online advertising - campagne management en strategie
We starten met een korte samenvatting over de eerste Online advertising bijeenkomst. Vervolgens maken we een stap naar de meer strategische aspecten van online advertising. Want een online advertising campagne behelst meer dan een bannersetje laten designen en er budget tegenaan gooien. In deze bijeenkomst behandelen we hoe je kiest voor een strategie en hoe je een campagne managet.


32. Online advertising - bureaus briefen en tooling
Wanneer je het hebt over campagnes, dan heb je het al snel over tooling. Tijdens deze bijeenkomst nemen we je aan de hand van een hands-on case mee in de wereld van Demand Side Platforms (DSPs) en andere interessante tooling. Hiermee geven we je inzicht in hoe je een mediabureau moet briefen en op welke KPIs je ze moet aansturen.


33. Online advertising - optimalisatie
Een campagne zonder realtime optimalisatie is geen campagne. Tegenwoordig hoef je niet meer te wachten tot het einde van een campagne om te kunnen evalueren en leren. Je kunt realtime bij de data en hier elke minuut op bijsturen. Tijdens deze bijeenkomst duiken we dieper in op KPI management. Aan de hand van leerzame praktijkcases leer je realtime omnichannel bijsturen. Je krijgt grip op al je video, SEA, display en social advertising campagnes.


34. Affiliate marketing 2
Deze bijeenkomst is bovenal vraag gestuurd en dient zodanig goed voorbereid te worden. Affiliate marketing wordt kort verder uitgediept en vervolgens is er ruimte om alle affiliate marketing analyses gezamenlijk naar een volgend niveau te tillen.


35. Examentraining
De allerlaatste bijeenkomst van de opleiding Online marketeer B. Op dit punt heb je elk online marketing middel kritisch geanalyseerd en is het tijd om van al je bevindingen een coherente analyse te maken. Tevens wordt verder ingegaan op het bouwen van een goed plan van aanpak. Dit doen we op zo’n manier dat niet alleen je werk¬ of opdrachtgever er goed mee uit de voeten kan, maar ook je examinatoren jou als gelijke zullen erkennen. Tijdens deze bijeenkomst zetten we samen de puntjes op de i en kun je vragen stellen zodat je jezelf goed kunt voorbereiden op het examen en je met een gerust hart de examinatoren onder ogen kunt komen.


 

Past Online marketing manager B misschien beter?


Geen behoefte aan alles zelf in de vingers krijgen of gewoonweg geen tijd voor een intensieve opleiding? Overweeg dan Online marketing manager B. Een cursus die de diepgang vooral opzoekt tijdens de bijeenkomsten, maar jou niet belast met huiswerk of examens.

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online marketeer B. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw.

Kosten

Opleidingskosten € 4.355,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 320,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
€ 320,00
Opleidingsprijs € 4.995,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

SEO & Copywriting voor gevorderden
Maak een SEO-verdiepingsslag en scherp je copyskills aan met UX Copywriting en contentstrategieën.
Duur: 4 dagen
Prijs: € 1.595,-
NIMA B1 Marketing Manager voor Online marketeers
Deze NIMA B opleiding is speciaal gericht op het behalen van het NIMA Marketing Manager B1 Examen.
Duur: 5 dagen
Prijs: € 1.195,-
NIMA B Digital marketing
Haal het maximale uit je online én offline markt door online ontwikkelingen op te nemen in je marketingstrategie.
Duur: 7 maanden
Prijs: € 3.945,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier