“De marketingbril zet ik iedere keer weer op”

Ard Huininga is Managing Director bij Youbahn. Hij volgde tussen 2017 en 2018 de opleiding NIMA C bij SRM. Hoe beviel dit? En wat heeft hij hieraan in zijn dagelijks werk? Ard: “De opleiding ging echt verder dan ik had verwacht.”

Visie en strategie

Ard is nu anderhalf jaar verantwoordelijk voor Youbahn: “Youbahn is een platform voor studentenwerk en zit in het uitzendlandschap tussen vraag en aanbod in. Onze kracht zit erin dat we goed en snel kunnen schalen. Dat houdt in dat opdrachtgevers toegang hebben tot een flexibele schil, die ze zelf kunnen samenstellen. We richten ons ook op studenten, de ‘Youbahners’. Zij kunnen op elk moment bepalen wanneer ze willen werken.”

Voordat Ard bij Youbahn terecht kwam, werkte hij onder andere als marketeer voor een goededoelenloterij. “In mijn functie bij Youbahn geef ik inhoud aan de strategie die het platform voert. Ik zorg ervoor dat we op dagelijks niveau up-to-speed blijven. Dat betekent dat ik vooral bezig ben met de visie en strategie, in combinatie met zoveel mogelijk innovaties doorvoeren alsook het bouwen aan een cultuur in een scale-up organisatie. Dat alles in een tijd waarin we met z’n allen thuiswerken.”

Datagedreven organisatie

“Wat ik leuk vind aan marketing, is dat je zaken kunt optimaliseren op basis van cijfers. Het is niet zomaar een gok nemen, je weet echt wat je doet,” vertelt Ard. Wat dat betreft past zijn huidige baan goed bij hem: “Het is echt een marketingproduct dat inspeelt op de behoeften van opdrachtgevers én opdrachtnemers.”

Hij vervolgt: “We zijn een datagedreven organisatie. Daardoor kunnen we aan de hand van data beslissingen nemen die invloed hebben op onze marketingstrategie. We kennen de voorspellende waarde, waardoor we ook inzicht kunnen bieden in wat er gebeurt in de Nederlandse samenleving. We werken met een afspiegeling van deze samenleving.”

Theorie én praktijk

Ard haalde in 2018 zijn NIMA C-diploma. “Ik zocht verdieping en wilde vooral op strategisch niveau keuzes kunnen maken. Hierbij wilde ik aan de hand van de theorie en modellen die toepasbaar zijn in de praktijk zaken kunnen onderbouwen en ook begrijpen.”

Voor zijn NIMA C-opleiding had Ard nog nooit eerder een marketingopleiding gevolgd. Een allesbehalve regulier traject dus, dat mogelijk werd gemaakt door zijn jarenlange praktijkervaring: “In mijn eerdere banen heb ik vooral ervaring opgedaan door het in de praktijk uit te voeren. Hierdoor deed ik inmiddels wel marketing op een bepaald niveau, maar ik vond het een goed idee om mijn kennis aan te vullen met meer theorie met een koppeling naar de praktijk,” zegt hij.

“De opleiding was heel waardevol, omdat relevante vraagstukken werden behandeld. De combinatie van theorie en praktijk was goed ingericht en maakte de lesstof gemakkelijker te begrijpen. De bijeenkomsten vond ik heel inspirerend. Het was erg leerzaam en het gaf mij ook echt nieuwe inzichten. En de SRM-docenten vind ik leuke, energieke mensen.”

De diepgang van de opleiding verraste hem. “Het ging wel echt verder dan ik had verwacht. De theorie was interessanter dan ik kon bedenken.”

Doorzetten

Ard volgde de opleiding op zaterdag, om de week een hele dag. ‘’We hadden onderling leuk contact, er was een goede klik. Vaak hadden we na de bijeenkomsten een gezellige borrel waarbij je elkaar beter leerde kennen.”

Tegelijkertijd was het ook hard werken. “Aan het strategisch marketingplan had ik wel een pittige dobber. Je maakte eerst een strategisch marketingplan en daarna een operationeel plan. Dat was leuk en leerzaam, maar het kostte veel tijd. Ik vond dat erg zwaar en heb ook weleens gedacht: ik stop ermee,” vertelt Ard. Toch zette hij door. “Ik was wel echt intrinsiek gemotiveerd om te laten zien dat ik het kon.”

Hij zou mensen die een opleiding willen volgen dan ook aanraden om zich bewust te zijn van de tijd die in een opleiding gaat zitten. “Zorg ervoor dat je genoeg tijd begroot. Maak structureel een bepaald aantal uren per week vrij in je agenda.”

‘Blijf altijd bijleren’

Na de opleiding begon Ard vrijwel direct in een nieuwe baan. “Mijn kennis en kunde heb ik meegenomen naar mijn nieuwe opdrachtgever en kon ik direct toepassen,” vertelt hij. Heeft zijn opleiding nog invloed gehad op het vinden van en de keuze voor een nieuwe functie? “Ja, ik denk dat ik door NIMA C wel op zoek ging naar een job waarin ik de strategische verdieping kon zoeken en meer kon ondernemen.”

Ard profiteert er dagelijks van dat hij heeft doorgezet – de kennis die hij bij NIMA C heeft opgedaan, gebruikt hij regelmatig. “Ik merk dat ik wel altijd mijn marketingbril opzet in mijn overwegingen. Aangezien wij een marketinggedreven organisatie zijn, is de kennis die ik daar heb opgedaan goed bruikbaar. Bijvoorbeeld voor onze jaarplannen,” vertelt hij.

Zijn tip voor andere professionals? “Blijf altijd bijleren. Door te leren, leer je ook dingen begrijpen, en door het te begrijpen, vind je het ook leuker om mee te werken. Zo vergroot je je werkplezier.”

Bel Ard

Heb je na het lezen van dit interview nog vragen over studeren bij SRM? Dan kun je Ard gerust bellen op 06 – 10 91 19 22. Hij vertelt je graag meer over zijn ervaringen als student.

Onze opleidingsadviseurs helpen je ook graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina