Alumnus Moenira

Moenira Luqman werkt bij de overheid als communicatieadviseur en is daarnaast sociaal-maatschappelijk ondernemer en directeur van Life Skills. Zij volgde de opleiding Communicatieprofessional B bij SRM. Wat heeft dit haar gebracht? Moenira: “Het bevestigde dat veel dingen die ik voelde, kloppen.”

Verrijking

Moenira ging in 2012 werken bij de overheid. “Ik onderzoek en bedenk strategieën waarmee communicatie kan bijdragen aan het realiseren van organisatiedoelstellingen. De onderwerpen waar ik aan werk zijn uiteenlopend. Voorbeelden zijn meer culturele diversiteit op managementfuncties, werving van vrijwilligers, vitale medewerkers, doorvoeren van een nieuwe werkwijze en het promoten van diensten. Daarnaast houd ik me ook bezig met de uitvoering van de plannen. Dit vind ik nog steeds het leukst om te doen.”

Eerder, in 2018, had ze al de stichting Life Skills opgericht. “Hiermee help ik jongeren om de verrijking op te doen die ze van huis uit niet als vanzelfsprekend meekrijgen – dat kan om allerlei redenen zijn. Veel jongeren hebben op het moment dat ze hun diploma halen niet hetzelfde startpunt als anderen. Ik probeer hiermee bij te dragen aan eerlijke kansen in de samenleving.”

Aanvulling op het team

Vorig jaar volgde Moenira de opleiding Communicatieprofessional B. “Ik wilde graag groeien in mijn functie. Ik werkte als communicatiemedewerker, maar ik wilde meer en ik wist dat ik eigenlijk al op een hoger niveau functioneerde. Maar ik had een andere denkwijze dan de rest van mijn team,” vertelt ze. “Ik had het idee dat ik niet binnen het plaatje paste.”

Ze zocht uit hoe dat kwam. “Ik ontdekte dat ik dankzij mijn leefomgeving een andere kijk heb op de wereld. Tijdens brainstormsessies liet ik vaak andere geluiden horen. Ik had aanvullingen die niet iedereen begreep. Hierdoor ging ik twijfelen aan mezelf, werd angstig en onzeker. Toen zei mijn leidinggevende: is deze opleiding niet wat voor jou?”

In haar opleiding kreeg Moenira verschillende inzichten. “Ik zit meestal vol creatieve ideeën, maar het lukt me niet altijd om die even goed over te brengen. Tijdens de opleiding ontdekte ik handvatten, waarmee ik mijn ideeën goed onder de man kan brengen. Het bevestigde dat veel dingen die ik voelde, kloppen. Ik ontdekte: mijn diverse achtergrond is juist een aanvulling op het team. Sindsdien sta ik steviger in mijn schoenen. Ik ben assertiever en heb meer zelfvertrouwen.” Moenira vervolgt: “Ik realiseerde me dat er meer mensen moeten zijn die hiermee te maken hebben. Zo heb ik nog meer vorm kunnen geven aan mijn stichting.”

Inclusie

Moenira legt uit waarom het belangrijk is dat organisaties bij hun communicatie meer rekening moeten gaan houden met diversiteit en inclusie. “Met communicatie wil je kennis, houding en/of gedrag van je doelgroep beïnvloeden. Maar liefst 180 nationaliteiten worden vertegenwoordigd in Amsterdam, zeer divers dus. Dit betekent dat je niet lukraak een communicatiecampagne kunt starten, maar je echt moet verdiepen in je doelgroep. Je moet weten wat er speelt en welke taal aanspreekt.”

Ze legt uit: “Als je mensen met een grofmazige achtergrond wil bereiken, is er een andere benadering nodig dan bij mensen met een fijnmazige achtergrond. Als je hier en met de context rekening houdt, kun je je doelgroep op de juiste manier benaderen. Ik vind het eigenlijk ook respectvol, als er iets meer moeite gedaan wordt om de taal van de doelgroep te spreken. Zo geef je ook aan dat de mensen mogen zijn zoals ze zijn: nota bene willen wij, de communicatieprofessionals iets van hen.”

Zelfontwikkeling centraal

Moenira ging voor haar opleiding om de week op vrijdag naar Utrecht. “Ik vond het fijn om even een dag voor mezelf te hebben, waar ik mijn zelfontwikkeling centraal zette,” vertelt ze. “Je krijgt andere perspectieven, je bekijkt dingen vanuit andere invalshoeken. Ik ben nu nog meer in staat om zaken vanuit een strategisch oogpunt te benaderen.” Daarvan merkte Moenira meteen invloed op haar dagelijks werk. “Ik maak nu echt een verdiepingsslag.”

“Ik vond de setting van de lessen heel prettig: informeel en interactief. Een lesdag bestond uit twee delen, een ochtend en middag met dus twee verschillende onderwerpen. Kon ze alles wat ze leerde meteen al toepassen? “Veelal wel. Niet alles was even relevant voor mij, maar alles was wél interessant, zoals Google Analytics.”

Elkaar helpen

Wat vond ze van de docenten? “Ik vond vooral Karel Winkelaar een superfijne docent. Zijn stijl van lesgeven vond ik heel toegankelijk,” vertelt Moenira. En hoe was het contact met haar medestudenten? “Hecht,” zegt Moenira. “We hebben nog steeds contact. We hebben een appgroep en sturen elkaar zo nu en dan berichtjes over hoe het gaat.” Tijdens de opleiding kweekten ze echt een band. “We waren echt intensief bezig met onze persoonlijke ontwikkeling. Lastige situaties en ook emotionele gevoelens werden gedeeld. We vingen elkaar op, gaven advies en trokken elkaar omhoog.” zegt Moenira.

Heb vertrouwen

Inmiddels is Moenira ook bezig met het doorontwikkelen van Life Skills. “Uiteindelijk wil ik toe naar een opleidingscentrum waar leerlingen die opgroeien in een niet al te beste situatie, na school op een prettige manier met ons in hoge groepscohesie kunnen werken aan zelfontwikkeling, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen en succesvol kunnen meedoen in de samenleving.”

Haar advies voor andere communicatieprofessionals: “Ongedacht de situatie waar je in zit, blijf altijd dicht bij jezelf en bewandel vol vertrouwen je eigen weg.” En wat voor advies zou ze iemand geven die twijfelt of hij of zij een opleiding moet doen? “Die persoon heb ik al gesproken, en die is al begonnen,” vertelt Moenira.

 “Wat mij het meest verraste, is dat ik het zó naar mijn zin had. Ik heb intens genoten van de opleiding. Het totale plaatje klopte.”

Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina