“Een opleiding geeft ook weer energie”

Siem van Bruggen is directeur/eigenaar van Dapp Frietfiets en Dapp Frietwinkel. Hij volgde bij SRM de opleiding Marketingcommunicatie B en een Masterclass waarin de customer journey centraal staat. Hoe kijkt hij terug op zijn opleidingen? Siem: “Het niveau lag hoog, het was interessant en er zat een lekker tempo in.”

Echte ondernemerszoon

Inmiddels is Siem alweer negen jaar fulltime ondernemer. Daarvoor combineerde hij het ondernemen al vanaf zijn 21ste met vast werk. Zo werkte hij als marketingadviseur bij de Kamer van Koophandel. “Officieel ben ik begonnen als ondernemer toen ik 21 was. Maar ik ben een echte ondernemerszoon: toen ik 7 was verkocht ik al spullen op de straathoek. Ik heb lang mijn eigen marketingcommunicatiebedrijf gehad. Op een gegeven moment werd Frietfiets mijn klant. Het klikte zo goed tussen ons dat ik ben ingesprongen,” vertelt Siem.

Ideeën voor projecten

Aan het begin van zijn carrière volgde Siem de opleiding Marketingcommunicatie B. Op dat moment werkte hij bij de Kamer van Koophandel. “Een toenmalige collega van me had een SRM-opleiding gedaan en was daar heel enthousiast over,” zegt Siem. Het inspireerde hem om zich ook in te schrijven.

Al vanaf de eerste les had hij wat aan zijn opleiding. “We begonnen meteen met het in kaart brengen van de functionele onderdelen van ons product, om vervolgens te kijken wat nou de emotionele waarde was voor een klant. In de praktijk blijkt dat toch lastiger dan je zou denken. Het was een hele simpele oefening, die snel veel duidelijk maakt,” zegt Siem.

“Tijdens de opleiding kreeg ik allemaal al ideeën voor verschillende projecten. De hele opleiding was een mooi handvat om merken vooruit te helpen bij het verscherpen van hun propositie of de communicatie daarover.”

Hier profiteert hij nog steeds van: “Jaren later gebruik ik verschillende modellen van de opleiding nog steeds in mijn werk. Iedere keer als ik met een nieuw concept de markt op ga, gebruik ik een propositiemodel. Of als ik op zoek ben naar een inzicht bij klanten om dingen te verbeteren of als ik bepaalde keuzes maak, bijvoorbeeld in het assortiment of als ik de bedrijfsvoering voor mezelf of voor anderen wil verantwoorden, kijk ik bijvoorbeeld aan de hand van het Bull’s Eye-model.”

Specialisten uit het vak

Siem kreeg in zijn opleiding te maken met verschillende docenten. “We kregen telkens les van een specialist uit het vak. Het waren echt mensen die spraken uit ervaring. Ze gaven heel anders les dan ik gewend was, met veel praktijkvoorbeelden. Dat werkte echt heel fijn.” Het contact met zijn medestudenten voelde collegiaal. “Het is heel interessant om van mensen van andere bedrijven te horen wat hen bezighoudt.”

Siem volgende de avondvariant van de opleiding in Utrecht. “Destijds reisde ik iedere avond van Amsterdam naar Arnhem, dus Utrecht was heel praktisch als ik op weg naar huis was. Het werden wel altijd latertjes,” aldus Siem. “Soms was het wel heel pittig, bijvoorbeeld als ik een zware werkdag achter de rug had. Aan de andere kant: het is dusdanig anders dan je werk, en het geeft ook weer energie.”

Prioriteiten kiezen

In 2017 volgde hij een Masterclass gericht op de customer journey. “Dat was een aantal weken in plaats van maanden, dus dat was heel anders. Het niveau lag hoog, het was interessant en er zat een lekker tempo in. Dat vind ik belangrijk. Het was een heel specialistisch onderwerp. Ik heb daarin waardevolle inzichten gekregen over de reis die klanten maken. Ik kon het direct inzetten om dingen te verbeteren. Dat was heel nuttig.”

Siem legt uit: “De methode geeft heel duidelijk inzicht in wat je kunt verbeteren en wat er van deze dingen prioriteit heeft, doordat het laat zien welke aanpassingen voor de klant de meeste impact hebben. Ik vond het gedetailleerd in kaart brengen van de customer journey echt heel gaaf om te doen.”

Niets is onmogelijk

Is een opleiding volgen een aanrader voor iedereen? “Ik heb er in ieder geval veel aan gehad. Ik was ook intrinsiek gemotiveerd,” vertelt hij. “Het kwam wel op mijn pad, ik was niet intensief aan het googelen of zo. Maar de wens zat wel in me. Later heb ik ook nog andere opleidingsprogramma’s gedaan, ik wil mezelf graag ontwikkelen,” zegt Siem.

Zijn huidige werkzaamheden bevallen hem goed: fulltime ondernemen past bij hem. “Niks is onmogelijk. Als ik vandaag bedenk dat ik iets wil doen, dan kan ik daar meteen mee aan de slag.”

Bel Siem

Heb je na het lezen van dit interview nog vragen over studeren bij SRM? Dan kun je Siem gerust bellen op 06 – 20 86 21 38. Hij vertelt je graag meer over zijn ervaringen als student.

Onze opleidingsadviseurs helpen je ook graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.

Terug naar overzichtspagina