De opleiding

Heb je al enige ervaring in een communicatiefunctie, maar mis je af en toe een theoretisch fundament en de vaardigheden om je kennis en inzicht toe te passen op de praktijk? Dan ben je toe aan een marketingcommunicatieopleiding op tactisch/operationeel niveau. De opleiding Marketingcommunicatie-A verschaft je de kennis, het inzicht en de vaardigheden om communicatievraagstukken gestructureerd uit te werken in een marketingcommunicatieplan. De opleiding Marketingcommunicatie-A biedt inzicht in de recente ontwikkelingen in het vakgebied, state of the art live-cases en Do It!-weekends. Je maakt kennis met een keur aan praktijkprofessionals die hun inzichten met je delen en met geïnspireerde mededeelnemers: een uitbreiding van je netwerk.

Voor wie bedoeld?

De opleiding Marketingcommunicatie-A is ontwikkeld voor iedereen die een functie ambieert als (junior) account executive of (junior) productmanager met de verantwoordelijkheid voor marketingcommunicatie-reclame, en voor iedereen die al op uitvoerend niveau werkt aan de ontwikkeling van marketingcommunicatieprogramma's. Ook voor medewerkers van overheden, woningbouwverenigingen, opleidingsinstituten en organisaties in de gezondheidszorg is dit een geschikte opleiding. 

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben een overeenkomstig denk- en ervaringsniveau, maar komen uit zeer diverse branches. Ze zijn onder andere werkzaam als marketingmedewerker, (junior) accountmanager, account assistent, assistent communicatiemanager, projectmanager, account executive bij organisaties zoals TPG Post, BSUR, Rabobank, Reed Business, Ahold en Media Audits.

Docenten en trainers

De docenten en trainers worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis, ruime en actuele ervaring in het vakgebied, en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. 

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

De opleiding Marketingcommunicatie-A bestaat uit een Know It!- en een Do It!-gedeelte. Tijdens het Know It!-gedeelte staat het verkrijgen van kennis en inzicht centraal. De kennis wordt toegankelijk gemaakt aan de hand van actuele cases. Het Do It!-gedeelte is gebaseerd op onze visie dat je alle kennis en inzichten die je hebt opgedaan tijdens het Know It!-gedeelte, in je eigen werksituatie moet kunnen toepassen. Bekijk hieronder hoe de verschillende Know It!- en Do It!-modules over de opleiding Marketingcommunicatie-A zijn verdeeld.

1. Marketinganalyse
Je leert hoe je een marketinganalyse maakt en deze samenvat in een SWOT-analyse.


2. Marketingdoelstelling & - strategie
Vanuit de SWOT-analyse leer je hoe je de marketingdoelstellingen bepaalt. Daarnaast ontdek je hoe je deze doelstellingen bereikt (marketingstrategie).


3. Marketingdoelgroep & behoeften
Je leert het verschil te bepalen tussen een marketing- en een marketingcommunicatiedoelgroep en hoe je groepen afnemers of klanten kunt segmenteren aan de hand van diverse criteria.


4. Het merk / de merkidentiteit
Je krijgt inzicht in merken: het belang, de functies en de waarde van merken voor de verschillende doelgroepen. Daarnaast bekijken we de elementen die een rol spelen bij het bepalen van de merkidentiteit en positionering. Je krijgt concrete handvaten om een merkidentiteit te beoordelen.


5. Marketingcommunicatiedoelgroep & marketingcommunicatiebarrière
Je leert hoe je de marketingcommunicatiedoelgroep bepaalt, hoe je een goed marketingcommunicatievraagstuk formuleert en typen marketingcommunicatiebarrières onderscheidt. Daarnaast leer je wat de verbanden zijn tussen het marketingcommunicatievraagstuk en de marketingstrategie, klantbehoeften en de merkpositionering.


6. Budgettering, marketingcommunicatiedoelstelling & -strategie
Je leert hoe je marketingcommunicatiedoelstellingen bepaalt en welke rol de budgetteringsmethode hierin speelt. Je leert hoe je vanuit de marketingcommunicatiedoelstelling een marketingcommunicatiestrategie ontwikkelt.


7. Marketingcommunicatiemiddelen: owned media
De waarde, het belang en de functie van de begrippen owned, paid en earned media worden besproken. Vervolgens leer je marketingcommunicatiemiddelen en -instrumenten te onderscheiden in owned, paid en earned media plus je leert een effectdoelstelling formuleren voor alle middelen en instrumenten die onder owned media vallen.


8. Marketingcommunicatiemiddelen: earned media
Je leert een effectdoelstelling formuleren voor alle marketingcommunicatiemiddelen en -instrumenten die onder earned media vallen. Verder bespreken we hoe je on- en offline conversaties en sociale netwerken kunt toepassen waarbij je de waarde, het belang en de functie van Marketing PR in relatie tot earned media leert kennen.


9. Marketingcommunicatiemiddelen: paid media
Leer de waarde, het belang en de functie van paid media waarna de plaats van mediaplanning en mediaselectie in relatie tot paid media duidelijk wordt. Je leert de mogelijke middelenkeuzes (mediumtypes) binnen paid media en krijgt inzicht in de diverse mediabestedingen. Als laatste leer je voor het marketinginstrument reclame effectdoelstellingen te formuleren.


10. Round-up
De lessen worden beknopt herhaald. Zaken die nog niet duidelijk zijn, worden nogmaals besproken.


11. Examentraining
Je leert hoe je jezelf het best kunt voorbereiden op het schriftelijk examen en je krijgt het inzicht om alle opgedane kennis in samenhang te zien. Aan de hand van oude examenvragen word je optimaal voorbereid op het examen.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding Marketingcommunicatie-A. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

06-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Marketingcommunicatie-A. Je kunt het boek bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Marketingcommunicatie-A. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 1.695,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 1.970,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 75,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

Mediaplanning in vogelvlucht
Maak jezelf in korte tijd het mediajargon eigen en leer mediaplannen en mediumtypes te beoordelen.
Duur: 1 dag
Prijs: € 875,-
Mediaplanning
Ontwikkel het theoretisch fundament én de vaardigheden om mediaplannen op te stellen en te beoordelen.
Duur: 4 maanden
Prijs: € 3.495,-
Online marketing fundamentals
De training Online marketing fundamentals is het onmisbare online fundament voor juniors, mediors én seniors.
Duur: 2 maanden
Prijs: € 1.995,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier