NIMA B Marketingcommunicatie (met Live Businesscase)

8 maanden - Officiële erkenning voor de marketingprofessional

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Nu de inzet van online media steeds belangrijker wordt, is het voor organisaties moeilijker om een onderscheidend verhaal aan hun klantgroepen over te brengen en daarvoor de juiste communicatiekanalen te kiezen. Bovendien draait het niet enkel meer om het zenden van een boodschap. Je klanten willen ook graag met je in gesprek kunnen gaan. Een echte marketingcommunicatiespecialist weet hier alles van en is in staat om traditionele en online media zo in te zetten dat zij elkaar versterken. Wil je in dit boeiende werkgebied aan de slag of je kansen binnen het vak vergroten? Dan is de opleiding NIMA B Marketingcommunicatie zeer geschikt voor jou. Na afloop ben je in staat met succes een marketingcommunicatiestrategie uit te stippelen en uit te voeren via een uitgewerkt plan.

Wat ga je leren

  • Je kunt een strategisch marketingcommunicatieplan ontwikkelen, presenteren, plannen en uitvoeren
  • Je weet je weg te vinden binnen de diverse analyse- en onderzoeksmogelijkheden in je vakgebied
  • Je zet (online) media effectief in en je ontwikkelt en implementeert merkstrategieën
  • Je hebt een brede en actuele kennis van de diverse vakgebieden binnen communicatie
  • Je zet marketingcommunicatie op strategisch en tactisch niveau in je organisatie in
  • Je ontwikkelt een gefundeerde crossmediale (marketing)communicatiestrategie vanuit je organisatiedoelen
  • Je adviseert over passende marketingcommunicatie-inspanningen om een product of dienst zo succesvol mogelijk op de markt te zetten

NIMA Education Partner

Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is de beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales. Jaarlijks leggen duizenden professionals de NIMA-examens af. Dat maakt dat NIMA diploma’s toonaangevend zijn bij marketingprofessionals. SRM heeft als Education Partner van NIMA het exclusieve recht om jou volledig voor te bereiden op deze examens. Met de praktijkgerichte aanpak van SRM leer je direct hoe je de theorie kunt toepassen binnen je praktijkomgeving. De slagingspercentages van onze deelnemers bewijzen keer op keer het succes van deze aanpak.

Voor wie

Je bent communicatiemanager of marketingcommunicatieprofessional en je wilt je verder ontwikkelen op het gebied van marketingcommunicatie.

Toelatingsvoorwaarden

Er zijn geen verplichte toelatingseisen voor deze opleiding en het examen. Kennis van NIMA A Communicatie is een pre.

Programma

Onder leiding van een uiterst ervaren marketingcommunicatiedeskundige verdiep je je in het strategisch marketingcommunicatieplan. Je bent na afloop in staat dit plan te ontwikkelen, presenteren, plannen, verdedigen en uitvoeren. Om dit met succes te volbrengen ga je aan de slag met belangrijke onderwerpen als merkanalyse, merkenbeleid, marktonderzoek en communicatieonderzoek. Ook leer je media optimaal in te zetten, onderzoek je welke kanalen je klanten gebruiken en ontdek je of een crossmediale strategie voordelen voor je organisatie kan opleveren. Je brengt de customer journey van je klanten in kaart en weet op de juiste momenten met je klant in gesprek te gaan. Data helpen je hierbij. Door patronen te herkennen weet jij waar je klanten behoefte aan hebben en kun je hen met een persoonlijke boodschap benaderen. Kortom: je werkt aan de ontwikkeling van vaardigheden die onmisbaar zijn voor een marketingcommunicatieprofessional. Daarnaast word je optimaal voorbereid op alle onderdelen van het NIMA-examen.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten beschikken over specifieke vakkennis, hebben ruime en actuele ervaring in het vakgebied en beheersen natuurlijk ook uitstekende didactische vaardigheden. Zij begeleiden je op een zeer resultaatgerichte wijze naar het NIMA-examen. De slagingspercentages van SRM liggen al jarenlang op het hoogste niveau van Nederland, dat bewijst dat de aanpak zeer effectief is.

Vervolg

Wil je na NIMA B Marketingcommunicatie (met Live Businesscase) nog meer leren? Misschien is een van de volgende opties interessant voor jou:

  • SRM Executive Master Brandmanagement C
  • SRM Executive Master Digital Marketeer C

Live businesscase

Tijdens de live businesscase werk je 2 dagen (inclusief overnachting) in teamverband aan een marketing- of communicatievraagstuk van een aansprekende opdrachtgever. In een realistische praktijksimulatie haal je onder tijdsdruk het uiterste uit jezelf en je team, wat grote impact heeft op het leereffect. De opdrachtgever geeft direct feedback op je prestaties en aan het eind van deze 2 dagen kiest de opdrachtgever de beste oplossing voor zijn probleem. Deze unieke SRM-ervaring staat garant voor een bijzonder hoog leerrendement en een verrijking van je netwerk.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Je werkt in 2 modules toe naar het NIMA-examen. Voordat je het examen aflegt, mag je je opgedane kennis eerst in praktijk brengen tijdens de live businesscase. Door samenwerking met je medestudenten leer je je case vanuit verschillende standpunten benaderen. Je zult merken dat je door deze ervaring met meer vertrouwen en kunde het examen ingaat.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Communicatiemanager B

(10 bijeenkomsten)

  • Missie, visie en strategie
  • Communicatieplan
  • Communicatiestrategieën
  • Merkidentiteit
  • Communicatiebeleid
  • Digitale communicatie
  • Social media
  • Adviseren
  • Corporate brand
  • Relatiemanagement
  • Eventmanagement

Marketingcommunicatie B

(6 bijeenkomsten)

  • Strategische marketingplanning
  • Marketingstrategieën en marktanalyse
  • Concurrentieanalyse en afnemersgedrag
  • Marktonderzoek en communicatieonderzoek
  • Het marketingcommunicatieplan
  • Brandmanagement
  • Merkenbeleid en strategie
  • Strategie en (media)planning
  • Mediumtype en mediumselectie
  • E-commerce
  • Marketinginformatiesysteem
  • Customer relationship management (CRM)
  • De briefing en conceptbeoordeling
  • Presenteren van een communicatieplan

Examentraining Marketingcommunicatie B

(2 bijeenkomsten)

  • Training mondeling examen (NIMA)

Live businesscase

(2 dagen waarvan 1 met aansluitende avond)

  • Actuele - real life - businesscase
  • Actiegerichte aanpak in teams
  • Multidisciplinaire aanpak marketing, communicatie, marketingcommunicatie
  • Challenge met pitch voor - real life - opdrachtgever

Examen en diploma

Het NIMA-examen bestaat uit 2 aparte delen: een schriftelijk deel (B1 Communicatie) en een mondeling deel (B2 Marketingcommunicatie). De examens voor het diploma NIMA B Marketingcommunicatie worden regelmatig aangeboden. Kijk voor de actuele data op www.nima.nl.

Het examen leg je af bij NIMA. Als je hiervoor een voldoende behaalt, ontvang je het zeer gewaardeerde NIMA-diploma ‘NIMA B Marketingcommunicatie’. Je hebt als voordeel dat je wordt ingeschreven in het officiële NIMA-diplomaregister. Het register geeft inzicht in wie, wanneer, welke NIMA-diploma’s heeft behaald.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

Deze opleiding NIMA B Marketingcommunicatie duurt 8 maanden. De opleiding wordt zowel overdag als in de avond verzorgd. De dagopleiding heeft 9 bijeenkomsten van 10.00 uur tot 16.00 uur. De avondopleiding heeft 18 bijeenkomsten van 19.00 uur tot 22.00 uur. De opleiding is ook via e-learning te volgen met contact en begeleiding op afstand.

Daarnaast moet je voor alle varianten rekening houden met 1 dag van 10.00 uur tot 22.00 uur en 1 dag van 10.00 uur tot 16.00 uur voor de live businesscase.

 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Lesgeld
€ 2.190,-
Studiemateriaal
€ 308,25
Examenkosten
€ 950,-
Arrangementen (Food & Beverage)
€ 287,50
Locatiekosten
€ 339,25
Reprorechten
€ 15,-
Live Businesscase
€ 990,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 5.080,-
Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
 
Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

NIMA B Marketingcommunicatie (met Live Businesscase)

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Duur:

8 maanden

Variant:

Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

NIMA B Marketingcommunicatie (met Live Businesscase)

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.