SRM A Online Communicatieprofessional

6 maanden - Als specialist volledig thuis in online communicatie

Duur:

6 maanden

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

Deze uitdagende opleiding tot online communicatieprofessional brengt je weer helemaal bij op online gebied. Je legt de fundering voor al je online communicatie-inspanningen door praktisch uitvoerbare inzichten op te doen, zodat je de online fundamentals beheerst. Op praktijkgerichte wijze ga je aan de slag met alle vormen van online communicatie, waaronder SEO, contentcreatie en social media. Uiteraard word je hierin volledig ondersteund door een ervaren communicatieprofessional die de theorie vertaalt naar de voor jou herkenbare praktijk. Je leert hoe je gebruiksvriendelijke en creatieve content ontwerpt, waarmee je het aantal conversies optimaliseert. Na afloop ben je als specialist volledig thuis in online communicatie en kun je succesvolle online communicatieplannen schrijven en implementeren. Daarbij ontvang je na afloop van deze opleiding het zeer gewaardeerde diploma SRM A Online Communicatieprofessional van SRM, toonaangevend binnen het vakgebied.

Wat ga je leren

  • Je weet hoe je de aandacht van bezoekers kunt vangen en vasthouden
  • Je bent op de hoogte van recente trends, ontwikkelingen en inzichten binnen de online communicatie
  • Je kent de voordelen van verschillende online communicatiekanalen, kunt ze op elkaar afstemmen en elkaar laten versterken
  • Je kunt effectieve posts maken voor verschillende social media
  • Je kunt het gedrag van bezoekers analyseren en de usability van je website verbeteren
  • Je beheerst vaardigheden om conversiegerichter te schrijven
  • Je kunt analyses maken en interpreteren vanuit Google Analytics

Voor wie

Je bent werkzaam in het communicatievak of betrokken bij communicatieprojecten. Daarbij heb je de behoefte aan actuele kennis en inzicht met bijbehorende vaardigheden die voor elke online communicatieprofessional van groot belang zijn. Dat maakt deze opleiding zo geschikt voor jou. Met een diploma van SRM leg je een stevig fundament voor je verdere carrière binnen de communicatie.

Deze opleiding wordt verzorgd op A-niveau, hét niveau voor starters en diegenen die hun online kennis willen vergroten binnen het vakgebied communicatie. Na het succesvol afronden van deze opleiding kun je de kennis operationeel toepassen, maar ook gebruiken om te sparren met collega's die verantwoordelijk zijn voor de online communicatie.

Programma

Tijdens deze opleiding doe je inzichten op in alle aspecten van online communicatie. Je gaat aan de slag met het creëren van effectieve content voor websites en social-mediakanalen. Zo leer je hoe je teksten maakt voor je website die zowel vindbaar (SEO) als overtuigend (conversiegedreven) zijn en afgestemd op de doelgroep. Ook ga je tijdens de opleiding aan de slag met de customer journey en leer je een aanpak te ontwikkelen voor de online kanalen van je organisatie. Daarbij ontwikkel je vaardigheden om de resultaten van online communicatie-uitingen te analyseren en interpreteren vanuit Google Analytics. Op deze manier zie je direct het resultaat van je waardevolle toevoeging.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten worden door SRM zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis binnen online markten, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Op elke bijeenkomst wordt een docent ingezet die in zijn of haar dagelijkse praktijk met alle facetten daarvan in aanraking komt. Hierdoor weten de docenten de theorie eenvoudig te vertalen naar de voor jou herkenbare praktijk.

SRM opleidingen met resultaat

Al meer dan 60 jaar is SRM hét particuliere opleidingsinstituut voor beginnende en ervaren professionals in de communicatie, marketing, marketingcommunicatie en online marketing. De sterke succesformule van SRM is de combinatie van theorie met praktijk. In vrijwel elke organisatie werken wel professionals die het vak bij SRM leerden. Na een SRM-opleiding rapporteren oud-deelnemers een toename van 40% van hun vakkennis en kunde; 30% behaalt betere resultaten.

Vervolg

Wil je na SRM A Online Communicatieprofessional nog meer leren? Misschien is de volgende optie interessant voor jou:

  • Online Marketing Manager
  • SRM Executive Master Digital Marketeer C
  • Executive Master Digital en Geïntegreerde Marketingcommunicatie

Klassikaal of virtual classroom

Je kunt dit programma klassikaal volgen op een locatie naar keuze. Onze leslocaties zijn gevestigd door heel Nederland. Geef je de voorkeur aan lessen op vaste tijden, met een docent én digitaal? Dan biedt virtual classroom je de uitkomst. Voor meer informatie over onze opleidingsvarianten, zie de pagina Opleidingsvarianten op onze website.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

Wil jij beschikken over vaardigheden en inzichten in recente trends en ontwikkelingen binnen de online communicatie? Tijdens deze opleiding wordt er uitgebreid aandacht besteed aan de voordelen van verschillende online communicatiekanalen en je leert conversiegericht schrijven. Ook ga je onder begeleiding van een ervaren professional analyses maken en interpreteren vanuit Google Analytics.

De volgende onderwerpen komen aan bod:

Kick-off/Integrale eindopdracht

(1 bijeenkomst van 3 uur)

  • Uitleg van de opzet van de opleiding en de eindopdracht
  • Onderwerpkeuze eindopdracht
  • Informatie over individuele begeleiding

Customer Journey

(1 dag)

  • Customer experience
  • Customer journey mapping
  • Doelgroepanalyse
  • Persona's, segmenten en gedragsdoelgroepen
  • Analyse en optimalisatie
  • Funneloptimalisatie
  • Touchpoints en kanalen
  • Bestaande klantprocessen analyseren en verbeteren
  • Nieuwe klantprocessen bedenken
  • Resultaten meten en data-geïnformeerd continu optimaliseren
  • Customer journey uitdenken implementeren in je organisatie

Search Engine Optimization (SEO)

(1 dag)

  • Zoekmachinemarketing
    • Wat is zoekmachinemarketing?
    • Betaalde en/of organische vindbaarheid
    • Zoekmachinemarketing en siteontwerp
    • Ontwikkelingen van de SERP
    • Zoekwoorden kiezen
    • Zoekwoordenstrategieën
    • Zoekwoorden in domeinnamen en URL’s
    • SEO page scan tools
    • Interne links en navigatiestructuur
    • Indexatie verbeteren
    • Checklist indexatiecomponenten
    • Linkpopulariteit en doorklikpopulariteit
    • Linkbuilding
    • SEO versus UX
    • Omgaan met automatisch gegenereerde URL's
    • Websitesnelheid
    • Contentmanagementsystemen
    • Spam
    • Google Analytics
    • Google Search Console
    • SEO Monitoring
    • Hoe stel je een effectieve crossmediale contentformule op?
    • Hoe staat het met jouw contentstrategie?
    • Hoe creëer je unieke en relevante content?
    • Hoe krijg je inzicht in het herkennen van de kwaliteit van content?
    • De kracht van verhalen
    • Aanpak van storytelling: hoe te beginnen?
    • Doelgroep en keuzeplatform
    • Deelbare content
    • Websites en blogs
    • Foto- en videocontent
    • Storytelling met social media
    • Hulpmiddelen voor het presenteren van digitale content
    • Social sharing
    • Concrete tools
  • SEO eigen site
  • Techniek
  • Resultaten meten

Integrale eindopdracht

(1 bijeenkomst van 3 uur)

  • Onderwerpkeuze integrale eindopdracht
  • Voortgang integrale eindopdracht
  • Voorbereiden eindopdracht met examencoach

Online Advertising

(2 dagen)

  • Online advertising in de customer journey
  • Verschillende soorten advertising
  • Welke rollen spelen de creatives?
  • Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter, Google Ads en YouTube advertising
  • Realtime advertising
  • Landelijke en regionale targeting
  • Synergiekanalen
  • Resultaat van online advertising
  • Hoe meet je online advertising?
  • Meten en ROI social advertising
  • Efficiënt budgetteren: kosten en planning
  • Inzicht in actuele privacywetgeving
  • Datagebruik en codes

Schrijven voor Social Media

(2 dagen)

  • Do’s en don’ts voor goede social posts op: LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram
  • Impact van de tone of voice
  • Tone of voice voor jouw doelgroep
  • Formeel of informeel/u of je
  • Humor op social media, kan dat?
  • Cialdini: verleidingsprincipes om mensen te activeren
  • Schrijfstijlen voor social media
  • 8 stijlmiddelen voor goede posts
  • Aansluiten bij de behoefte van de doelgroep
  • Het creëren van engagement
  • Content posten, reageren en engagen
  • Call-to-actions
  • Beeld en video op Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram
  • Belang van algoritme
  • Content recyclen
  • Plaatsing van content inplannen
  • Contentkalender
  • Verschil tussen organische berichten en advertenties op social media
  • Resultaten meten en bijstellen

Contentcreatie en Storytelling

(2 dagen)

  • Contentmanagement
  • Storytellingprincipes
  • Content voor verschillende platformen
  • Tools

Conversieoptimalisatie (CRO)

(2 dagen)

  • Methoden voor conversieoptimalisatie
  • Conversiegericht schrijven
  • Je conversieratio meten en analyseren
  • Interpreteren van je Google Analytics-data
  • Belangrijke KPI's
  • A/B- en multivariate testen
  • Psychologische principes van usability
  • CRO-piramide
  • Expertreviews en usabilityonderzoek
  • Optimaliseren voor mobiel gebruik

Google Analytics

(2 dagen)

  • Doelstellingen en KPI’s
  • Juist inrichten van Google Analytics
  • Juiste instellingen op account-, property- en weergaveniveau selecteren
  • Klikpaden en bezoekersstromen
  • De juiste rapportages vinden in Google Analytics 4
  • Interpreteren en analyseren van data
  • Delen van rapportages met stakeholders

Integrale eindopdracht

(1 bijeenkomst van 3 uur)

  • Voortgang integrale eindopdracht
  • Voorbereiden eindopdracht met examencoach
  • Begeleiding door examencoach

Examen en diploma

Je rondt deze opleiding af met een integrale eindopdracht, waarmee je aantoont dat je de theorie kunt toepassen in je praktijkomgeving. Bij succesvolle afronding van deze opdracht ontvang je het zeer gewaardeerde diploma 'SRM A Online Communicatieprofessional' van SRM, al 60 jaar dé opleider voor marketing- en communicatieprofessionals.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Opleidingsvarianten

De opleiding SRM A Online Communicatieprofessional duurt 6 maanden. De opleiding wordt overdag verzorgd. De dagopleiding heeft 12 bijeenkomsten van 09.30 uur tot 16.30 uur en 3 bijeenkomsten van 3 uur.

 
Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Lesgeld
€ 3.625,-
Studiemateriaal
€ 170,-
Eindopdracht
€ 210,-
Arrangementen (Food & Beverage)
€ 337,50
Locatiekosten
€ 398,25
Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 4.755,75
Wil jij een kostenoverzicht in jouw mailbox ontvangen?
Kostenoverzicht aanvragen

Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).

Verlaag je studiekosten
Betaal je je opleiding zelf? Voor veel van onze opleidingen kun je gebruikmaken van interessante financiële voordelen.

Fiscaal voordeel
Je kunt gebruikmaken van de regeling ‘Aftrek studiekosten’, waarmee je tot zo’n 50 procent van je gemaakte studiekosten terugkrijgt van de Belastingdienst. Jaarlijks kun je maximaal € 15.000,- aftrekken van je inkomstenbelasting voor de studiekosten van jou en je fiscale partner. Wil je meer weten over deze regeling en aan de hand van een rekenvoorbeeld zien hoeveel voordeel jou dit oplevert? Op onze pagina over belastingvoordeel lees je er alles over.

Mogelijkheden vanuit je werkgever
Veel werkgevers willen graag investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers en beschikken over een jaarlijks opleidingsbudget om opleidingen voor werknemers te bekostigen. Daarnaast kan de organisatie de gemaakte opleidingskosten mogelijk volledig aftrekken van de inkomstenbelasting en gebruikmaken van andere fiscale regelingen. Heeft jouw organisatie een opleidingsbudget waar je gebruik van kunt maken? Vraag het na bij de HR-afdeling of je leidinggevende, want dit kan veel voordeel opleveren.

Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw. Het lesgeld/trainingsgeld is voor particulieren vrijgesteld van btw.  
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw ongeacht of de betalende partij particulier of zakelijk is.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen
Ervaringen

SRM A Online Communicatieprofessional

Niveau:

Vakopleiding A, B (HBO)

Duur:

6 maanden

Variant:

Dag

Prijs:

€ 4.755,75

Ervaringen en beoordelingen van onze studenten

Lees hier hoe onze studenten de opleidingen van SRM ervaren en beoordelen.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur.