SRM C Leergang Omgevingskennis

Je volgt de actualiteit op de voet en bent geïnteresseerd in maatschappelijke thema’s. Dan is de leergang Omgevingskennis iets voor jou. Hoe reageren media op plannen en maatregelen van organisaties? Wat vinden stakeholders en burgers ervan? Welke informatie is relevant voor de organisatie in tijden van crisis? In de leergang Omgevingskennis leer je hoe je belangrijke signalen uit de omgeving kunt monitoren of analyseren. Deze leergang is een initiatief van Babbage Company samen met SRM.

Aanmelden

Omgevingskennis in vier producten en modules

De leergang Omgevingskennis bestaat uit vier modules. In iedere module staat een ander product centraal: mediamonitoring (module 1), crisisanalyse (module 2) media-analyse (module 3) en omgevingsanalyse (module 4). Hieronder lees je per module wat het is en wat je leert. De eerste drie modules kunnen afzonderlijk worden gevolgd, alleen voor module 4 geldt module 3 als ingangseis.

Voor wie?

De leergang is vooral bedoeld voor medewerkers, media-analisten en onderzoekers van newsrooms en communicatieafdelingen (woordvoerders, communicatieadviseurs, voorlichters). 

Heb jij geen passende werkplek?

Via het netwerk van onze docenten hebben wij ook een aantal stageplekken beschikbaar waar de opdrachten binnen deze leergang of de losse modules gemaakt kunnen worden.

Wat ga je leren?

  • Je leert wat verschillende on- en offline media je kunnen vertellen over de omgeving (en wat niet!).
  • Je leert hoe je in een korte tijd veel informatie kunt verwerken.
  • Je bent in staat om de hoofdlijnen kort en bondig mondeling te presenteren.
  • Je leert wat de basis van crisiscommunicatie en de positie van de crisisanalyse daarin.
  • Je leert wat een crisisanalyse is en wie deze analyses gaan gebruiken.
  • Je leert wat de bronnen zijn en hoe je in een korte tijd deze informatie kunt verwerken volgens de indeling van de crisiscommunicatie.
  • Je maakt een crisisomgevingsrapportage.
  • Je leert de ‘vraag achter de vraag’ te achterhalen in een intakegesprek.
  • Je weet welke typen media-analyse er allemaal zijn en wanneer je welk type moet inzetten.
  • Je maakt op basis van het intakegesprek keuzes voor relevante bronnen en de aanpak van de analyse.
  • Je maakt op basis van het intakegesprek keuzes voor relevante bronnen (media-analyses, opinieonderzoeken, stakeholdersanalyses, etc.). 
  • Je weet hoe je relevante bronnen zoekt en verzamelt. 
  • Je analyseert, duidt en adviseert op basis van alle bronnen en contextinformatie.
 

Programma 

Deze SRM-leergang biedt je de mogelijkheid om je te ontwikkelen van nieuwsanalist tot omgevingsanalist. Met de losse modules kun je je steeds verder specialiseren in het analyseren en duiden van omgevingskennis. Vanaf module 1 leer je welke signalen relevant zijn voor je organisatie en hoe je die rapporteert en presenteert. Bij module 3 en 4 verschuift het zwaartepunt meer richting analyseren, duiden en strategisch adviseren. Als bron van omgevingskennis vervul je een centrale rol in de newsroom of de afdeling Communicatie.

PROGRAMMA

Kick-off Omgevingskennis (1 dagdeel)

  • Kennismaking medecursisten
  • Opbouw leergang
  • Introductie docenten van modules 
  • Welke verschillende producten leer je maken in welke module?
  • Uitleg afronding opleiding: Integrale Eindopdracht
  • Bezoek aan newsroom
 

Module 1: Mediamonitoring (1 dag)

  • Persoonlijke leerdoelen en ambities 
  • Bronnen: wat zeggen verschillende on- en offline bronnen over de omgeving? 
  • Samenvatten: hoe filter je snel de essentie uit een grote hoeveelheid informatie? 
  • Rapportage en presentatie

Alleen de module Mediamonitoring volgen? Schrijf je in via deze pagina.

Module 2: Crisisanalyse (1 dag)

  • Persoonlijke leerdoelen en ambities 
  • Bronnen en format voor de crisisanalyse
  • Samenvatten: hoe filter je snel de essentie uit een grote hoeveelheid informatie?
  • Rapportage en presentatie

Alleen de module Crisisanalyse volgen? Schrijf je in via deze pagina.

Module 3: Media-analyse (2 dagen)

  • Persoonlijke leerdoelen en ambities
  • Intake: hoe krijg je het doel en de vraag achter de vraag scherp? 
  • Verschillende typen en functies van media-analyse
  • Methode: van vraag naar analyseschema
  • Concluderen, duiden, signaleren
  • Rapportage en presentatie
  • Onderdeel van deze module is een thuisopdracht voor een beknopte media-analyse

Alleen de module Media-analyse volgen? Schrijf je in via deze pagina.

Module 4: Omgevingsanalyse (1,5 dag)

  • Persoonlijke leerdoelen en ambities
  • Intake: hoe krijg je het doel en de vraag achter de vraag scherp? 
  • Verschillende soorten omgevingskennis: wat heb ik nodig? 
  • Verzamelen en beoordelen van verschillende bronnen
  • Analyseren en combineren
  • Concluderen, duiden, signaleren
  • Adviseren en rapporteren
  • Onderdeel van deze module is een thuisopdracht voor een beknopte omgevingsanalyse

Alleen de module Omgevingsanalyse volgen? Dat kan na het volgen van de module Media-analyse. Schrijf je in via deze pagina.

Topdocenten uit de praktijk

SRM selecteert docenten vanuit haar ijzeren filosofie dat het beste leereffect ontstaat in de mix van kennis en praktijk. Daarom krijg je uitsluitend les van communicatie-experts die tegelijkertijd in uiteenlopende organisaties dagelijks actief zijn op strategisch en praktisch niveau. Veel SRM-docenten publiceren over het communicatievak. Didactisch sterk weten ze je in de materie te trekken en je uit te dagen, maar geven je ook persoonlijke aandacht en gaan in op jouw praktijk.

De docenten binnen deze opleiding

Letty Francissen
Annemiek Stuurman
Keesjan Steverink
 

SRM-opleidingen met resultaat

Al meer dan zestig jaar is SRM hét particuliere opleidingsinstituut voor beginnende en ervaren professionals in de communicatie, marketing, marketingcommunicatie en online marketing. De sterke succesformule van SRM is de combinatie van theorie met praktijk. In vrijwel elke organisatie werken wel professionals die het vak bij SRM leerden. Na een SRM-opleiding rapporteren oud-deelnemers een toename van 40% van hun vakkennis en kunde; 30% behaalt betere resultaten. 

Examen en diploma

De module Mediamonitoring rond je af met een moduleopdracht waarbij je een nieuwsupdate moet opleveren.

De module Crisisanalyse rond je af met een extern examen bij IVF waarmee je bij hen officieel geregistreerd wordt als crisisanalist.

De module Media-analyse rond je af met een moduleopdracht waarbij je aan de slag gaat met het maken van een opzet, het maken van een analyseschema en het invullen daarvan. Je krijgt hierbij begeleiding/feedbackmomenten vanuit je begeleider/beoordelaar. 

De module Omgevingsanalyse rond je af met een moduleopdracht waarbij je op basis van een media-analyse en informatie uit onderzoeken een omgevingsanalyse gaat maken. 

Rond je alle onderdelen met een voldoende af, dan ontvang je het diploma SRM C Leergang Omgevingskennis.

Planning

Module Data
Kick-off 8-10-2021
Mediamonitoring 15-10-2021
Crisisanalyse 29-10-2021
Media-analyse Dag 1 | 5-11-2021
Dag 2 | 19-11-2021
Omgevingsanalyse Dag 1 | 26-11-2021
Dag 2 | 10-12-2021
 

Locatie

Utrecht

Prijs

Lesgeld € 3.675,00
Studiemateriaal € 100,00
Locatiekosten € 177,00
Arrangementkosten € 150,00
Reprorechten € 15,00
Examenkosten € 1.580,00
Persoonlijke begeleiding € 1.800
Totaal € 7.497,00
 

Opleidingsduur en -dagen

De SRM C Leergang Omgevingskennis is een dagopleiding en duurt twee maanden. Het programma omvat vijf lesdagen van 9.30 tot 16.30 uur en twee ochtenden van 9.30 uur tot 12.30 uur.

Aanmelden

Meer weten

Wil je meer weten over deze leergang? Heb je bijvoorbeeld een specifieke vraag of wil je persoonlijk advies? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze opleidingsadviseurs via telefoonnummer 020 – 5 126 501 of info@srm.nl. Zij helpen je graag op weg.

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
 

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur.