HBO Bachelor Communicatie

NVAO-geaccrediteerde HBO Bacheloropleiding

Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen
Algemeen

De hoeveelheid communicatie die ons dagelijks bereikt is duizelingwekkend. De snelheid waarmee dat gebeurt eveneens. Ook voor bedrijven en organisaties is communicatie belangrijker dan ooit. Met overtuigende en doeltreffende middelen willen zij zo veel mogelijk klanten aan zich binden. Wil je inzicht krijgen in mediagebruik en communicatieprocessen? Dan is deze NVAO-geaccrediteerde HBO Bachelor Communicatie iets voor jou. Tijdens deze opleiding bestudeer je communicatie en mediagebruik vanuit verschillende perspectieven. Je verdiept je in interessante onderwerpen als strategisch communicatiemanagement, pr-strategie, storytelling, social media en branding. Daarnaast ontwikkel je onmisbare vaardigheden voor een communicatieprofessional, zoals effectief beïnvloeden en adviseren.

Direct resultaat

  • Je bent een professionele communicatie-expert met een grote toegevoegde waarde voor jouw organisatie
  • Na succesvolle afronding ontvang je het officieel erkende Bachelorgetuigschrift HBO Bachelor Communicatie

Gunstige financiering

Betaal je het programma zelf? Vanwege de officiële erkenning van onze businesspartner NCOI kunnen jouw opleidingskosten grotendeels gefinancierd worden door de overheid, dit heet het levenlanglerenkrediet. Zie Levenlanglerenkrediet voor meer informatie of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.

Voor wie

Je bent ambitieus en hebt een grote interesse in communicatie, media en marketingmanagement. Bovendien wil je graag opgeleid worden tot volledig Bachelor.

Deze Bachelor kun je volgen als je een diploma HAVO, VWO of MBO-niveau 4 hebt. Heb je geen van deze diploma’s? Dan kun je ook instromen met een 21+ toets, waarmee je laat zien dat je de kwaliteiten hebt die nodig zijn voor een HBO Bacheloropleiding, bijvoorbeeld door jouw werkervaring. Zie Toelichting HBO Bacheloropleidingen voor meer informatie.

Opbouw van de opleiding

De HBO Bachelor Communicatie is speciaal ontwikkeld voor werkenden. De opleiding bestaat uit 3 fases en een afstudeerfase. Per fase volg je meerdere modules. Het programma biedt een aantrekkelijke combinatie van vakinhoud en vaardigheden. Om succesvol te zijn in de praktijk dien je namelijk niet alleen te beschikken over vakkennis, maar zijn juist ook praktische vaardigheden van belang.

Je werkt, afhankelijk van jouw studievariant, aan 1 of 2 modules op hetzelfde moment, daardoor houd je focus. Dat werkt prettig en is heel overzichtelijk. Je kunt kiezen uit meerdere studievarianten. Studeer je 's avonds, dan volg je wekelijks een bijeenkomst van 3 uur. Als je de dagstudie volgt, heb je om de week 2 bijeenkomsten die samen 1 dag duren. Ook kun je kiezen (delen van) de opleiding online te volgen. Per fase werk je vervolgens aan een eindopdracht en een portfolio. Je sluit de opleiding af met een praktische afstudeeropdracht en een portfolio.

Tijdens jouw gehele studie heb je een persoonlijke studiebegeleider als vaste contactpersoon voor alles waar je tijdens je opleiding tegenaan loopt.

Praktijkgericht leren

Als je een baan hebt die aansluit op jouw opleiding, dan maak je opdrachten in je eigen werkomgeving. Zo doe je ervaring op met de onderwerpen uit de opleiding.

Ligt jouw werk niet in het verlengde van de opleiding? Dan kun je toch deelnemen. Je loopt dan een halfjaar stage, zodat je ervaring op kunt doen in het vakgebied. Je kunt je stage combineren met het afstuderen, maar je kunt ook eerder in de opleiding stage lopen.

Programma

In de eerste fase leg je de basis voor jouw studie HBO Bachelor Communicatie. Wat je in deze eerste fase leert is herkenbaar, waardoor je het meteen in jouw werk toe kunt passen. In de tweede fase kies je een keuzeprogramma over een onderwerp dat jou interesseert. Het gewenste HBO Bachelorniveau bereik je in de derde fase. In de afstudeerfase komt alles wat je in de opleiding geleerd hebt samen. In deze fase heb je veel 1-op-1 contact met jouw docenten. Zij adviseren jou, waardoor je het portfolio en de afstudeeropdracht goed kunt afsluiten.

Topdocenten uit de praktijk

De docenten worden zorgvuldig geselecteerd. Vakkennis binnen online markten, ruime en actuele ervaring in het vakgebied en didactische kwaliteiten zijn de belangrijkste criteria. Op elke bijeenkomst wordt een docent ingezet die in zijn of haar dagelijkse praktijk met alle facetten daarvan in aanraking komt. Hierdoor weten de docenten de theorie eenvoudig te vertalen naar de voor jou herkenbare praktijk.

Programma
Programma
Programma
Programma
Programma

Programma

De Bacheloropleiding bestaat uit 240 EC (studiepunten). Het programma is opgedeeld in 3 fases en een afstudeerfase. In elke fase behaal je 60 EC. Elke fase bestaat uit modules waarin steeds 1 onderwerp centraal staat.

Fase 1

In de eerste fase verdiep je je in verschillende vormen van communicatie. Je gaat aan de slag met doelgroepgericht schrijven en verdiept je in onderwerpen als crisiscommunicatie, public affairs en strategieformulering. Daarnaast leer je meer over verschillende opzetten van communicatieprojecten en hoe je deze kunt uitvoeren.

PR en mediarelaties 8 EC

Social media 8 EC

Storytelling 8 EC

Management en organisatie 8 EC

Projectmanagementvaardigheden 8 EC

Professioneel en oplossingsgericht werken 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 2

In fase 2 versterk en verdiep je jouw communicatievaardigheden. Je gaat onder andere aan de slag met bedrijfscommunicatie. Je leert marketingcommunicatieplannen opstellen, doelgroepanalyses te maken en ontdekt het belang van reputatiemanagement en corporate branding. Ook volg je in deze fase een keuzeprogramma waarmee je je specialiseert in een specifiek onderwerp, bijvoorbeeld journalistiek, bedrijfspsychologie of multimedia design.

Keuzeprogramma HBO Bachelor Communicatie 24 EC

  • Bedrijfspsychologie
  • Journalistiek
  • Schriftelijke Communicatie en Redactie
  • Digitalisering en Communicatie
  • B Corporate Communicatie
  • B Marketingcommunicatie
  • Multimedia Design
  • Projectmanagement

Marketingcommunicatie 8 EC

Corporate communicatie 8 EC

Effectief communiceren en beïnvloeden 8 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Fase 3

In de derde fase ga je onder andere aan de slag met jouw adviesvaardigheden. Je leert motiverende gesprekken te voeren en omgaan met weerstand. Daarnaast ga je aan de slag met overtuigend presenteren en verbeter je jouw vaardigheden op het gebied van creatief denken. Je onderzoekt verschillende vormen van content en verdiept je in contentstrategieën.

Communicatiestrategie 12 EC

Conceptontwikkeling 12 EC

Contentstrategie 12 EC

Adviesvaardigheden 8 EC

Planmatig werken en organiseren 4 EC

Eindopdracht 6 EC

Portfolio 6 EC

Afstudeerfase

In de laatste fase verzamel je alles wat je geleerd hebt in jouw portfolio. Daarnaast werk je aan jouw afstudeerwerkstuk, waarmee je wat je geleerd hebt aan jouw praktijk koppelt. Je toont in deze fase aan op HBO Bachelorniveau te functioneren.

Portfolio 30 EC

Afstudeeropdracht 30 EC

Fase 1

PR en mediarelaties

(6 bijeenkomsten)

  • Public relations en imago
  • Organisatie van pr
  • Verschillend publiek
  • Online pr en webcare
  • Public affairs
  • Mediarelaties
  • Crisiscommunicatie

Social media

(6 bijeenkomsten)

  • Trends en ontwikkelingen binnen social media
  • Social-mediakanalen
  • Bereik van social media
  • Social-mediastrategie en -implementatie
  • Social Search
  • Communitymanagement
  • Organisatorische consequenties
  • Social media monitoring tools

Storytelling

(6 bijeenkomsten)

  • Principes van storytelling
  • Het verhaal scherp krijgen
  • Aanpak van storytelling
  • Doelgroepgericht schrijven
  • Doelgroep en mediaplatform
  • Deelbare content
  • Websites en blogs
  • Storytelling met sociale media

Management en organisatie

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de werking van organisaties
  • Organisatiestructuur en -processen
  • Managementtaken en leiderschapsstijlen
  • Leidinggeven en motiveren
  • Plannen, aansturen en bewaken
  • Werkverdeling en samenwerking
  • Bevoegdheden en besluitvorming
  • Effectieve werkorganisatie

Projectmanagementvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Kenmerken van projecten
  • Projectmanagementmethoden
  • Projectafbakening en -fasering
  • Projectorganisatie en -omgeving
  • Budgetbeheersing
  • Risicomanagement
  • Succesvolle projectafronding

Professioneel en oplossingsgericht werken

(4 bijeenkomsten)

  • Doelen stellen
  • Methodisch en effectief werken
  • Probleemoplossend vermogen
  • Creativiteit en probleemoplossend vermogen
  • Verbanden leggen en alternatieven zien
  • Denkvermogen omzetten in praktische oplossingen
  • Haalbaarheid van oplossingen beoordelen
  • Acties formuleren en uitvoeren

Fase 2

Keuzeprogramma HBO Bachelor Communicatie

  • Bedrijfspsychologie
  • Journalistiek
  • Schriftelijke Communicatie en Redactie
  • Digitalisering en Communicatie
  • B Corporate Communicatie
  • B Marketingcommunicatie
  • Multimedia Design
  • Projectmanagement

Marketingcommunicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Branding
  • Marketingcommunicatieplan
  • Marketingcommunicatie-instrumenten
  • Geïntegreerde communicatie
  • Werking van marketingcommunicatie
  • Doelgroepenanalyse en bepalen marcomdoelstellingen
  • (Tactisch) positioneren
  • ‘Brand equity’ en langetermijnrelaties
  • Public relations
  • Actuele ontwikkelingen marcom

Corporate communicatie

(6 bijeenkomsten)

  • Visie, missie en doelen
  • Identiteit, imago en reputatie
  • Reputatiemanagement
  • Geïntegreerde communicatie
  • Corporate branding
  • Maatschappelijk verantwoord ­onder­nemen
  • Communicatie-ethiek
  • Strategische bedrijfscommunicatie
  • Omgaan met (online) media

Effectief communiceren en beïnvloeden

(4 bijeenkomsten)

  • Inzicht in uzelf en anderen
  • Kernkwaliteiten
  • Motivatie en belangen van anderen
  • Effectieve gesprekstechnieken
  • Lastige gesprekken voeren
  • Weerstand en emoties
  • Situationeel handelen
  • Beïnvloedingsvaardigheden en -strategieën
  • Invloedstijlen
  • Uw doelen bereiken

Fase 3

Communicatiestrategie

(6 bijeenkomsten)

  • Positionering en branding
  • Customer journey
  • Communicatiestrategie en -budget
  • Effectiviteit van communicatie meten
  • Crossmedia communicatie
  • Opzetten van een communicatieplan

Conceptontwikkeling

(6 bijeenkomsten)

  • Inzicht in de communicatiedoelstelling
  • Het vaststellen van het vertrekpunt
  • Behoeften van de opdrachtgever in kaart brengen
  • Briefen en debriefen van de gewenste propositie
  • Creativiteit en conceptontwikkeling
  • Werkvormen voor creativiteit en ideevorming
  • Van idee naar concept
  • Beoordelen van het concept
  • Overtuigend presenteren van uw concept

Contentstrategie

(6 bijeenkomsten)

  • Strategische content
  • KPI’s voor contentstrategie
  • Vertaling van strategie naar concreet plan
  • Verschillende vormen van content
  • Branding en boodschap
  • Contentcreation en curation
  • Richtlijnen en ontwikkelingen omtrent content

Adviesvaardigheden

(4 bijeenkomsten)

  • Adviesrollen en adviesrelaties
  • Kwaliteiten van een adviseur
  • Fases in het adviesproces
  • Gespreks- en luistervaardigheden
  • Herkennen van en omgaan met weerstand
  • Uw eigen adviesstijl
  • Beïnvloedingsstrategie
  • Draagvlak en borging van adviezen
  • Motiverende gespreksvoering

Planmatig werken en organiseren

(4 bijeenkomsten)

  • Planmatige aanpak
  • Inkaderen van vraagstukken
  • Methodisch en systematisch werken
  • Selecteren en structureren van informatie
  • Objectiveren en conclusies trekken
  • Timemanagementvaardigheden
  • Praktische rapportagevaardigheden

Examen en diploma

Als je alles met succes hebt afgerond, ontvang je het officiële Bachelorgetuigschrift ‘HBO Bachelor Communicatie’ van onze businesspartner NCOI. Je mag dan de graad BA (Bachelor of Arts) voeren. Deze opleiding is officieel geaccrediteerd door de NVAO en voldoet daarmee aan alle strenge eisen die gelden voor Bacheloropleidingen. Je ontvangt van NCOI een internationaal erkend Bachelorgetuigschrift met hoge waarde op de arbeidsmarkt.

Planning
Planning
Planning
Planning
Planning

Planning

september, december 2019 en maart 2020

Investering
Investering
Investering
Investering
Investering

Kosten dag variant, bij betaling in 1 termijn

Studiekosten: Dossiervorming
€ 200,-
Studiekosten: Lesgeld
€ 8.490,-
Overige kosten: Studiemateriaal
€ 1.890,-
Studiekosten: Examenkosten
€ 2.760,-
Studiekosten: Competentieontwikkelprogramma (stage) en projectbegeleiding
€ 1.980,-
Studiekosten: Afstuderen
€ 1.790,-
Studiekosten: Diplomering
€ 500,-
Overige kosten: Arrangementen (Food & Beverage)
€ 1.366,-
Overige kosten: Reprorechten
€ 15,-
Totaalprijs (exclusief BTW)
€ 18.991,-
Arrangementen
Volg je bij ons een opleiding of training? Dan zorgen wij voor eten en drinken. We hebben dagarrangementen voor de dagopleidingen, bestaande uit onbeperkt koffie, thee, ijswater en een uitgebreide lunch. Voor dit arrangement betaal je € 25,- (excl. btw) per keer. Voor de avondopleidingen betaal je € 5,50 (excl. btw) per keer. Hiervoor krijg je onbeperkt koffie en thee. In sommige gevallen worden er naast arrangementskosten ook kosten voor zaalhuur in rekening gebracht. De zaalhuur bedraagt € 29,50 (excl. btw) per dag en in de avond € 10,- (excl. btw) per keer. Wil je weten of wij een arrangement regelen en er apart locatiekosten in rekening gebracht worden? Kijk dan bij de kostenoverzichten van de betreffende opleiding of training.
 
Reprorechten en hand-outs
Voor een beperkt aantal opleidingen worden er kosten voor reprorechten en hand-outs in rekening gebracht. Het betreft hier een eenmalig bedrag van € 15,- (excl. btw).
 
Btw
Kies je voor wettelijk erkend onderwijs, HBO Bachelor of volledige Master, dan zijn deze opleidingen altijd vrijgesteld van btw. De overige opleidingen en trainingen zijn belast met 21% btw.
 
Voor organisaties die geen btw kunnen terugvorderen, is vrijstelling van btw mogelijk. In dat geval komt er 10% opslag bovenop de exclusief btw prijs. Dit betekent een groot voordeel op de prijs inclusief btw en is een absolute aanrader. Betaal je de opleiding of training zelf? Dan geldt er geen opslag van 10%.
 
Studie- en trainingsmaterialen, reprorechten en arrangementskosten zijn altijd belast met 9% btw.
 
Alle genoemde bedragen zijn exclusief btw. De hoogte van de btw is onder voorbehoud van eventuele wetswijzigingen.

HBO Bachelor Communicatie

Niveau:

HBO-opleidingen

Duur:

Langer dan 36 maanden

Variant:

Avond, Dag, Zaterdag en E-learning

Opleidingsadvies


Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend telefonisch contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.
 
Benieuwd welke opleiding of training het beste aansluit op jouw persoonlijke ambities, werkervaring en studievoorkeuren? Of nieuwsgierig naar wat SRM kan bijdragen aan jouw verdere carrière? Neem dan vrijblijvend contact op met onze deskundige opleidingsadviseurs via het onderstaande telefoonnummer of via een persoonlijk bericht. Je kunt hen bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.30 uur.