Je bent hier: Home  / Marketing opleidingen  / NIMA C

De opleiding

Marketing: survival of the fittest?

Ons marketingvakgebied is in een 'digitale stroomversnelling' beland. 'Disruptive innovatie' leidt tot spectaculaire ontwikkelingen op tal van markten. Uber en Airbnb bijvoorbeeld, zorgen voor een hoop onrust en discussie in tal van steden: volstrekt oneerlijke concurrentie tegen bestaande spelers of briljante nieuwe marketing concepten?

Uiteraard doen zich ook in Nederland spannende ontwikkelingen voor. Wordt Peerby een internationaal 'peer to peer' succes? Wordt Coolblue groter dan Mediamarkt? Maar ook: overleeft de Publieke Omroep het Netflix-tijdperk? En wat zal er in dit online tijdperk van Blokker resteren? Of worden zij het volgende voorbeeld van bedrijven die te traag reageren op nieuwe ontwikkelingen en daarmee ongewild Darwin's theorie over 'survival of the fittest' bevestigen.

Ben jij geïnteresseerd in een diepgravend antwoord op de vraag hoe organisaties om moeten gaan op belangrijke veranderingen in hun markt? Wil je beschikken over de vaardigheden én het inzicht om complexe strategische marketingvraagstukken om te zetten in commercieel beleid? Wil jij weten welke ontwikkelingen in ons vakgebied echt relevant zijn? Dan is het volgen van onze NIMA C opleiding de oplossing.

Duurzaam concurrentievoordeel

Marketingstrategie draait om de vraag hoe een bedrijf of organisatie een duurzaam concurrentievoordeel kan opbouwen. Ofwel om de vraag hoe je - door beter in te spelen op de behoeften van je doelgroep dan de concurrenten - een onderscheidende positie kunt opbouwen op een markt. De theorie hieromtrent is op iedere markt toepasbaar. Zo passen Booking.com en Coolblue deze theorie toe op online markten, Ten Cate en DSM op B2B-markten en Warchild en Wakker Dier in de not-for-profit sector.

NIMA C is geen eenvoudige opleiding. Je moet bereid zijn in jouw carrière te investeren. Maar daar staat een zeer fraai rendement tegenover! Jaarlijks behalen duizenden mensen in Nederland een Masterdiploma in 'iets economisch of bedrijfskundigs', maar met NIMA C bereik je de top op marketinggebied. Je bouwt dus ook je eigen duurzaam concurrentievoordeel op!

Voor wie bedoeld

Je bent nauw betrokken bij het bepalen van het commerciële beleid van een merk of business unit. We geven wat voorbeelden van functies: marketing manager, brand manager, marketing communicatiemanager, productmanager, sales manager. Misschien ben je werkzaam als marketing consultant, of als projectleider bij een marktonderzoekbureau. Het is ook denkbaar dat je ruime ervaring hebt In een ander vakgebied en op MT-niveau wil kunnen meebeslissen over het commerciële beleid van een Business Unit.

Het NIMA heeft in 2014 de strikte ervaringseisen laten vallen. Maar als richtlijn blijft van toepassing dat over je minimaal vier jaar praktische marketingervaring beschikt als je het NIMA Marketingexamen aflegt. De meeste deelnemers hebben overigens (aanzienlijk) meer ervaring.Ook het bezit van een NIMA B diploma is niet noodzakelijk, maar we verwachten wel dat je over kennis op NIMA B niveau beschikt. Mocht je twijfelen of je over voldoende kennis of ervaring beschikt, neem dan contact op met programmamanager Max Kohnstamm via 06-50605629.

Direct rendement

  • Je ontwikkelt jouw strategisch en analytisch denken op businessunit- of ondernemingsniveau
  • Je leert het marketingplanningsproces te beheersen en in iedere marktsituatie toe te passen
  • Je hebt dankzij de door SRM ontwikkelde methode verreweg de beste slaagkans
  • Je beheerst de state of the art marketingkennis en kunt dit vertalen naar de praktijk
  • Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers: hun bijdrage inspireert je ertoe buiten jouw kaders te denken
  • Je professionaliseert je verder als marketing expert
  • Je stelt met hulp van een SRM-coach een strategisch marketingplan op voor een business unit binnen de organisatie waar je werkzaam bent
  • Je krijgt les van praktijkprofessionals met jarenlange ervaring

Jouw collega deelnemers

Jouw collega-deelnemers hebben net als jij een zware marketing- of accountfunctie, maar opereren in andere markten. Dat geeft onze opleiding een niet te onderschatten extra. Want door te zien hoe een ander omgaat met vergelijkbare problemen leer je te denken buiten jouw eigen kaders. Dat prikkelt jouw creativiteit. Vaak leer je van je collega's evenveel als van de opleiding. Overigens: het is niet alleen hard werken tijdens SRM-bijeenkomsten, het is ook heel gezellig. En daar is niks mis mee.

Voor welke NIMA C opleider moet ik kiezen?

Bij NIMA C is het aantal opleiders dat daadwerkelijk groepen start zeer beperkt. De ervaringen met deze opleiders kunnen echter behoorlijk uiteenlopen. Lees wat oud-deelnemers van SRM en van overige opleiders zeggen op de website van opleidingsvergelijker Springest:

Een voorproefje van een NIMA C Do It!-weekend

 

Max Kohnstamm
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

De opleiding NIMA C wordt gegeven volgens het befaamde Know It! Do It!-concept. Een concept dat SRM speciaal ontwikkelde om theorie en praktijk, kennis en kunde, op de ideale manier bij elkaar te brengen. Want kunde zonder kennis is in een werksituatie even weinig waard als kennis zonder kunde. Tijdens het Know It!-gedeelte worden enkele dagdelen en een van de drie weekenden besteed aan theoretische concepten, waarbij we intensief discussiëren over de bruikbaarheid ervan bij het ontwikkelen van strategisch marketingbeleid. Want het gaat er niet zozeer om dat je een kei wordt in de theorie, maar dat je die in jouw praktijk kunt toepassen.

Het leukste van marketing is toch altijd de praktijk. Twee weekenden werk je in groepsverband aan het oplossen van actuele marketingstrategische problemen. Wat je krijgt voorgeschoteld is uiterst realistisch. Een vertegenwoordiger van een gerenommeerd bedrijf brieft je op vrijdagavond over een concreet en actueel marketingprobleem. Gedurende het weekend ontwikkel je in kleine groepjes een strategisch marketingplan dat je presenteert, en waarover je natuurlijk ook feedback krijgt. Tijdens de Do It!-weekends wordt in een ontspannen sfeer hard gewerkt en ferm gediscussieerd. De band die je er met je college-deelnemers opbouwt is er vaak een voor jaren. Bekijk hieronder hoe de overige Know It!- en Do It!-modules over de opleiding NIMA C zijn verdeeld.

1. Take-off NIMA Marketing-C


2. Weekend 1: Strategische marketingplanning (SMP) benadering 1


3. Strategische marketingplanning (SMP) benadering 2


4. Strategische marketingplanning (SMP) benadering 3


5. Examentraining toets C-theorie


6. Toets 1: C-theorie over tot dusverre behandelde literatuur


7. Platform Revolutie


8. Blue Ocean Strategy en het Canvas Business model


9. Weekend 2: Marketing in het digitale tijdperk 1


10. Marketing in het digitale tijdperk 2


11. Toets 2 voor C-theorie


12. Weekend 3: Kick off C1 & C2


13. Berekenen van R.O.M.I., ofwel return on marketing investments


14. Coaching 1


15. Coaching 2


16. Coaching 3


17. Coaching 4


18. Coaching 5


19. C2 (mondeling) examen


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de opleiding NIMA C. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

28-03-2019

Amsterdam/Doorn/Veluwe

SRM/Zonheuvel/Bilderberg
Diversengroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding NIMA C. Je kunt de boeken ook als compleet pakket bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding NIMA C. De opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten, verblijfskosten en een theorietoets. Let op: de opleidingsprijs is exclusief btw. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl. De kosten voor externe NIMA examens voldoe je direct aan SRM. Een actueel overzicht van NIMA examentarieven vind je op www.nima.nl/examentarieven.

Kosten

Opleidingskosten € 6.322,00
Verblijfskosten € 750,00
Theorietoets € 195,00
Schriftelijk examen
(NIMA examen)
€ 329,00
Mondeling examen
(NIMA examen)
€ 599,00
Opleidingsprijs € 8.195,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 200,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

Gerelateerde opleidingen

NIMA C in 1 day
Maak kennis met de theorie, docenten en collega-deelnemers van onze internationaal erkende NIMA C opleiding.
Duur: 1 dag
Prijs: € 495,-
Masterclass Impactvolle Customer Experience
Professionaliseer verder op het gebied van CX. Incorporeer en borg emotionele klantbeleving in je organisatie of team.
Duur: 6 dagen
Prijs: € 2.495,-
Masterclass Customer Journey
Leer de customer journey blootleggen en achterhaal waar de Momenten van de Waarheid verhuld zitten.
Duur: 2 maanden
Prijs: € 2.495,-



sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier