Opleidingsadviseur Samantha vertelt

Opleidingsadviseur Samantha vertelt

“Ik luister goed naar de wensen van de potentiële student”
 
Samantha Berardi is sinds mei 2019 opleidingsadviseur bij SRM. Wat spreekt haar aan in dit werk? En hoe zorgt ze ervoor dat studenten het juiste opleidingsadvies krijgen? Samantha vertelt. “Ik vind het leuk om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van mensen in hun vakgebied.”

Goed luisteren

Bij SRM helpt Samantha professionals om een opleiding te kiezen die bij hen past. De kern? Onderzoeken waar de student nu staat én waar diegene uiteindelijk heen wil. “Ik luister goed naar de wensen van de potentiële student,” vertelt Samantha. “Ik bepaal het niveau door vragen te stellen over de opleidingen die iemand eerder heeft gevolgd en wat voor relevante werkervaring diegene heeft opgedaan.”
 
Ze vervolgt: “Heeft de potentiële student geen relevante ervaring, dan is het voornamelijk van belang om te bekijken welke vaardigheden diegene wil hebben ná de opleiding. Heeft hij of zij bijvoorbeeld al een nieuwe functie op het oog waarvoor hij of zij bepaalde dingen moet weten of kunnen? Dan kijk ik hoe diegene daar het beste kan komen.”

De SRM-doelgroep

Op deze manier weet ze studenten te koppelen aan de juiste opleiding. ‘‘Onlangs heb ik een student gesproken met de ambitie de Master in Marketingmanagement te behalen. Omdat hij hier niet direct toelaatbaar voor was, heb ik hem geadviseerd om eerst een NIMA C-opleiding af te ronden, en zich vervolgens in te schrijven voor de Master in Marketingmanagement. In deze Master zitten namelijk veel onderdelen uit de NIMA C-opleiding. Daardoor kon hij veel vrijstellingen krijgen én had hij beide diploma’s op zak, in kortere tijd dan je zou verwachten. Erg leuk om hier een bijdrage aan te kunnen leveren!’’
 
Waarom spreekt het werken met de SRM-doelgroep haar zo aan? “Omdat je verschillende gesprekken hebt met verschillende mensen op uiteenlopende niveaus,” vertelt Samantha. “Enerzijds spreek je mensen uit het vakgebied die heel goed weten welke richting ze op willen. Anderzijds spreek je ook potentiële studenten die zich willen omscholen of bijscholen en nog niet veel weten van het vak. Die variatie maakt het heel leuk.”

Ervaringsdeskundige

Zelf maakte Samantha tijdens haar studie al kennis met het marketing- en communicatievak. “Ik heb International Business Studies gestudeerd waarin ik de vakken (internationale) marketing- en communicatie heb gevolgd,” vertelt Samantha.
 
Ze weet hoe het is om het werken en studeren te combineren, want momenteel volgt ze naast haar baan een rechtenstudie aan de Erasmus Universiteit. “Hier wil ik uiteindelijk iets mee gaan doen, maar in mijn dagelijks werk zie ik ook hoe leuk het marketing- en communicatievak in de praktijk is. Ik zou daarom het liefst de twee willen combineren.”