Communicatiedocent Karel Winkelaar: “Een student doet mij geen groter plezier dan het niet met mij e

Communicatiedocent Karel Winkelaar: “Een student doet mij geen groter plezier dan het niet met mij eens te zijn”

Karel Winkelaar is communicatiedocent bij SRM. Hij vertelt wat hem zo fascineert aan de communicatie en wat hij het belangrijkst vindt om zijn studenten mee te geven.

Nog altijd verwonderd over vak

Karel brengt als docent maar liefst 50 jaar aan vakgerichte praktijkervaring met zich mee: zo runde hij een eigen communicatieadviesbureau, Norvell Jefferson, en werkt hij momenteel als zelfstandig adviseur strategische communicatie en coach van bestuurders en communicatietalent. Ook springt hij in bij crisiscommunicatie. Hij schrijft artikelen en is auteur van het boek De Communicatieadviseur naar een strategische positie in de organisatie. Daarnaast geeft hij regelmatig lezingen en masterclasses.

Vanwaar de fascinatie voor het vak? “Communicatie is het oudste vak ter wereld. Na 50 jaar verwonder ik me nog iedere dag over het communicatievak. Kijk naar de moeizame overheidscampagnes om ons gedrag te veranderen; maar het lukt wel dat we elkaar binnen een paar dagen geen handen meer geven. Daarnaast is het verbazingwekkend hoe mensen bereid zijn leugens en nepnieuws te pikken. En dan natuurlijk de revolutionaire trends in media en vooral hoe de mechanismen en algoritmen werken bij social media.”

De ontwikkelingen in het vak houdt Karel nauwlettend in de gaten en vertaalt hij naar de lesstof. Zo ziet hij dat het publiek de afgelopen jaren steeds minder vertrouwen kreeg in de politiek, ondernemingen en media.

Vallende kwartjes

Inmiddels geeft Karel al meer dan 30 jaar les bij SRM. Karel: “’Als je wilt leren, geef dan les’, zei Marcus Cicero al voor onze jaartelling en daar kan ik mij helemaal in vinden. Lesgeven is tweerichtingsverkeer, wederzijdse inspiratie, ik leer elke keer van het voorbereiden van een les en de interactie met studenten”.

Bij SRM geeft hij modules als Corporate Communicatie, Mediarelaties, Crisiscommunicatie en de module die aansluit bij zijn boek. Zijn favoriete module? Het begeleiden van de ‘Live Business Case’. “Een weekend lang vallen de kwartjes, onder hoogspanning van een reële opdracht. Dan komt alles wat deelnemers in het half jaar opleiding hebben opgestoken op hun plek." Extra bijzonder voor Karel is dat hij deze modules nieuw voor SRM heeft ontwikkeld. “Door ze zelf te geven kan ik de inhoud nog verder aanscherpen.”

Blijven twijfelen

Wat kenmerkt zijn lessen? “Interactie. Studenten eerst zelf laten nadenken voordat ik zaken uitleg of toelicht. Een student doet mij geen groter plezier dan het niet met mij eens te zijn. Dan krijg je discussie, is iedereen wakker en doet actief mee!”

Hij vindt het belangrijk om studenten mee te geven om altijd zelf te denken, vragen te blijven stellen en voortdurend te twijfelen. “Communicatie is geen exact vak. Er zijn wel theorieën en modellen, maar als stevige communicatieadviseur vorm je je eigen visie en mening.”

Profileer jezelf als expert

Waarom zou je als communicatieprofessional een opleiding moeten volgen? Karel: “‘Blijf je vak de baas’, zegt de slogan van SRM. Je kunt ‘m ook omdraaien: ‘Zorg dat het vak jou niet de baas wordt!’ De ontwikkelingen in het vak gaan zo snel. Je hoeft alleen maar te kijken naar de actuele eisen aan communicatieprofs in nieuwe personeelsadvertenties. Het gaat steeds meer om het aantoonbaar toevoegen van waarde door een communicatieaanpak die past bij de actuele tijdgeest. Voor wie niet bijblijft betekent stilstand al gauw achteruitgang.”

Bovendien: “Andere afdelingen, zoals Marketing en HR, denken al gauw ‘dat kunstje kunnen wij ook wel; wij communiceren toch ook de hele dag …? Klopt, communiceren kan iedereen, maar communicatie inzetten als beïnvloedingsinstrument is een vak! Het is dus voor communicatiemensen van belang dat zij zich in hun organisatie blijven onderscheiden als dé expert op communicatiegebied.”