Weer een week vol opvallende zaken. Van het inzicht dat een ziekenhuis eigenlijk maar een stapel stenen is, Tim Hofman een burgerinitiatief start dat inmiddels 181.000 ondertekeningen heeft en de petitie over Iamsterdam die inmiddels 10.893 ondertekeningen laat zien. Iedereen mag voor zichzelf bepalen wat de diepere betekenis is van deze opvallende zaken. Daarom houden wij het iets luchtiger met het nieuws van de week. Ook opvallend maar minder zwaar. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.
In een wereld van data komt het steeds vaker voor dat we data gebruiken om ons verhaal te vertellen of om een specifiek onderwerp nader te belichten. Uiteraard om met deze data een communicatieprobleem op te lossen of te weerleggen. Nu is er niets meer saai dan een rijtje getallen. Dus is er datavisualisering. Dat lijkt nog steeds een niet al te spannend onderwerp totdat je ziet wat je er allemaal mee kunt doen. Dus kijk maar eens naar deze drie voorbeelden en als dat nog niet genoeg is kan je hier de rest zien. Allemaal voorbeelden die meedingen naar de “information is beautiful” award.
Een mooie clickbait heading. Maar ook een die precies denkt wat ik al tijden denk. Dus wellicht helpt het om het hier nog een keer te bespreken en onszelf af te vragen of Influencer Marketing inderdaad een (marketing) communicatiemethode is die we moeten faciliteren. Inmiddels is de fraude opgelopen tot een bedrag van 100 miljoen dollar. Dus zullen we maar weer gewoon teruggaan naar het maken van goede content die gevonden wordt op basis van de kwaliteit?
Echt een leuk stukje techniek. Een oplossing voor de combinatie informatie verkrijgen en het alom bekende tijd te kort hebben. Er zijn vast video’s die je graag wilt zien. Een seminar, een TED-talk of een ander inspirerend verhaal. Maar zoals altijd is tijd een issue. Nu is er Listen Later. Dit programmaatje geeft je de mogelijkheid om de url van deze video (van bijvoorbeeld YouTube) in een box te plaatsen. Het programma haalt de audiostream uit de video en maakt er een podcast van. Zodat jij op een later moment in de trein, auto of sportschool heerlijk kunt luisteren naar de informatie.
Weer mooi staaltje techniek. De slimste en makkelijkste contacten app. Covve is een soort van persoonlijke database, CRM-systeem, dat je de mogelijkheid geeft om visitekaartjes via je camera te laden in een database en de data over te nemen voor het NAW bestandje. Dan zelf op zoek gaat naar aanvullende informatie, een alert service heeft dat als er ergens iets over een van jouw contacten wordt geschreven die informatie wordt gekoppeld aan het contact en dat er ruimte is voor aanvullingen, gemaakte afspraken en alles wat je maar kwijt wil. De State-of-the-Art app voor je Business contacten.
Ok nog even een mooie toepassing van Voice in de US deze keer. Lisa. Lisa is de voice assistant voor oudere mensen. Lisa is in staat om deze ouderen met geen enkele kennis van computers slechts met een stem in contact te brengen met anderen en daarmee helpen aan het eenzaamheidsprobleem, ze kan fungeren als gezondheidscoach en last but not least zorgen voor het nodige entertainment.
Lang over gesproken maar nu eindelijk live. De Robot bezorgservice. Dus waar we dachten dat de drones een hele mooie rol zouden kunnen gaan vervullen in het aan de deur bezorgen van alles en nog wat rijden er nu onbemande robots rond die dienst doen als pakketdienst. Kijk maar even naar deze video. Het bedrijf achter deze robots is Starship. Dus ook dit is niet langer een toekomstdroom maar inmiddels werkelijkheid.
Vorige week hadden we al melding gemaakt van de Wereldkampioenschappen in Optical Illusions. Deze week nog een klein vervolg met deze 12 werkelijk prachtige voorbeelden waarbij je echt drie keer moet kijken om het verschil te zien.
Samenwerken op kantoor gaat ook steeds beter als we gebruik maken van elkaars kennis. Maar dan moet je wel toegang hebben tot die kennis. Technologie kan hier dus een grote bijdrage leveren. Je wil natuurlijk dan weten welke Apps hiervoor beschikbaar zijn. Mooi, want daarvoor is een lekker lijstje. Met Apps die je kunt gebruiken voor de werkplek, voor conference calls, voor team berichten, voor intranet en sociale netwerk tot en met boekhouding aan toe.
In een tijdperk van “het internet van sound” is het ook altijd goed om even verder te kijken dan alleen de mogelijkheden van de Smart Speakers. Als we een verschuiving zien van lezen naar luisteren dan wordt dat mede mogelijk gemaakt door de beschikbare content. Er is al een trend dat gedrukte boeken steeds vaker ook in audiobooks verschijnen. En de tweede grote trend is de explosieve groei van de podcast. Met steeds meer luisteraars en steeds meer podcasts volgt dan automatisch de vraag of er ook een businessmodel gaat ontstaan. Dit artikel geeft een mooie analyse van wat er momenteel allemaal gebeurt in dit segment. De grote vraag is dan ook of podcast, net als muziek, een soort van gratis streamingdienst blijft of dat het de route gaat volgen van het betaalde tv-abonnement.
Even een kleine update over het meesterwerk van Guy van Liemt en deze blogschrijver. Ons boek is inmiddels genomineerd voor de PIM-literatuurprijs. Op 27 november wordt duidelijk of we misschien wel tot het Marketingboek van het jaar worden gekozen. En alleen al deze nominatie zorgt voor een prachtige beloning van ons werk. En over het boek verscheen deze week nog een long read in Marketingfacts die nog meer inzicht geeft en zelfs de kans biedt om bij het NIMA een mooie opleiding te volgen.
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.