Vertrouwen heeft alles te maken met het nakomen van afspraken. En dat blijkt toch steeds wel weer een lastig dingetje. Of het nu om wetgeving gaat of om de waarden en principes die bedrijven voor zichzelf hebben vastgelegd. Misschien moeten we gewoon weer eens bij die basis beginnen. Voor het overige nieuws is hier weer de weekupdate. Deze week met een paar pareltjes en een heel klein beetje schaamteloze zelfpromotie. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.
We beginnen deze week met het jaarlijkse hoogtepunt. Het JWT Intelligence Top 100 overzicht. De laatste trends op het gebied van Culture, Tech&Innovation, Travel, Brands, Food, Beauty, Retail, Luxury, Health en Lifestyle. Met 237 pagina’s is dit een groot document maar wel een must read voor iedereen die wil weten wat er speelt in de wereld. Indrukwekkend, inspirerend en ieder jaar weer grensverleggend. Wat fijn dat JWT Intelligence dit document ieder jaar weer beschikbaar stelt voor iedereen. Hulde!
De lijstjes moeten nog komen maar we kunnen wel vast heel voorzichtig terugkijken naar het afgelopen jaar. Steven van Belleghem heeft een overzicht gemaakt van de volgens hem belangrijkste ontwikkelingen van 2018 die de komende jaren van impact zullen zijn. In de lijst (of de video) zijn de belangrijkste ontwikkelingen o.a. het retail ecosysteem, het voorspellend vermogen van AI, the integrated interface en natuurlijk Amazon.
Even dan de zelfpromotie. Afgelopen dinsdag is de nominatie voor ons boek, Marketingcommunicatie in 14 stappen, omgezet in prijs. We zijn namelijk verkozen door een vakjury als “Beste Marketing studieboek van 2018". Stukje uit het jury rapport: “Marketingcommunicatie in 14 stappen is een lijvig boek met een mooi strategisch marketingcommunicatieplanningsmodel. Met het boek streven de auteurs ernaar online en offline marketingcommunicatie te verenigen en te integreren en tegelijkertijd online marketeers te behoeden het vak te technisch en te instrumenteel te benaderen. Hier ligt de grootste verdienste.&rdquo.
Ik had deze even gemist tijdens de zomer maar ik vind het toch wel een interessante ontwikkeling om nog even over na te denken. Hoe maak je van een 2D wereld namelijk een interactieve wereld. Augmented Reality kan daarin een natuurlijke rol spelen. Met die achtergrond heeft het Duitse dagblad Bild een app gebouwd die je de mogelijkheid geeft om vanuit de krant video te bekijken op je smartphone door er alleen maar overheen te bewegen met de camera. Vergeet dan even de krant maar bedenk dat je op deze wijze ook ander materiaal kan voorzien van een interactieve vorm zonder gebruik te hoeven maken van bijvoorbeeld een QR-code.
Dit is een pareltje. Neem de tijd, ga zitten en bekijk de projecten van The Pudding. Zoals ze dat zelf zeggen “The Pudding explains ideas debated in culture with visual essays”. Als we ooit nog eens iets willen leren over vormgeving, content en visuele ondersteuning is dit een verbluffend voorbeeld. Kijk bijvoorbeeld eens naar How Music Taste Evolved. De muziek danst in een tijdlijn over je scherm. Of “An Interactive Visualization of Every Line in Hamilton”. Onwaarschijnlijk mooi en interactief. Als we dan kijken naar onze eigen content kunnen we echt nog wel iets leren.
Met de opkomst van de voice technologie zie je in het kielzog allerlei nieuwe ontwikkelingen die een beetje proberen aan te sluiten op deze beweging. Messaging ging eerst met behulp van het toetsenbord. Snapchat introduceerde de camera als nieuw en snel communicatiemiddel en nu is er natuurlijk de stem. Een platform onder de naam van Koo geeft gebruikers de mogelijkheid om stemberichten te versturen naar vrienden. Het grote idee achter Koo is je dat je dan geen scherm meer nodig hebt om toch met elkaar in gesprek te zijn via een chatapplicatie.
Audi en Disney zijn bezig met de ontwikkeling van een nieuw media device. De samenwerking is ontstaan toen men ging nadenken over de gevolgen van self driving cars. Dat zou dus kunnen betekenen dat we in de toekomst een uur of een aantal uren extra kunnen invullen die we nu kwijt zijn met de aandacht voor de reis. Ze noemen het dan ook het 25ste uur. Mooie werktitel trouwens. Leuk dat hierdoor dus nieuwe en onverwachte partnerships kunnen ontstaan.
Zo grappig. Eerst kijken we massaal allemaal naar de beeldbuis om er de volgende dag over te kunnen praten of meepraten. Dan gaan we vanwege Netflix ‘on demand’ kijken. Dat heeft echter als nadeel dat als jij gaat praten over een serie die iemand anders nog niet heeft gezien er dan problemen kunnen ontstaan. Dus zijn er nu Netflix viewing parties. Je spreekt met je vrienden af dat je gelijktijdig naar een Netflix serie gaat kijken maar dan wel ieder in zijn eigen huis. Best vreemd toch?
Hoe krijgt Amazon het voor elkaar om het aantal aankopen met Voice te laten groeien? Want inmiddels is wel duidelijk dat we veel vragen stellen maar weinig bestellen. Het idee van Amazon is nu om Fast Moving Consumer Good fabrikanten te bewegen om in hun eigen campagnes de bestelregel voor Amazon Alexa op te noemen. In ruil voor een goede listing en gratis communicatieruimte op Amazon. Dit om het grote publiek te overtuigen van het succes van de Smart Speaker.
Er zijn heel veel apps die je kunt gebruiken voor podcasting. Maar welke is nu het beste? Lifehacker zocht het uit en komt met twee aanbeveling voor de beste podcast manager app van al je podcastabonnementen. Een betaalde en een geheel gratis. En om dan meteen goed te beginnen met een nieuwe podcast over de wereld van Voice is het slim om je direct te abonneren op ‘De Voicecast’, de nieuwe podcast van Maarten Lens-FitzGerald and Sam Warnaars. Via dit linkje komt dat helemaal goed.
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.