Merthe Weusthuis woonde in Haren, werd 16 en gaf een feestje. De Gemeente Haren dacht toen slim te zijn en de straatnaambordjes van de Stationsweg weg te halen zodat niemand wist waar het feestje was. Deze week kwam de fractievoorzitter van GroenLinks in Amsterdam met het idee om de letters Iamsterdam te verwijderen uit de stad. Dit voelt weer als het verhaal van de klok en de klepel. En dan blijkt dat het denken in organisatie- en merkidentiteiten toch moeilijker dan je denkt. Laten wij dan maar wel wakker blijven. En dan kan al met het nieuws van deze week. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.
We hebben rond de persona’s wel eerder wat aardige tooltjes besproken die je kunnen helpen bij het beschrijven van een persona. Maar deze tool is weer aanvullend. Deze zorgt voor de visuele ondersteuning van de door jouw beschreven persona’s. Je kan de gezichten maken in iedere mogelijke vorm, kleur en uitstraling en ze zijn daarna ook nog te downloaden.
Artificial Intelligence is een ingewikkeld fenomeen. Maar er zijn van die toepassingen die echt briljant zijn. Neem nu deze door Google ontwikkelde Piano Genie. Met behulp van slechts 8 knoppen kan iedereen op de piano improviseren. Dit verhaal geeft enig idee over de achtergrond maar het is natuurlijk veel leuker om het zelf te doen. Kijk maar hoe geweldig dat klinkt door slechts gebruik te maken van de toetsen 1 t/m 8.
Een voorbeeld van hoe we straks op de werkplek omgaan met informatie en interactie is dit Fireflies. Een combinatie van slimme software die eigenlijk alles hoort, leest en registreert. Je telefoongesprekken worden opgenomen, omgezet naar tekst en opgeslagen in de database. Vergaderingen genotuleerd en actiepunten gedeeld. Kortom een bijna persoonlijke assistent die het dagelijkse leven straks vast een stuk makkelijker gaat maken. En het is geen toekomstmuziek want Fireflies kan je nu al proberen.
Ontsnappen uit de wereld van schermen. Kan dat nog wel? Daar hebben deze talenten goed over nagedacht en vervolgens dat denkwerk omgezet in een echt product. Een In Real Life (IRL) bril. Zet deze bril op en vervolgens is de content die op alle schermen zichtbaar is verdwenen. Met de komst van steeds meer schermen is dat helemaal nog niet zo’n gek idee.
In het kader van ontsnappen uit de werkelijkheid is hier nog een aardige toepassing. Werken in een kantoortuin en een poging wagen om je te concentreren of onderweg zijn in een vliegtuig of trein en proberen een boek te lezen. Dat zijn zaken die we allemaal wel herkennen. Gelukkig is er nu een oplossing voor deze behoefte. Misschien is het niet de meest sexy uitvinding maar wel een hele functionele. De Headband. En volgens mij kan het nog wel eens heel goed werken.
Dit kon natuurlijk niet uitblijven. In een wereld van steeds meer voice-bots ligt het natuurlijk voor de hand dat de vaak nog inactieve advertentie/banner een nieuwe vorm zou gaan krijgen waarbij sound (of spraak) een logische interactievorm is. En kijk eens aan. Daar zijn ze. Ontwikkeld door Adlingo (een startup uit de Google Incubator) is daar deze nieuwe interactieve voice advertentie.
Vanwege de dual-camera’s op de meeste dure smartphones is Facebook nu begonnen met het uitrollen van een nieuwe functie. Vanaf nu kan je namelijk 3D-foto’s gaan plaatsen op dit platform, waardoor je foto’s er nog veel realistischer uitzien. Plaats je namelijk een foto die gemaakt is in de portrait modus dan kan Facebook het onderwerp van de foto loshalen van de achtergrond en er een mooie 3D afbeelding van maken. In de blog van Facebook kan je even zien hoe dat je dat nu precies allemaal moet doen.
Een nieuw experiment van het AD. Lucille Werner en Hidde van Warmerdam presenteren iedere ochtend het nieuws. Maar dan niet op het vertrouwde tv-scherm maar op de site zodat je het “on-the-move” kunt bekijken. De show is nadrukkelijk bedoeld om onderweg te kijken. “Of je nou in bed ligt, onder de douche staat, aan het ontbijt zit of al in de trein – in een kwartiertje ben je bij met wat er speelt en heb je altijd iets leuks om te delen bij de koffieautomaat. Dat is het idee”, aldus hoofdredacteur Hans Nijenhuis. Heel benieuwd of dit nog werkt in de content overload wereld. Het voelt namelijk wel een beetje als oude wijn in nieuwe zakken.
Hoe creatief is een Bank? Meestal niet zo heel creatief. Alhoewel het verhaal van Revolut van enige weken geleden best wel strak was. Maar er is nu goed nieuws uit de UK. Een no-nonsense bank voor creatieve mensen. Met de mooie naam “Anna”. Een naam die ook helemaal niet voelt als bank overigens. Volgens mij kunnen wij in Nederland nog geen gebruik maken van Anna maar we kunnen het wel zien als een voorbeeld van hoe je ook vernieuwend kunt zijn in een over het algemeen traditionele business. Een mooi voorbeeld van relevant zijn en onderscheidend vermogen creëren. Hier lees je de achtergrond over anna en hier kan je Anna vinden.
Nee, dit is niet een verhaal over de veel begeerde effie awards. Daarvoor moeten we nog even wachten tot 13 december. Deze effie is gewoon vreselijk handig. Nog heel even wachten tot December 2019 maar dan is het beschikbaar. Een zelfstrijkende machine. Je gewassen kleding laten drogen en dan automatisch laten strijken. Handig!
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.