Natuurlijk. Alle mooie openingszinnen zijn hier gepasseerd. Een lijn van Noord tot Zuid, en het liep enorm de spuigaten uit. Of van die minister als een Blok aan je been. Over Burberry en verbranden. Over woorden die verkeerd zijn uitgesproken en de pech van het vinden van een flesje met novitsjok. Dan is het tijd om het nieuws even het nieuws te laten. Dus het belangrijkste nieuws van de afgelopen week weer even in een lijstje. Wij gaan er even tussenuit maar voor nu veel plezier met deze Weekupdate. Mooie zondag.
Je kunt er veel van vinden maar het is absoluut een vernieuwend en origineel idee. De powernap. Ik ken een aantal mensen die dit dagelijks proberen te doen op hun kantoor maar dat is niet altijd even gemakkelijk. Met die wetenschap geloof ik dan ook wel dat dit een concept is dat zomaar succesvol zou kunnen zijn. Want waar moet je heen voor een powernap? Vanaf nu is dat in New York geen probleem meer want er is The Dreamery by Casper. 45 minuten slapen voor $ 25.00. En het leuke van het verhaal is dat Casper een fabrikant is van dreammateriaal. Bedden dus.
En dan zijn er van die hele kleine aanpassingen die bij nader inzien eigenlijk nog veel groter zijn dan je in eerste instantie denkt. Inmiddels hebben we allemaal wel eens een Uber besteld denk ik zomaar. Al was het om het gewoon eens te proberen. Een dingetje is dan dat je heel goed moet letten op de passerende auto’s om jouw Uber te herkennen. Zeker als er veel mensen om je heen staan. Dus wat hebben ze nu bedacht? Spotlight. Als je een Uber hebt besteld en hij is binnen een bepaalde range verandert het scherm van je telefoon van kleur als een icon voor de chauffeur waar zijn vrachtje staat te wachten. Zo slim. Want als dat gebeurt zien alle mensen om je heen dat er weer iemand op een Uber staat te wachten. Briljante communicatie.
Stel je nu eens voor dat er, zoals ik dat verwacht, een enorme doorbraak gaat komen van Voice of Sound. Dan heeft dat voordelen voor mensen die slecht of niet kunnen kijken maar een enorm nadeel voor mensen die niet of slecht kunnen horen. Voor hun is sound dan geen oplossing. Maar gelukkig zijn er dan ook weer slimme gasten zoals Abhishek Singh die daar een oplossing voor bedenken. Kijk maar even hoe hij een app heeft gebouwd die gebarentaal omzet in tekst en de gesproken output weer vertaalt naar tekst.
Een wat je noemt een “long read” voor de vakantie. Maar wel een die mijn stelling dat uiteindelijk alles draait om de mens onderbouwd. Best Buy is de grootste witgoed en bruingoed retailer in de USA. Door de komst van het internet en met name Amazon ging het met de verkopen van Best Buy de verkeerde kant op. Maar sinds de komst van een nieuwe CEO met geen ervaring in deze business maar wel een mooie kijk op het vak gaan de verkoopcijfers weer de goede kant op. Omhoog. En waarom? Door de inzet van mensen.Lees en leer van Best Buy!
Opnieuw een interessante toepassing van Voice. Een interactief Alexa powered bordspel dat gespeeld wordt met stemmen uit de gehele wereld. Alexa is de host en piloot tegelijk die je transporteert van de ene stad naar de andere. 20 uur interactieve dialoog van echte lokale mensen. 600 verschillende vragen en Alexa weet welke vragen je al hebt gehad.
Eigenlijk is dit een ongelofelijk verhaal. Hoeveel kan er gebeuren in één familie. Je stiefzus is Kim Kardashian en je vader inmiddels een transgender. Alle andere leden van de familie inclusief je moeder, annex manager, verdienen miljoenen met het exploiteren van alles wat los en vast en aangeplakt is. En jij, als jongste telg, aan deze bizarre familieboom bijna de jongste miljardair ter wereld met je eigen bedrijf.Een mooi verhaal over een familie, over geld, over influence en instagram.
Y Combinator is een beetje de kraamkamer voor startups. Bedrijven die de wereld willen veroveren kunnen terecht bij Y Combinator voor begeleiding en de eerste seed funding. Dat laatste natuurlijk in ruil voor een klein setje aandelen. Tal van inmiddels volwassen startups zijn daar begonnen zoals bijvoorbeeld airbnb, dropbox, reddit enz. Maar het DNA van Y Combinator is iets beter dan alleen achter het grote geld aanrennen Zo doen ze onderzoek naar het basisinkomen en andere vormen van het verdelen van kennis en rijkdom. Een van de projecten die daaruit nu beschikbaar is, is een 10 weken lange gratis (online) trainingvoor startups. Dus mocht je al een tijdje rondlopen met het idee om een eigen bedrijf te gaan beginnen dan is dit wellicht het laatste setje in de goede richting. Inschrijven voor 18 augustus. Van alle bedrijven die inschrijven maken er ook nog eens 100 kans op een investeringsbudget van 10K.
We hebben de naam van deze club al een aantal keer besproken in deze updates. Magic Leap in de ontwikkelaar van een Mixed Reality device. Een bril die je de mogelijkheid geeft om de echte wereld en de virtuele wereld tegelijkertijd te laten zien. Er zijn nog veel vragen en onduidelijkheden maar zo af en toe komt er een stukje materiaal naar buiten. Zoals deze week deze video. Wat mij betreft nu al van een kwaliteit om straks naar uit te kijken.
Het voorlaatste plekje in deze lijst is voor een speciale video. Veel van wat we hier bespreken gaat over technologie en de vakgebieden marketing en communicatie. Maar aan de basis van al die kennis, wetenschap en talenten staat creativiteit. Het kunnen zien en toepassen daarvan. Deze video is wat mij betreft een prachtig voorbeeld dat creativiteit geen onbereikbaar fenomeen is maar voor iedereen binnen handbereik. Uniek in eenvoud en uitvoering.
En als laatste de mededeling dat we even gaan genieten van het niets doen. Dit was de laatste update voor deze zomer. In september gaan we weer verder op het inmiddels vertrouwde tijdstip van zondagochtend. Mochten jullie zelf nog tips, ideeën of adviezen hebben geef die dan door op gert@branded-entertainment.
En voor straks, als je nog een koffer gaat pakken, een hele mooie vakantie.
Tot 1 september!
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.