De week van Gert Koot - 23 september '18

De week van Gert Koot - 23 september '18

Marketingcommunicatiespecialist en storyteller Gert Koot houdt de digitalisering van de vakgebieden marketing en communicatie nauwlettend in de gaten. Iedere zondag zet hij de belangrijkste en meest inspirerende ontwikkelingen voor je op een rijtje.

De Van Alles over Van Alles Update

De herfststormen zijn de afgelopen week begonnen. Algemene beschouwingen en het wel of niet meedoen aan het debat. Het schijnt voor sommige mensen beneden hun waardigheid te zijn. Het wel of niet meedoen met de “deal or no deal” rond de Brexit. En gelukkig deden we allemaal mee met wat er gebeurde in Oss. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.

1. Revolut

Een bank die lijkt op een techbedrijf. Dat een bank ook sexy kan zijn laat Revolut zien. Met als eyecatcher de metalen bankpas waar je overal mee kan betalen. En naast die kaart krijg je dan ook nog een cashback op al je betalingen en een conciërge service. Al je bankzaken lopen natuurlijk gewoon via een app. Vind je dit allemaal te veel dan is er ook nog de standaardversie van Revolut.

2. Inhakers Social Media

Omdat we steeds meer in een wereld van realtime communicatie terecht zijn gekomen is het uiterst interessant om daar eens wat meer van te weten. En dan niet de “best practices” maar gewoon echt onderzoek. Nu, dat blijkt er te zijn. Komela Mazarant en Thijs Waardenburg hebben hun bevindingen vastgelegd in een leuk boekje. Maar minstens zo leuk en toegankelijk (scheelt weer lezen) is de podcast uitzending van Connect met Komela. Hier krijg je al de highlights van hun bevindingen te horen. En daarnaast is er ook nog een site vol info en een handige download van The Network is the Message. Hier vind je wat resultaten over de onderzoeksvragen: Hoe bepaal je de potentie van een netwerk voor een campagne? Wat is bekend over de werking van een boodschap? Hoe meet je het resultaat van een social media actie of -campagne?

3. Alexa introducties

Op het Amazon Hardware event van 20 september is er een werkelijke waslijst aan nieuwe spraak enabled apparaten geïntroduceerd. Natuurlijk nieuwe varianten van de Amazon Echo en Amazon Dot. Overigens ook een hele mooie Echo Sub (basbox) die aangeeft dat Amazon ook in het sound/music domein een rol wil spelen. Verder is er een hele handige Echo Auto voor, inderdaad, de auto. Een nieuwe Echo Show (scherm) en een nieuwe Fire TV Recast. Twee opmerkelijke introducties waren de Alexa Microwave, bedienen met je stem uiteraard, en de Alexa klok die als je de Amazon Echo als timer gebruikt ook meteen laat zien hoeveel tijd er nog over is.

4. LiFi

Ik had er nog nooit van gehoord maar er is (of komt) een alternatief voor WiFi. En dat heet dan LiFi. Li-Fi is een technologie waarbij LED lampen worden gebruikt voor het verzenden van data via licht. De naam Li-Fi is een afkorting voor “Light Fidelity”. De term is bedacht door de Duitse natuurkundige Harald Haas. Li-Fi is net als Wi-Fi in staat om data bilateraal en met hoge snelheid te versturen en kan elektronische apparaten zoals computers, tablets en smartphones draadloos met het internet verbinden. En dan het meest interessante detail: het 100 keer sneller is dan WiFi.

5. Pinto

Mochten er nog liefhebbers zijn die weer eens wat meer willen letten op hun eten dan is er weer een hulpzame tool beschikbaar. Pinto. Je maakt een profiel aan dat bij je past en vervolgens hou je via de app bij wat je allemaal eet. Met je camera maak je een plaatje van je maaltijden en het beeld ziet meteen het aantal calorieën dat je naar binnen werkt.

6. General Magic

Hopelijk binnenkort in de theaters of gewoon via Netflix een documentaire over “the most important company to come out of Silicon Valley that no one’s ever heard of”. Begonnen als een spin-off van Apple was er in 1990 opeens General Magic. Een start-up die als missie had om een revolutionaire telefoon te ontwikkelen. Het is er nooit van gekomen. Voordat er een product was eindigde General Magic. De talenten die er toen werkte zitten nu allemaal op key posities van de grote tech bedrijven. Daarom is het zo’n mooi verhaal. Een droom die een droom bleef maar we de wereld veranderde. Kijk maar even naar de trailer.

7. Oculus Go

Het gebeurt regelmatig dat na een bombastische introductie er weer een enorme stilte volgt. Zo ook bij de introductie begin van dit jaar van Oculus Go. Het goedkopere broertje van de Oculus Rift. Maar dan opeens is er weer groot nieuws. Walmart gaat namelijk 17.000 van deze Virtual Reality apparaten bestellen om 1 miljoen medewerkers te trainen. Trainen in alles wat er in en rond de winkelvloer gebeurd waaronder soft skills als empathie en klantenservice. Onderzoek wijst uit dat deze techniek dus echt heel goed werkt.

8. Persona

Heel veel organisaties en bedrijven werken met een persona. Dan is het altijd weer lastig om tot een goede omschrijving van een persona te komen en niet stiekem je beste vriendin of vriend te beschrijven. Maar er is een oplossing. Hubspot heeft een heerlijke tool gemaakt die je helpt om deze persona te beschrijven. Probeer maar.

9. Interactief (Bier) label

Wat een slimme toepassing is dit dan. Een label op een fles die je kunt benaderen met NFC (near field communication) en dan een toepassing start via Augmented Reality. Dit opent dan opeens heel erg veel mogelijkheden hoe je print op een relevante manier tot leven kunt laten komen. Alleen had het verhaaltje dat je kunt zien in de video wel wat meer dynamiek mogen hebben.

10. Mindmap

Samenwerken met teams die allemaal weer hun eigen taal, data, spreadsheets, beelden, systemen, manieren en eigen voorkeuren hebben is soms best lastig. Daarom is er nu een hele handige tool die deze samenwerking mogelijk makkelijker maakt. Mindmap van realtime board. De naam zegt al genoeg denk ik. Kijk maar eens hoe handig dat eruitziet. En tot 5 medewerkers nog gratis ook.

Over Gert Koot

Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).

Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.