Kurkdroog. Dat is dus droger dan droog. Betekent eigenlijk dat er geen vocht meer te vinden is. Dit woord is een combinatie van een substantief + adjectief. Het eerste deel van het woord wordt om die reden wel als een (versterkend) voorvoegsel opgevat. Dus na kurkdroog krijg je dan bloedheet en als gevolg van deze hitte doodmoe. Dus vroeg ik mij af hoe ik deze combinatie van woorden zou kunnen gebruiken voor de wekelijkse update. En dat bleek niet zo heel moeilijk. Alles hier is namelijk “spiksplinternieuw”. Dus geheel volgens de traditie weer 10 spiksplinternieuwe verhalen. Het belangrijkste nieuws van de afgelopen week weer even in een lijstje gezet. Veel plezier met deze Weekupdate. Mooie zondag.
Accor Hotels heeft weer een nieuwtje in vakantieland. Ieder jaar is er natuurlijk altijd weer die lastige vraag. Waar gaat de vakantie heen? Accor Hotels heeft misschien wel een aardige oplossing. Op basis van je biometrische gegevens doet een systeem een voorstel voor de perfecte vakantie. Accor Hotels leest je “gedachten” en op basis van je hartslag en je “galvanic” huid response doet het een voorstel. Tijdens een presentatie aan de pers waren de reacties in ieder geval zeer positief. Kijk maar snel naar de video van dit project en als het idee je aanspreekt kan je meteen aan de slag met een camera.
In een wereld van desktop, laptop, mobile, voice, smart watch en al die andere devices is er een groeiende vraag hoe om te gaan met search. Hoe kan je straks nog gevonden worden? MOZ is een inbound marketing tool die je inzicht geeft in alles omtrent SEO. Het aardige is dat zij iedere vrijdag een Whiteboard Friday video maken met interessante informatie. Deze week gaat de aflevering over de bovenstaande topic. Hoe ga je om met search in een multidevice wereld. Dus een zeer interessant verhaal van 10 minuten (in video of in woord) met de visie van MOZ.
Het is nog allemaal nieuw maar met meer dan een miljard searches inmiddels per maand een groeiende activiteit. Analisten verwachten zelfs dat 50% van alle searches in de toekomst voice search zullen gaan worden waarbij Smart Speakers, in 2022, een penetratiegraad hebben van 55%. Dan is het altijd leuk om 106 fascinerende voice search feiten op een rijtje te zetten in een mooie infographic.
Deze is zo lief. En eigenlijk iets wat we misschien allemaal zouden moeten doen. Je kleine gedachte van de dag. Een dagboek bijhouden doen we niet meer. Maar het dagelijkse leven heeft zo’n snelheid dat we ook heel veel weer vergeten. Wat is er dan leuker dan een digitaal dagboekje. Met in 140 tekens even je “Thought of the Day”. Veilig, encrypted, en ooit te downloaden. Je kunt een alert instellen zodat je niet vergeet het iedere dag even te doen. Zo klein maar heel lief!
Altijd weer handig. Een mooie infographic met de goede pixelformaten van de grootste Social Media platformen. En omdat we het dan toch over Social Media hebben meteen nog maar even een mooi verhaaltje over het belang van hashtags voor Instagram als je daar met je business of organisatie op zoek bent naar aandacht.
En podcast en een boek. Crisis. We hebben de voorbeelden weer voorbij zien komen de laatste tijd. En we weten inmiddels ook dat je ze niet altijd ziet aankomen. Gelet op de snelheid van handelen is een Q&A dan meestal niet meer de meest geëigende aanpak. Maar wat dan wel? Gelukkig zijn er dan altijd weer mensen met mooie inzichten. Al was het alleen al het inzicht over wat issues zijn en wat een crisis is. Een van de podcasts die ik al jaren beluister is die van Mitch Joel. Six pixels of separation. Een aanrader. In zijn laatste podcast heeft hij een gesprek met Melissa Agnes. Een specialist op dit terrein die ook zojuist een boek over dit onderwerp heeft geschreven. Dus je kunt beginnen met deze podcast en als je meer wil weten zijn hier de achtergrondverhalen van het boek te vinden.
Je kunt vinden van deze man wat je wil. Maar hij is echt wel een eindbaas in het gebruiken van PR als er zich een kans voordoet. Als er dan een elftal Thaise voetballertjes in een grot zitten opgesloten komt Musk in actie. Twitter als basis en tegelijkertijd een team van mensen in een vliegtuig naar Thailand. Een mooi voorbeeld van een “newshack”. Lees zijn tweets in dit artikel van de BBC.
Als believer van het eerste uur ben ik erg blij met de groeiende aandacht van het medium podcast. Sterker nog, er verschijnen nu verhalen die aangeven dat de podcast aan de vooravond staat van wat men omschrijft als “De Netflix van de Podcast”. Drie jaar na de enorme transitie in kijkgedrag vanwege de komst van Netflix zijn er nu bewijzen dat dit ook wel eens zou kunnen gaan gebeuren met de podcast. De komt van betaalde podcast platformen zoals Castbox en Wondery+. De investering van Spotify in de podcast: “3 Girls, 1 Keith” van Amy Schumer en tal van andere ontwikkelingen. Lees voor meer informatie dit verhaal in Fastcompany. En wil je de link naar de in dit artikel besproken podcast van Sam Harris dan heb ik die vast voor je opgezocht.
Zoals altijd is er eerst de trend, dan moet je een tijdje wachten en op het moment dat je denkt dat de trend eigenlijk geen trend is komen opeens de toepassingen. 3D (virtual reality) is ook zo’n ding. Het was groot, verdween en lijkt nu aan echte comeback bezig. Overal komen opeens toepassingen die ook nog eens relevant kunnen zijn voor specifieke doelgroepen. Zo introduceerde Emirates deze week een virtual experience voor de Airbus. Met behulp van een scherm, of bril kan je nu door het vliegtuig lopen en kijken welke stoel je zou willen hebben. Mocht je nog niet geboekt hebben kan je direct vanuit de toepassingen de boeking maken. Ook kan je rondkijken in de business en de first class. Let dan vooral even op de douche! Een mooie toepassing van VR.
En dan opeens duiken er van die berichten omhoog die je even niet zag aankomen. De Gemeente Molenwaard, en ik had geen idee waar dat dan weer was, is vanaf nu geheel digitaal. 30.000 inwoners en geen Gemeentehuis omdat ze in eerste instantie 12 miljoen tekort kwamen voor een nieuw Gemeentehuis. Je kunt natuurlijk ook afvragen of je 15 miljoen moet uitgeven voor een Gemeentehuis voor 30.000 inwoners want dat is namelijk al snel 500 euro per inwoner. Anyway, omdat het geld er niet was is er nu van de nood een deugd gemaakt en is er een virtuele gemeente. Alles online! De onverslaanbare Vincent Everts doet verslag.
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.