Het witte paard en de man met baard zijn weer vertrokken dus de Kerstcommercials van de grote supermarkten mogen het verhaaltje weer vertellen. Mijn eerste indruk is dat het dit jaar allemaal wat minder emotioneel is maar het verhaal van de Plus supermarkt is wel het kijken waard. Waar rode hesjes het symbool waren voor actie moeten we nu goed opletten want het palet is sinds kort uitgebreid met Geel. En voor het overige nieuws is hier weer de weekupdate. Veel plezier met deze nieuwe Van Alles over Van Alles Update. Mooie zondag.
We komen weer in de buurt van de Kerstboom en de vuurpijlen. Dan is het natuurlijk weer tijd voor de lijstjes. We beginnen dit jaar, met een in mijn ogen, mooi voorbeeld van een lijstje maken. De wereld van 2019. De (logische) samenwerking van het FD en BNR. Dat zorgt dan voor een multimediaal verhaal waarbij je in print (magazine), online en podcast de voorspellingen van de redacteuren over diverse onderwerpen in 2019 kunt bekijken. Mocht je geen abonnee zijn van het FD kan je met een emailadres toegang krijgen tot de informatie. Een gedegen verhaal over de ontwikkelingen en trends van volgend jaar.
Springwise is zoals zij dat zelf zeggen een global source for innovation intelligence. Regelmatig maak ik gebruik van trends die zij signaleren. Zo hebben ze momenteel een overzicht gemaakt van de 10 grootste trends in immersive technology. Immersive staat voor de driedimensionale belevingen zoals AR, VR en MR. Maar naast al deze trends zijn ze nu ook begonnen met een podcast. De eerste aflevering is nu beschikbaar en gaat over de toekomst van deze immersive technologieën. Mooi voor de komende kerstvakantie om eens relaxed naar te luisteren.
Nog zo’n gecureerde lijst met honderden video’s over domeinen als Business, Inspiration, Motivation, Shopify en Startup. Veel bekende namen en inspirerende leiders vertellen hun verhaal. Voor iedereen is er waarschijnlijk wel iets te ontdekken waar je helemaal blij van gaat worden.
Facts and Fears. Dinsdag 11 december is de stemming in het Britse Lagerhuis over het Brexit voorstel. Een mooi moment voor een van de vele analyses die nog gaan komen. Met de heerlijke stem van Stephen Fry is dit een helder overzicht van hoe de Brexiteers te werk zijn gegaan. Zoals de titel al zegt worden de, door de voorstanders opgeworpen, feiten nader beschouwd en uiteengerafeld. En we weten inmiddels wat daar de gevolgen van zijn. Een mooie case als het gaat om framing en fake news.
Weer een mooi voorbeeld van wat technologie kan doen. Wereldwijd zijn er 460 miljoen mensen met gehoorverlies waaronder 34 miljoen kinderen. Voor hun is leren lezen lastig omdat ze niet de context van woorden kunnen begrijpen als zij ze lezen. Huawei (ondanks de problemen waar het bedrijf nu mee te maken heeft) heeft nu een app ontwikkeld die in dit probleem voorziet doormiddel van AI en beeldherkenning die kinderen via gebarentaal meeneemt in bestaande verhalen en daarmee de onderliggende betekenis van woorden kan laten begrijpen. En als we dan toch bezig zijn kijk even naar dit mooie verhaal van Tania over de samenwerking met Google en de Morse code.
Wat als alle mogelijke materialen kunnen fungeren als een touchpad. Denk aan je bureautafel, je autodeur, de kledingkast. Dan heb je dus alleen maar een stem nodig en iets om op te tikken.
Nog een mooi lijstje. Maar dan wel met inhoudelijke diepgang. De vijf trends voor Social Media in 2019 en wat daarvan de impact is voor bedrijven en merken. De onderwerpen zijn namelijk nogal belangrijk: Rebuilding trust, Storifying social, Closing the ads gap, Cracking the commerce code, Messaging eats the world. Must read voor contentmakers dus.
De Google Home was uitverkocht bij Coolblue op Black Friday. Dus ik heb zo het vermoeden dat mijn stelling dat het inderdaad wel eens het Kerstcadeau van 2018 gaat worden klopt. Maar als je dan een Google Home hebt wil je er natuurlijk wel iets mee kunnen doen. Dus de Kerstverlichting uit en aan zetten met je stem. Of één van al je andere apparaten in huis. Hoe je dat dat doet lees je hier. En wil je nog meer tips dan moet je even hier kijken.
Wat is dan de impact voor voice search op onze huidige business. Bijvoorbeeld de SEO of nog sterker, gewoon “gevonden” kunnen worden. Ik kwam een mooie white paper tegen van het Belgische bureau Interacto dat in begrijpelijk Nederlands even netjes in kaart brengt wat de effecten zijn en wat je nu moet en kan doen. Even emailadres invullen en dan downloaden.
De laatste link voor een download komt van Forrester. Forrester is een gerenommeerd research bureau gespecialiseerd in de digitale wereld. In deze gratis download kan je de voorspellingen lezen van Forrester voor het volgend jaar. Nog meer consolidatie bij de grote mediabedrijven als het gaat om contentmakers, de focus van Facebook, de doorbraak van blockchain en contextuele creativiteit.
Gert Koot is bij SRM bijzonder actief als programmamanager, trainer en coach in marketing- en communicatieopleidingen. Samen met Guy van Liemt schreef hij het boek Marketingcommunicatie in 14 stappen, met daarin het 14-stappenmodel dat ten grondslag ligt aan de opleiding Marketingcommunicatie-B (Online en Offline).
Gert Koot is sinds 2004 eigenaar van adviesbureau Branded Entertainment. Hij heeft een buitengewone passie voor marketingcommunicatie, merken en media en deelt graag zijn visie om zo het vakgebied telkens weer een stapje verder te brengen.