De Europese Communicatie Monitor (ECM) 2021 is al 15 jaar het grootste internationale onderzoeksproject over de nieuwste trends en de toekomst van het communicatievak in Europa. Vanaf dit jaar wordt de Nederlandse dataverzameling van de ECM gecoördineerd door Logeion-hoogleraar Christian Burgers (lid van de Raad van Advies van SRM), vanuit het Centrum Strategische Communicatie. Alle communicatieprofessionals worden van harte uitgenodigd om deel te nemen aan dit (Engelstalige) onderzoek. Je kunt t/m 6 maart meedoen via de website www.communicationmonitor.net.
Deelname is anoniem en duurt ongeveer 15 minuten. Iedereen die meedoet ontvangt in de zomer de belangrijkste resultaten. De resultaten worden ook via de kanalen van onze partner Logeion gedeeld. Daarnaast worden onder alle deelnemers van de ECM 2021 tien Bluetooth koptelefoons (JBL Tune 500BT) verloot.
De ECM 2021 bestudeert verschillende trends binnen het communicatievak, zoals de mate waarin Europese communicatieprofessionals technologie als bondgenoot zien, bijvoorbeeld bij online meetings en virtuele evenementen. Hiermee haakt de ECM dus in op een van de Logeion-trends 2020/21. De uitkomsten zullen laten zien in hoeverre de visie van Nederlandse communicatieprofessionals overeenkomt met die van collega’s uit andere Europese landen, en in hoeverre er verschillen zitten tussen commerciële organisaties, publieke organisaties, non-profit organisaties en bureaus.
De ECM is een initiatief van de European Public Relations Education and Research Association (EUPRERA) en de European Association of Communication Directors (EACD), en wordt mede mogelijk gemaakt door Cision Insights en Fink & Fuchs. Met tot nu toe meer dan 20.000 deelnemers uit meer dan veertig landen, is de ECM het grootste jaarlijkse onderzoeksproject ter wereld over communicatie en PR.