Drie learnings uit de Kennis Break ‘Maak het verschil met een goede omgevingsanalyse’

Selecteer een thema

Selecteer een thema

Drie learnings uit de Kennis Break ‘Maak het verschil met een goede omgevingsanalyse’

Met een goede omgevingsanalyse kun je je communicatieactiviteiten veel beter afstemmen. Bijvoorbeeld rondom een event of om een gebeurtenis zoals een brand. Maar hoe doe je dat eigenlijk, een omgevingsanalyse maken? En waar moet je op letten? In de Kennis Break ‘Maak het verschil met een goede omgevingsanalyse’ vertelt Keesjan Steverink van V&R je er alles over. Lees hier drie belangrijke learnings uit het webinar terug.

Vind de juiste bronnen

Om een omgevingsanalyse te maken, heb je natuurlijk bronnen nodig waarin gesproken wordt over het onderwerp dat jij wilt analyseren. Hier kun je grofweg vier soorten onderscheiden. Social media is daar één van. Van Twitter tot Facebook en zelfs Snapchat: als je weet hoe je moet zoeken, kun je veel geluiden opvangen die je anders zou missen. Daarnaast zijn traditionele media heel belangrijk. Wat zeggen kranten en websites? Voor zowel social media als traditionele media heb je natuurlijk allerlei analysetools die je analyse makkelijker maken.

Dan heb je nog persvragen en publieksvragen. Die kun je vinden door contact te leggen met bijvoorbeeld persvoorlichters en klantencontactcentra. Zoek vooral op de plekken waar het gesprek plaatsvindt: als mensen worden opgevangen in een bepaald opvangcentrum, zet daar dan een publieksvoorlichter die de vragen kan analyseren.

De analist is geen adviseur

Belangrijk om op te letten als analist is dat je objectief blijft en echt kijkt naar wat je ziet. Blijf weg van je eigen mening en doe ook niet iets af als irrelevant. Het is jouw taak om te observeren. Blijf dus noteren wat je hoort en ziet. Zo heb je uiteindelijk de meest complete omgevingsanalyse. In een later stadium zal worden gekeken wat er met alle input gedaan moet worden.

De omgevingsanalyse is de satéprikker voor je communicatie

De omgevingsanalyse dient als naslagmateriaal voor de rest van de communicatie. Je zou kunnen zeggen dat het werkt als een satéprikker: het geeft een compleet beeld van alle vragen die er spelen over jouw onderwerp. Uiteindelijk baseert de adviseur het advies op de omgevingsanalyse. Hij of zij weet nu wat de informatiebehoefte is en waar mensen behoefte aan hebben (duidelijke, concrete antwoorden? Of misschien meer aan handelingsperspectieven?) en waar je overheidsorganisatie zich nu in de communicatie op moet focussen.

Meer weten

Benieuwd naar het volledige webinar? Je kunt het online terugkijken.

Wil je meer leren over dit onderwerp? Bij SRM zijn we momenteel bezig met het ontwikkelen van een opleiding over de Omgevingsanalyse in samenwerking met onze partner Babbage. Wil je hierover op de hoogte worden gehouden? Mail dan naar info@srm.nl. Je kunt ons ook mailen voor andere vragen over onze opleidingen en trainingen of voor persoonlijk advies. Je kunt ons ook bereiken via telefoonnummer 020 – 5 126 501. Wij vertellen je graag meer!