Carolien Verbeeten is sinds juni 2021 businessmanager bij SRM. Dat betekent dat zij verantwoordelijk is voor het SRM-portfolio. Carolien vertelt over haar werk, onze vernieuwde opleidingen én wat SRM zo bijzonder maakt. Carolien: “Doordat onze docenten werkzaam zijn in ‘de echte wereld’ weten zij precies wat er nodig is om professionals goed op te leiden.”
“Ik ben eigenaar van het SRM-portfolio,” vertelt Carolien. “Dat houdt in dat ik in overleg met verschillende partijen ons studieaanbod vaststel en ervoor zorg dat het intern in alle systemen goed verwerkt wordt. Daarnaast zorg ik voor interessante gastsprekers en opdrachtgevers tijdens gastcolleges en live businesscases en maak ik maatwerktrajecten voor onze klanten. Ook ben ik verantwoordelijk voor een vlekkeloze operatie en afstemming daarin met betrokkenen.”
Carolien studeerde Communicatiewetenschap en specialiseerde zich in politieke communicatie. Maar na haar stage in de politiek wilde ze wat anders. “Ik ben het onderwijs ingerold via mijn zus, die als onderwijskundige werkte bij een particuliere opleider. Hier heb ik alles geleerd over onderwijskunde.” Sinds april 2019 werkte ze als onderwijsontwikkelaar en later als onderwijsmanager bij SRM.
Wat vindt ze zo interessant aan het (online) marketing- en communicatievakgebied? “Het is een vakgebied dat altijd in beweging en in ontwikkeling is en waar iedereen mee te maken heeft. Je komt er niet onderuit,” zegt Carolien. “Zelfs al denk je als consument dat je niet gevoelig bent voor marketing, professionals weten toch hoe ze kunnen inspelen op wat jij vraagt en hoe ze je zo over de streep kunnen krijgen. Als ik lesinhoud lees of lessen bezoek, sta ik zelf ook steeds weer te kijken van wat er allemaal mogelijk is.”
Wat maakt SRM anders dan andere opleiders in dit vakgebied? Carolien legt uit: “Bij SRM werken we met ontzettend betrokken docenten die graag bijdragen aan het versterken van hun vakgebied door hun kennis en kunde met onze deelnemers te delen. Doordat deze docenten werkzaam zijn in ‘de echte wereld’ kunnen zij ons als geen ander vertellen wat er nodig is om goede professionals op te leiden en dat wordt door onze deelnemers ook ontzettend gewaardeerd.”
Carolien vertelt dat het SRM-aanbod elk jaar samen met de SRM-docenten onder de loep wordt genomen. “Op basis van die gesprekken doen we verbetervoorstellen die we vervolgens voorleggen aan de gehele docentengroep. Samen komen we dan tot het aanbod wat we nu hebben. Daarnaast kijken we natuurlijk goed naar wat er speelt in het vakgebied, waar opleidingsbehoefte is en hoe wij daarin kunnen voorzien.”
Carolien vervolgt: “Om onze opleidingen inhoudelijk te ontwikkelen, werken we samen met veel professionals die werkzaam zijn in het vakgebied. Doordat zij met de voeten in de klei staan, weten zij wat er speelt en wat onze deelnemers moeten leren. Zo zorgen we voor interessante, uitdagende en leerzame opleidingen.”
Hoe is het aanbod van 2020-2021 ontstaan? “We hebben goed gekeken hoe de modules in een opleiding op elkaar aansluiten, om beter geïntegreerde programma’s te krijgen,” zegt Carolien. “Daarnaast hebben we onze docentengroep nog eens goed bekeken en gekozen voor een aantal toppers om mee samen te werken.”
Een andere grote verandering: “Het live businesscase-weekend wordt een vast onderdeel in de C- en D-opleidingen. Hier ontvang je op vrijdagochtend een case vanuit een opdrachtgever en heb je op zaterdagmiddag het vraagstuk opgelost – een soort snelkookpan waarin je al het geleerde uit de opleiding in de praktijk brengt. Ook gaan we in onze C- en D-opleidingen werken met gastcolleges die gedurende het jaar worden gevuld met interessante sprekers en actuele thema’s.”
Op welke opleiding uit het vernieuwde aanbod is Carolien het meest trots? “De Communicatiemanager D-opleiding. Dit is een ontzettend mooie opleiding op topniveau voor communicatiemanagers die te maken gaan krijgen met beleids- en besluitvorming. Opgezet in samenwerking met een enthousiaste groep docenten die hun vak verstaan en dit als geen ander kunnen overbrengen op toekomstige communicatiemanagers en communicatiedirecteuren.”