Marketingcommunicatiedocent Marieke Pijler: “Merken vermenselijken, en dat is maar goed ook”

Marketingcommunicatiedocent Marieke Pijler: “Merken vermenselijken, en dat is maar goed ook”

Marieke Pijler is docent marketingcommunicatie bij SRM. Ze vertelt waar haar liefde voor lesgeven vandaan komt en hoe ze ervoor zorgt dat studenten groeien in hun eigen werkpraktijk. “Lesgeven zit in mijn DNA.”

De kunst van het merkdenken

Naast docent bij SRM is Marieke merkstrateeg, marketeer en eigenaar van Brand Density. “Ik begeleid enerzijds organisaties in branding en positionering – van waardepropositie tot visuele rebranding, brand story en marketing message. Anderzijds help ik marcom-professionals on the job met strategie, terwijl ik ze leer denken en doen als een strateeg. Een combinatie van strategie en exclusieve training dus.” Haar werkzaamheden leverden haar in 2019 de titel Rotterdamse Zakenvrouw van het Jaar op.
 
Marieke is gefascineerd door marketingcommunicatie en in het bijzonder door de power brands van nu. “Zij weten niet alleen goed hoe ze hun product in de markt moeten ze zetten”, stelt Marieke, “ze weten vooral hun verhaal fantastisch aan de wereld te vertellen. Daarin weten ze te raken waar het echt om gaat. Zij maken de klant de held van het verhaal, niet hun eigen merk. Ze verstaan de kunst van het positioneren en het merkdenken feilloos. In hun keuzes en campagnes schuilen ontelbare lessen.” Lessen die zijzelf graag deelt met haar studenten.

Kijken door een ondernemersbril

Bij SRM geeft Marieke vakken uit de Executive Master Brand Management C: Branding & positionering, Organisational branding en Online branding. Wat motiveert haar om haar kennis over te dragen op andere professionals? “Lesgeven zit in mijn dna, ik zou niet anders kunnen. Ik doe het moeiteloos en met enorme energie. Gewoon omdat ik verliefd ben op mijn vak en zo iets belangrijks te delen heb met marketing- en communicatieprofessionals. Opleidingen en trainingen van SRM zijn bedoeld voor mensen die met beide benen in de beroepspraktijk staan of het vak gaan betreden. Vanwege mijn eigen praktische achtergrond kan ik hen goed begeleiden.”
Kenmerkend voor haar lessen zijn niet alleen de klantcases, maar ook de persoonlijke lessen waar ze zelf doorheen gegaan is. “Ik neem de ontwikkeling van mijn eigen bedrijf mee, de dilemma’s, de uitdagingen, de overwinningen”, aldus Marieke. “Kijken door de bril van een ondernemer, dat vinden cursisten altijd leuk.”

Praktische handvatten

Wat Marieke haar studenten altijd wil meegeven, is waar het in de praktijk om gaat. “Ik probeer pittige materie altijd samen te pakken in praktische frameworks die handvatten en overzicht geven. Ons vak kent fantastische boeken, van die dikke pillen, maar daarmee voel je je vaak alsnog met een kluitje in het riet gestuurd.”
 
Ze vervolgt: “Ik ben wat je noemt een ‘selfmade’ marketeer. Niet rechtstreeks van een marketingopleiding in het vak gerold, maar met vallen en opstaan mezelf ontwikkeld”. Op haar 21ste droomde ze van een carrière in de marketingcommunicatie, maar ze had alleen een diploma pedagogiek. “Ik moest in beginsel mezelf dus al goed branden en positioneren om een kans te krijgen. Mijn carrière begon in de sales, ik bleek een geboren storyseller en haalde iedere maand topscores. Die saleslessen heb ik weten te vertalen naar branding.”
 
En die lessen brengt ze bij SRM weer over op haar studenten. Marieke: “Sterke merken begrijpen de kunst van storytelling en storyselling. Hoe maak je het sticky? Hoe zeg je veel en weinig tegelijk? Hoe krijg je niet alleen de aandacht, maar ook het vertrouwen en de voorkeur? Mensen hebben vandaag de dag weinig  aandacht voor je, zitten niet te wachten op je pitch. Geven je merk geen tien kansen, maar hooguit één als je mazzel hebt. Als je de aandacht wilt, moet je met een rocksolid en glashelder verhaal komen”.

Het nieuwe merkdenken

Marieke raadt aan om een opleiding te volgen om een stevige basis in het vak te hebben, en trainingen “om je te laten inspireren, specifiek binnen een domein te ontwikkelen en verrassen door wat mogelijk is”. En wat nou als je nog twijfelt welke opleiding je wilt doen? Dan adviseert ze om eerst vooral je eigen ontwikkeldoelstellingen te kiezen en op basis daarvan je opleiding te selecteren.
 
Ten slotte: met welke ontwikkelingen in het vak krijgen studenten de komende tijd te maken? “De oude marketingwetten gelden nog steeds, maar deze tijd vraagt ook om het nieuwe merkdenken. Zoals de aandacht voor brands doing good, finding purpose. Een grotere wens voor de wereld dan louter winst voor je eigen bedrijf”, aldus Marieke.
 
“Maar ook: aandacht voor internal branding: buiten winnen begint binnen. Je ziet dat sterke merken intern leven naar wat ze mensen extern laten beleven. Merkwaarden hebben waarmee ze zich niet alleen extern, maar ook op een bijzondere interne cultuur differentiëren. Belangrijk, want branding draait om mensen. Merken vermenselijken, en dat is maar goed ook.”