NIMA-directeur Kirsten Andres over hoe marketingprofessionals het maximale uit hun rol halen

Selecteer een thema

Selecteer een thema

NIMA-directeur Kirsten Andres over hoe marketingprofessionals het maximale uit hun rol halen

Kirsten Andres staat al 20 jaar aan het roer van veranderprocessen binnen complexe organisaties, zowel aan de bureau als klantzijde. Ze begon als marketingmanager bij Grundig, en de laatste jaren werkte ze als directeur marketing en vereniging bij KRO-NCRV. De afgelopen jaren versterkte ze ook al NIMA als lid van de Raad van Toezicht. Nu bekleedt Kirsten sinds februari 2020 de rol van voorzitter en directeur van NIMA. Dé beroepsvereniging voor marketingprofessionals die sinds 1966 marketeers de handvatten geeft waarmee ze hun vak goed kunnen uitoefenen.

Beroepsvereniging NIMA werd in 1966 opgericht door een aantal marketeers die het nieuwe vakgebied wilden verkennen. Ze kwamen uit het bedrijfsleven, werkten bij reclamebureaus of ze waren de eerste marketingwetenschappers. Het doel van NIMA was om marketeers bij elkaar te brengen tijdens vergaderingen en congressen, waarin de gedachtegangen over het kersverse vak werden gedeeld. Daarna werden verschillende inzichten en meningen die ze deelden vastgelegd in het NIMA-vaktijdschrift. Het internet bestond immers nog niet.
 
Marketing was dus een vrij nieuw vakgebied en visies liepen enorm uiteen, van een heel strategische benadering tot de gedachte dat marketingtactiek, zoals reclame, hetzelfde is als marketing. Professionals uit het bedrijfsleven en specialisten uit het onderwijs gingen met elkaar in gesprek om vast te stellen wat een marketingprofessional nodig heeft aan kennis om merken succesvol te maken. Daaruit volgden de NIMA A, B, C-niveaus, inclusief de bijbehorende examens of praktijkgericht marketingplan. Deze niveaus bieden marketingprofessionals nog steeds de mogelijkheid om stap voor stap te groeien: van junior tot functies op beleidsniveau. Nadat de niveaus in het leven waren geroepen, besloot NIMA vervolgens dat het deze examens zélf zou afnemen, maar dat het de opleiding zou overlaten aan opleidingsspecialisten, zoals SRM. Dat is nog steeds zo. Het doel en de missie zijn in de loop der tijd nooit veranderd: ‘het delen van kennis en ervaring om zo samen beter te worden’.

Een constant veranderende wereld

Kirsten vertelt: ‘’Een marketingopleiding blijft altijd waardevol, maar garandeert zeker niet dat je klaar bent met leren voor de rest van je leven. Investeren in de benodigde kennis en skills is een must om bij te blijven. Al is de basis van marketing nog steeds hetzelfde, we hanteren nog steeds de 4 p’s. En denken vanuit de klant blijft ontzettend belangrijk. Maar de vorm, die is totaal anders. Alles gaat nu digitaal; en dat vereist nieuwe vaardigheden. Zo zie je dat marketing en IT samenkomen: steeds meer marketeers bepalen hun koers op basis van big data. Daarnaast wordt er, zowel in privé als werksferen, vandaag de dag steeds meer gebruikgemaakt van voice assistants, dankzij machine learning. Het vak staat nooit stil; de nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden schieten als paddenstoelen uit de grond. En dat betekent veel voor de marketeers. Ze vervullen meestal een specialistische rol, maar hebben ieder tegelijkertijd een helikopterview nodig om de strategie samen tot een succes te maken.’’

Zowel de breedte als diepte in

‘’Tijdens de coronacrisis zien we dat veel organisaties gedwongen moeten besparen, waardoor takenpakketten veranderen. Met een T-shaped profiel in marketing combineer je kennen en kunnen. Eerst bouwen ze aan een stevig kennisfundament, om vervolgens de diepte in te gaan binnen een specialisme naar keuze. Daar is vraag naar. De NIMA-diploma’s staan voor de standaard in marketingkennis en kunde. Je bent aantoonbaar vakbekwaam. Ons doel is om het voor iedere marketeer mogelijk te maken om te werken aan persoonlijke groei en professionele ontwikkeling, met verschillende leervormen en op ieder niveau.’’

De maatschappelijke waarde van marketing

 ‘’Marketing draait om klantgericht ondernemen met waarde voor mens, merk en maatschappij. Het gaat niet alleen maar over economische waarde, maar ook over maatschappelijke waarde. Ons doel is organisaties en de mensen die er werken te helpen met het bereiken van hun doelen, zodat de wereld er uiteindelijk beter van wordt. Je ziet dat maatschappelijke onderwerpen steeds meer een onderdeel worden van marketingstrategieën binnen commerciële bedrijven die iets terug willen doen voor de samenleving. Hoe meer we deze boodschappen kunnen overbrengen, hoe beter de wereld ervan wordt. Mijn hart is de afgelopen jaren sneller gaan kloppen van werk dat iets bijdraagt aan onze samenleving. ’’

NIMA-opleidingen bij SRM

‘’We werken vanaf het begin al met SRM samen. Ik ken SRM als een opleider met een passie voor het vak en héél goede docenten. Een goede plek om kennis en vaardigheden te ontwikkelen.’’