SRM-directeur Maarten Nijboer over de toekomst van het vak

SRM-directeur Maarten Nijboer over de toekomst van het vak

Maarten Nijboer is sinds januari directeur bij SRM. Wat is zijn visie op de toekomst van (online) marketing en communicatie en in het bijzonder de rol die SRM hierin speelt? Maarten vertelt: “SRM is de enige opleider in deze sector die het bredere palet overziet en ook de benodigde kennis in huis heeft.”

Onderscheidende marketingcommunicatie

Voordat Maarten bij SRM begon, heeft hij verschillende banen in de sales en marketing gehad. “Werken als directeur sluit aan bij een ambitie die ik altijd gehad heb. Ik vind de maatschappelijke relevantie leuk: mensen beter maken in hun werk.” Zelf weet hij ook hoe het is om naast zijn werk een opleiding te volgen: “Ik heb de HBO Bachelor Commerciële Economie naast 40 uur werken afgerond en via verschillende Masterclasses ben ik begonnen aan de Master Marketing Management (MMM). Deze opleiding staat gezien de drukte even on hold gezet, maar ik pak hem zeker weer op.”
 
Wat vindt hij zo interessant aan het marketing- en communicatievak? “Bij allebei zoek je een manier om je boodschap over te brengen bij diegene die je wilt bereiken. Het is een uitdaging om hierin onderscheidend te zijn: iedereen wordt elke dag met zoveel verschillende uitingen geconfronteerd. Je hebt zoveel concurrentie, en onze aandachtspanne is tegenwoordig niet meer zo groot. Hoe kun je in het huidige klimaat tóch iemands aandacht vasthouden en de juiste indruk achterlaten? En hoe zorg je voor een product of dienst waar je doelgroep – Business to Business of Business to Consumer – echt op zit te wachten? Dat speelveld vind ik heel interessant.”

Generalisten en specialisten

De invullingen van functies op marketing- en communicatie-afdelingen veranderen sneller dan ooit. “Dat komt door alle nieuwe digitale toepassingen op het gebied van adverteren en innovatiemogelijkheden,” vertelt Maarten. “Ook zie je verschuivingen in het consumeren van media door de verschillende doelgroepen en zijn de targeting-mogelijkheden van nu ongekend. Dat is een uitdaging voor alle professionals in het vakgebied. Om bij te blijven, moet je alle mogelijkheden kennen.”
 
“Alle marketing- en communicatieprofessionals hebben een brede basis nodig. Alleen zo kun je je eigen werkzaamheden op de juiste manier invullen. Als je een specialiserende functie hebt, moet je ook het brede plaatje in je hoofd houden. Als je bijvoorbeeld adWords-specialist bent, dan moet je alsnog een bredere achtergrond hebben om de marcom-principes goed in je campagnes te verwerken. En als je een generaliserende functie hebt, moet je genoeg weten om een goede sparringpartner zijn voor specialisten.”
 
Voor de medior en senior professionals geldt bovendien nog een uitdaging die hiermee samenhangt: hoe zorg je ervoor dat je je kennisvoorsprong niet verliest ten opzichte van de jonge garde, die is opgegroeid met digitale toepassingen? “Technologie is voor de junioren van nu meer eigen. Als medior of senior moet je het niet alleen net zo goed kunnen toepassen, maar ook op strategisch en tactisch niveau moet je begrijpen hoe je je organisatie hiermee verder helpt.”
 
Hij legt uit: “Denk hierbij aan het verbeteren van producten en diensten of het maken van nieuwe verdienmodellen, maar ook het meegaan in trends zoals influencermarketing, het bijhouden van nieuwe kanalen en het gebruiken van nieuwe advertentie- en targetmogelijkheden. Je moet alle nieuwe opties kennen en écht begrijpen om ze optimaal in te kunnen (laten) zetten voor je organisatie.”

Meer schakelen

Algoritmes zijn booming, ook in de (online) marketing en communicatie. Volgens Maarten gaan we de komende jaren hierdoor steeds meer automatiseren.  “Algoritmes en zelflerende systemen zijn flink in opkomst. Kijk bijvoorbeeld naar de biedstrategie voor Adwords. Hoe ver deze automatisering gaat en hoe snel het zal gaan, blijft lastig te voorspellen. Feit blijft dat generieke kennis waarmee je verbanden kunt leggen en creativiteit allebei dan weer niet of veel lastiger de automatiseren zijn.”
 
Hoe kunnen bedrijven hier slim op inspelen? “Bij grotere organisaties zie je dat er echt behoefte is aan meer samenwerking tussen de generalisten die de zaken uit een breed perspectief bekijken, en de specialisten. Nu werken ze vaak nog te veel lang elkaar heen. Er bevalt veel winst te halen door bijvoorbeeld in multidisciplinaire teams te werken, of door alleen al meer met elkaar te schakelen. Iedereen heeft z’n eigen expertise of kracht: samen kom je tot een veel betere integrale aanpak en kun je ook daadwerkelijk veranderingen voor elkaar krijgen.”

Opleidingen op alle niveaus

Wat is de rol van SRM in dit veranderde speelveld? “Bij SRM vind je opleidingen op alle niveaus: van beginner- tot expert- tot topmanagementniveaus. Al onze programma’s sluiten aan op de nieuwe ontwikkelingen. Zo kun je leren hoe je nieuwe mogelijkheden toepast, welke nieuwe producten en diensten je kan aanbieden en hoe je onder de aandacht komt bij jouw gewenste doelgroep en jouw gewenste boodschap overbrengt. Je kunt je echt ontwikkelen in de diepte en de breedte, op je huidige niveau of juist een niveau hoger.”
 
Bij SRM vind je niet alleen een opleiding op elk niveau: je vindt ook zowel hele specifieke als hele generieke kennis. “SRM is de enige marketing- en communicatie-opleider die het bredere palet overziet en die ook de benodigde kennis in huis heeft. Bij veel andere opleiders zie je dat ze vooral in een bepaalde hoek zitten: bijvoorbeeld online, of juist puur op het communicatiestuk. Er is geen andere partij waarbij professionals zich zowel kunnen ontwikkelen in de breedte als de verschillende specialisaties ook eigen kunnen maken.”
 
En juist om specialisaties goed bij te brengen, blijft de brede achtergrond belangrijk, legt Maarten uit. “Als je als opleider een sterke online focus hebt, dan komen de algemene marketingcommunicatieprincipes in je doelstellingen of bij creatie van advertenties misschien minder goed aan bod. Eigenlijk maak je dan iemand heel goed in een kunstje. Maar hij of zij weet minder goed wat zijn of haar rol in het grote geheel is, of wat voor principes hij of zij in kan zetten om de advertenties nog beter te maken. Ook bij de specifieke SRM-opleidingen houden we het brede plaatje in het achterhoofd, zodat de student het kan plaatsen.”

Het specialistisch DNA van SRM

Een ander belangrijk voordeel van SRM: “Ik denk daarbij ook dat we de enige opleider zijn die zorgt dat je écht een goede koppeling hebt naar je eigen praktijk,” zegt Maarten. “Wij bieden opleidingen waar je werkgever ook echt iets aan heeft. Opleidingen waarbij je het geleerde direct in de praktijk leert toepassen, zonder dat je een stapel boeken, readers en Powerpointsheets hebt waar je nooit meer wat mee doet. Het praktijkgerichte is iets wat we veel zien binnen NCOI Groep.”
 
Inmiddels is SRM alweer een tijdje onderdeel van NCOI Groep. “Ik wil het goede van NCOI Groep verenigen met het goede van SRM. Ik vind het heel belangrijk dat SRM de eigen identiteit behoudt als eigenwijze parel binnen de groep. We zoeken naar een balans: profiteren van de efficiëntie van NCOI, terwijl we tóch ons specialistische DNA en kwaliteit blijven bewaken.”
 
Op de vraag wat het leukst is aan werken bij SRM, antwoordt hij: “De betrokkenheid van alle medewerkers. Je voelt de passie en de liefde voor het merk. Niemand neemt genoegen met een 7. SRM is een A-merk en daar werken we hard voor. Zo hebben we meerdere specialisten aangenomen die de markt volgen en het kunnen doorvertalen naar het eigen portfolio. Ik vind het dan ook fijn om te zien dat de meeste docenten die al bij SRM werkten, er nog steeds werken en ook constructief met ons meedenken: hoe kunnen we onze opleidingen nóg beter maken? Zij staan immers het dichtst bij de studenten, en weten dus het best wat er speelt. Zo blijft een training of opleiding bij SRM een kwaliteitsstempel voor jou als marketing- of communicatieprofessional.”