SRM lanceert unieke Leergang Issuesmanagement, Retorica en Framing

Selecteer een thema

Selecteer een thema

SRM lanceert unieke Leergang Issuesmanagement, Retorica en Framing

Betrouwbaar zijn én betrouwbaar gevonden worden. Dat is het fundament onder elke organisatie. Mensen moeten vertrouwen hebben in de bekwaamheid, deskundigheid, integriteit en identiteit. Hoe je dat kunt bereiken, kun je vanaf 12 september leren bij de nieuwe opleiding van SRM: Issuemanagement, Retorica en Framing. Het is de enige leergang op dit gebied in Nederland.

Burgers moeten de overheid kunnen vertrouwen, patiënten moeten vertrouwen in hun arts en klanten in hun bank. Dat vertrouwen moet bovendien telkens opnieuw bevestigd worden. In al hun uitingen en gedrag moeten bedrijven en overheden en hun bestuurders zich betrouwbaar tonen.

Het tijdperk van de interactie

Zonder vertrouwen is een organisatie nergens. Alleen kan dat lastig zijn. Elke medewerker communiceert bewust of onbewust naar buiten toe. Ook treden klanten en stakeholders steeds meer op de voorgrond en weten zij medewerkers ook rechtstreeks te vinden, zowel online als offline.

Steeds meer leidinggevenden en bestuurders realiseren zich dat het tijdperk van het ‘zenden van de goede boodschap’ voorbij is. We zitten volop in het tijdperk van de interactie. Elke uiting van gedrag wordt besproken en beoordeeld en vaak ongenuanceerd naar buiten gegooid.

Kortom, het hebben van vertrouwen is belangrijker dan ooit. En natuurlijk vindt iedereen zichzelf te vertrouwen. De grote vraag is echter of en hoe je vertrouwen krijgt van anderen. Het antwoord is als volgt: dit bereik je door de inzet van issuemanagement, retorica en framing.

Verschil gelijk hebben en gelijk krijgen

Issuemanagement gaat primair uit van de maatschappij. Welke thema's spelen daar die van belang zijn voor opinievorming op de beleidsterreinen van jouw organisatie. Het is bewust communicatiebeleid, gericht op strategische interventies in het publieke opinieproces.

Bij issuemanagement gaat het om het verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Gelijk krijgen kun je bereiken door de inzet van retorica: taal- en woordkeuze ofwel instrumenten om te duiden en betekenis te verlenen. Daarbij is ook integriteit van belang. Duiden is beïnvloeden en dat kan niet zonder reflectie op eigen gedrag. Daarnaast heb je framing, ofwel overtuigingskracht nodig.

De leergang Issuemanagement, Retorica en Framing (BNP 5/6) is voor ervaren senior-adviseurs en communicatiemanagers. De deelnemers worden hierin begeleid door de ervaren issuemanager en mentor Eliane Schoonman en de doorgewinterde trainer en coach Gonda Duivenvoorden.

Bezoek aan hoofdkantoor van BMW

De opleiding bestaat uit zeven dagen, waaronder een tweedaagse trip naar het hoofdkantoor van BMW in München. Daar krijg je een bijzondere kijk in de keuken en de issues van de autofabrikant.

Verder ontwikkel je onder meer je eigen issuesmatrix en ontdek je hoe je de issues in jouw matrix kunt prioriteren en invoeren in jouw organisatie. Je presenteert je matrix en plan van aanpak en leert omgaan met weerstand in jouw organisatie. Na afronding van de leergang weet je precies hoe jij kunt zorgen dat jouw organisatie betrouwbaar is en betrouwbaar gevonden wordt.

>> Meer over de Leergang Issuemanagement, Retorica en Framing