Daarom kom je verder met een NIMA-opleiding

Wil jij jezelf bewijzen op het gebied van marketing? Haal dan je NIMA-diploma. Met dit internationaal erkende diploma gaan er veel deuren voor je open. Maar wat is NIMA precies, wat levert het je op en waarom zou je je NIMA-opleiding bij SRM doen? Lees het op deze pagina.

Alle NIMA-opleidingen bekijken

Wat is NIMA?

NIMA is niet alleen een diploma: NIMA (voluit ‘Nederlands Instituut voor Marketing’) is een beroepsvereniging. Opgericht in 1966 om het marketingvak te professionaliseren, is NIMA de grondlegger van het marketing denken in Nederland. Bij SRM kun je NIMA-opleidingen op verschillende niveaus volgen. NIMA neemt vervolgens je examen af.

Waarom NIMA bij SRM?

SRM is officieel NIMA-partner en heeft al jaren de hoogste slagingspercentages bij NIMA-examens. Hoe dit komt? Vanaf het begin trainen we onze studenten met het uitwerken van cases. In de weken voor het examen maak je examencases en krijg je hier feedback op. Je wordt tijdens de gehele opleiding begeleid door topdocenten uit de praktijk die precies begrijpen wat jij als professional nodig hebt.

Elke opleiding start met een live business weekend waarin deelnemers samen aan een case werken, zodat ze de theorie concreet kunnen toepassen in de praktijk. Zo maak je meteen een goede start!

De meerwaarde van NIMA

NIMA is de enige instantie in Nederland die onafhankelijk examineert op onder andere marketinggebied. Hierdoor weten (toekomstige) werkgevers en opdrachtgevers precies wat ze aan je hebben als ze een NIMA-diploma op je cv zien staan.
 
De NIMA-examens toetsen inzicht, de kennis en de vaardigheden die nodig zijn om succesvol te functioneren in het bedrijfsleven. Hierdoor geeft het diploma een helder en onafhankelijk bewijs van jouw kennisniveau en bijbehorende vaardigheden.
 
Met een NIMA-diploma krijg je meer mogelijkheden om door te groeien: bij je eigen organisatie of wanneer je een andere baan zoekt. Je zult zien dat in marketingvacatures vaak al wordt benoemd of ze een professional op NIMA A-, B- of C-niveau zoeken. Als jij een van deze diploma’s op je cv hebt staan, zien HR-professionals direct dat je aansluit op hun vacature.

NIMA op elk niveau

NIMA A

Je volgt NIMA A als je 
nog niet eerder een marketingopleiding hebt afgerond en de basis van marketing wil leren. Bij SRM vind je verschillende NIMA A-opleidingen, zodat je kunt kiezen in welk marketingonderdeel je je het liefst wilt ontwikkelen.


In je NIMA A-opleiding
doe je praktijkgerichte basiskennis op. Je krijgt een totaaloverzicht van alle belangrijke aspecten in het werkveld van marketing. Je leert welke marketingmixelementen bestaan, hoe je je doelgroep identificeert en welke keuzes je kunt maken in online en offline marketing.


Na je NIMA A-opleiding
begrijp je alle belangrijke marketingtermen én kun je ze meteen in je werk toepassen: op basis van de analyses die je hebt leren doen kun je meteen aan de slag met de marketingactiviteiten voor jouw organisatie. Wil je nog meer weten en kunnen? Volg dan een NIMA B-opleiding.

NIMA B

Je volgt NIMA B als je
een NIMA A-diploma of ander HBO Marketing-diploma hebt. Daarnaast heb je praktische ervaring in marketing, sales of in soortgelijke commerciële functies. Je bent betrokken bij het commerciële beleid van een merk, productgroep of business unit. Bij SRM vind je verschillende NIMA B-opleidingen, zodat je kunt kiezen in welk marketingonderdeel je je het liefst wilt ontwikkelen.


In je NIMA B-opleiding
verdiep je je marketingkennis. Je wisselt ervaringen uit met andere deelnemers en leert buiten je gebruikelijke kaders te denken. Daarnaast maak je gebruik van concrete cases waarin je leert hoe je marketingmixen zo succesvol mogelijk kan implementeren. Voor je opleiding stel je een operationeel marketingplan op voor een merk, productgroep of dienst binnen je organisatie, en presenteert die.


Na je NIMA B-opleiding
heb jij je geprofessionaliseerd als specialist op het gebied van consumentenmarketing. Je hebt diepgaande marketingkennis die je op tactisch en strategisch niveau toe kunt passen in je werk. Wil je nog meer weten en kunnen? Volg dan een NIMA C-opleiding.

NIMA C

Je volgt NIMA C als je
een NIMA B-diploma hebt, of als je kennis op dit niveau hebt. Je hebt veel ervaring op het gebied van marketing en bent nauw betrokken bij het bepalen van het commerciële beleid van een merk of business unit. Je bent bijvoorbeeld marketing manager, brand manager, marketing communicatiemanager, product manager of sales manager.


In je NIMA C-opleiding
verdiep je je strategische en analytische kennis, zodat je hier op business unit- of ondernemingsniveau verder over kan beslissen. Je leert het marketingplanningsproces te beheersen en in iedere marktsituatie toe te passen – ook op lange termijn, zodat je kunt zorgen voor een duurzaam concurrentievoordeel. Door te sparren met de andere deelnemers, verbreed je je blik. In je opleiding stel je een strategisch marketingplan op voor een business unit binnen de organisatie.


Na je NIMA C-opleiding
ben je een echte marketingexpert op het allerhoogste strategische niveau. Je hebt genoeg strategisch en analytisch inzicht om met de directie te kunnen sparren. Je kent alle actuele marketingstrategieën en kunt dit vertalen naar de praktijk. Je wordt vernieuwer in je vakgebied.

Onze NIMA-marketingopleidingen

Benieuwd naar onze NIMA-opleidingen? Bekijk ons hele aanbod NIMA-opleidingen op de website. Heb je nog vragen over het volgen van een NIMA-opleiding bij SRM? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder. Bel ons op 020 - 5 126 501 of stel je vraag online.

Alle NIMA-opleidingen bekijken