De opleiding

Dat SEO belangrijk is, dat weet je natuurlijk al. Maar hoe je dat precies toepast in je teksten, dat is iets waar je graag meer over wilt weten. In deze training ontwikkel je een goede theoretische kennis van SEO die je tijdens de lessen direct in de praktijk brengt.

Er valt veel over SEO te vertellen, maar het is vooral ook een kwestie van doen. Techniek en theorie komen zeker aan bod, maar dit komt pas echt tot leven in praktische, herkenbare situaties. Daarbij is er alle ruimte om te experimenteren en uit te proberen. Tijdens de lessen werk je stapsgewijs aan het verbeteren van je eigen website of die van je werk- of opdrachtgever. Al snel zie je waar de grootste SEO-winsten te behalen zijn. Maar we kijken niet alleen naar de quick wins. Je leert ook hoe je een SEO-strategie ontwikkelt voor de lange termijn. Je ontdekt natuurlijk ook welke rol copywriting daarin speelt. Aan de ene kant om meer verkeer naar je website te trekken, maar ook om dat verkeer te laten converteren.

SEO & Copywriting in de praktijk

Stel je voor: je klant heeft een restaurant in Amsterdam. Dan is hij of zij niet de enige, er zijn er namelijk meer dan 1.300. De meeste daarvan hebben uiteraard een website. Al deze ondernemers willen natuurlijk dat hun website bovenaan de zoekresultaten verschijnt als iemand 'restaurant Amsterdam' bij Google intikt. Hoe kom je daar ooit tussen? Het antwoord is simpel: niet. En waarom zou je dit ook willen? Aan zo'n zoekopdracht zie je namelijk niet of iemand zin heeft in tapas of in sushi. En dat zijn nu net de bezoekers waar jouw klant met een pannenkoekenrestaurant weinig aan heeft.

Na deze cursus snap je dan ook dat optimaliseren op 'restaurant Amsterdam' je veel kost en weinig oplevert. Terwijl meer specifieke termen als 'de beste pannenkoeken van Amsterdam' wél de juiste klanten naar je website leiden. En belangrijker: je weet hoe je dat met behulp van SEO & Copywriting realiseert.

Voor wie bedoeld?

De training SEO & Copywriting is bedoeld voor iedereen die begrijpt dat de juiste teksten op een website het verschil maken tussen een bezoeker die gelijk weer weg is en een bezoeker die iets op je website doet. Je weet dat een website geen online visitekaartje is, maar een onmisbaar onderdeel van je bedrijf of organisatie. Je snapt dat zoekmachineoptimalisatie daarbij een waardevol middel is, maar ook dat het nooit een doel op zich is.

Je houdt je bezig met (online) communicatie binnen een organisatie of je hebt ambities om als copywriter voor jezelf te beginnen. Verder zie je dat er online veel kansen liggen, maar ben je vooral benieuwd hoe je hier zelf concreet meer mee kunt doen. Hoe je een heldere tekst schrijft hoeven we je niet meer te leren, maar je staat wel open voor nieuwe creatieve technieken en inzichten.

Direct rendement

  • Je ontwikkelt een goede basiskennis van SEO
  • Je leert zelf een zoekwoordenanalyse uitvoeren
  • Je leert teksten optimaliseren
  • Je leert creatievere teksten schrijven
  • Je leert hoe je een SEO-plan opstelt
  • Je maakt kennis met handige SEO-tool

Inhoud

Om goede teksten te schrijven waar zowel zoekmachines als mensen blij van worden is een bepaalde basiskennis onmisbaar. Je zult dus eerst leren wat SEO in de brede zin van het woord betekent voordat we dieper ingaan op de specialisatie SEO­-Copywriting. Daarbij krijg je antwoorden op verschillende vragen, zoals:

  • Hoe werken zoekmachines eigenlijk?
  • Welke factoren bepalen mijn positie in zoekmachines?
  • Waarom staat mijn concurrent zo hoog in Google en ik niet?

Met die kennis zet je vervolgens de eerste stappen om je eigen teksten te verbeteren. Een goed zoekwoordenonderzoek is hierbij onmisbaar. Er bestaan veel dure tools waarmee je dit soort analyses kunt doen, maar gelukkig zijn er ook gratis alternatieven waarmee je direct aan de slag kunt. Tijdens de training zullen we deze gratis tools bespreken, zodat je direct met je eigen zoekwoordenonderzoek kunt beginnen.

Daarnaast gaat het natuurlijk ook over het daadwerkelijke schrijven. Bij SEO­-Copywriting houd je continu de zogenoemde ranking factors in je achterhoofd. Maar het is minstens zo belangrijk dat je de klant verleidt en overtuigt.

Om die balans te vinden, werken we met een heldere checklist die je na de training op elke tekst kunt toepassen. Verder bespreken we technieken en methodes om de juiste tone of voice te vinden. Een toon die jouw klanten aanspreekt en inspireert, maar die tegelijkertijd ook het karakter van jouw bedrijf goed vertegenwoordigt.

Welke SEO & Copywriting training past bij mij?

Houd je in je teksten al rekening met SEO, maar weet je ook dat er op dit gebied nog veel te leren valt? Overweeg dan onze training SEO & Copywriting voor gevorderden.

Niet zeker welke training het best bij jou past? Neem dan contact op met programmamanager Stephan Stegeman 020-5126500 of stephan@srm.nl.

 

Stephan Stegeman
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

1. De basis van SEO
Tijdens deze eerste les beginnen we met de absolute basis. Wat is SEO precies en hoe is het ontstaan? Hoe werken zoekmachines nu eigenlijk en hoe profiteer je van die kennis? Deze en vergelijkbare vragen staan centraal. Vervolgens ga je praktisch aan de slag om de antwoorden te vertalen naar concrete optimalisatie.


2. Schrijven voor je doelgroep
De verleiding is groot om bij SEO gelijk de tools in te duiken, op zoek naar de keywords die de bezoekers met duizenden tegelijk naar je website brengen. Maar hoe goed ken je die doelgroep eigenlijk? En gebruiken ze wel dezelfde woorden als jij? Dat gaan we tijdens deze les haarscherp in beeld brengen.


3. Zoekwoordenanalyse
Nu je een beeld hebt van je doelgroep is het tijd om de juiste zoekwoorden te selecteren. Daarbij kijken we niet alleen naar de zoekvolumes. De achterliggende zoekintentie is minstens zo belangrijk, net als de kans op een conversie. Na deze les kun je aan de hand van je eigen analyse een plan maken voor zowel de structuur als de contentstrategie van je website.


4. Sterke copy schrijven
In al het SEO-geweld zou je bijna vergeten dat je ook nog sterke copy moet schrijven. Copy die raak is, zowel wat betreft keywords als wat betreft je doelgroep. In dit dagdeel SEO Copy identificeer je de copy sweet spot. Dat zijn de woorden (en beelden) die ervoor zorgen dat je kijker, bezoeker, passant, wie het ook is... KLIKT. Want daar gaat het allemaal om. Kliks van prospects. Kliks die converteren. Als SEO Copywriter combineer je zo je SEO-kennis met een frisse dosis creativiteit.


5. Search Console & Analytics
Je bent ondertussen gewapend met flink wat SEO-kennis. Ook weet je hoe je die op een creatieve manier inzet om pakkende teksten te schrijven. Maar hoe weet je nu of je ook écht goed bezig bent? Monitoringtools als Google Search Console en Google Analytics zijn hierbij onmisbaar. Daarom maak je kennis met deze tools en leer je hoe je hier essentiële informatie uit haalt.


6. SEO-Copywriting in de praktijk
Nu we verschillende theoretische en praktische aspecten van SEO hebben behandeld is het tijd om deze om te zetten in een concrete strategie. Hoe begin je nu eigenlijk aan een SEO-project en welke stappen moet je volgen? Dat verschilt natuurlijk per website, maar tijdens deze les ontdek je hoe je zelf een effectief plan van aanpak opstelt.


 

Schrijven voor het Web

Op zoek naar een diepgaandere SEO-copywriting training of training schrijfvaardigheden? Bekijk onze trainingen schrijven voor het web en vind de cursus die het beste aansluit bij jouw leerwensen.

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de training SEO & Copywriting voor beginners. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF) .

30-10-2018

Amsterdam

Aristo Zalen
Dinsdaggroep

 

28-01-2019

Amsterdam

BCN Amsterdam Arena
Maandaggroep

 

06-03-2019

Utrecht

Meeting Plaza
Woensdaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de training SEO & Copywriting. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij.

Kosten

Opleidingskosten € 1.395,00
Opleidingsprijs € 1.395,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier