De opleiding

Het communicatievak wordt steeds breder. De rol van de communicatieadviseur is volop in beweging. De adviseur nieuwe stijl faciliteert, coacht, traint en speelt een actieve rol in het op gang brengen van de dialoog.

Onder andere door de komst van social media heeft de controlerende taak van de communicatieadviseur zijn langste tijd gehad. Het wordt steeds zichtbaarder dat iedere medewerker in de organisatie communiceert en dat klanten en stakeholders medewerkers ook rechtstreeks weten te vinden.  Uit onderzoek komt naar voren dat mensen graag in contact komen met die mensen die ook de inhoudelijke kennis hebben.

Deze ontwikkelingen leiden tot het 'in de lijn brengen' van communicatie. Communicatietaken van de afdeling Communicatie worden overgeheveld naar medewerkers die direct contact met klanten en stakeholders hebben. Van lijnmanagers wordt een actieve interne communicatierol bij veranderingen verwacht. Voeg daar aan toe dat men inmiddels goed doordrongen is van het feit dat er zonder dialoog geen draagvlak ontstaat voor beleid, en het plaatje is rond. 

De communicatieadviseur nieuwe stijl heeft de kennis in huis om in deze beweging optimaal te adviseren. Hij/zij ontwikkelt en begeleidt dialoogsessies, treedt op als communicatiecoach, trainer of workshopbegeleider met als doel om andere mensen te helpen hun communicatie te versterken. In deze masterclass ontdek je de mogelijkheden van coaching  in het communicatievak en hoe je een programma ontwikkelt voor een training, workshop of dialoogsessie en hoe je deze vervolgens zelf begeleidt.

Voor wie is de masterclass bedoeld?

De masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer (BNP 4/5) is bedoeld voor adviseurs en managers met minimaal twee jaar ervaring in een adviserende functie op strategisch niveau.

Docenten en trainers

Wilma Kossen
Wilma is eigenaar van Kossencom Advies, Training en Coaching. Zij is gespecialiseerd in het begeleiden van gedragsveranderingstrajecten in organisaties en verzorgt trainingen op het gebied van communicatie, management en coaching.

Daarnaast doet Wilma onderzoek naar psychologie en breininzichten en de vertaling hiervan naar toepassingsmogelijkheden binnen het communicatievak, waarover ze verschillende artikelen publiceert. Op dit moment is ze bezig met het schrijven van een coaching boek voor communicatieprofessionals.

Wilma is geboeid door mensen en hun vermogen om te veranderen. Voor een cultuurtraject dat zij begeleidde ontving ze de prof. dr. Mastenbroekprijs.

Gonda Duivenvoorden
Gonda Duivenvoorden is eigenaar van Brainwork communicatie, coaching en training. Zij adviseert organisaties en overheden op het snijvlak van organisatie en communicatie. In alles wat zij doet staat de mens centraal. In 2018 is het boek De psychologie van communicatie uitgekomen dat zij samen met Gerald Morssinkhof heeft geschreven. Ze is gefascineerd door de effecten van communicatie tussen mensen. Haar aanpak is open en respectvol. Ze laat mensen graag ervaren wat voor impact ze hebben en kunnen hebben.

Gonda is licentiehouder breinvoorkeuren en is gecertificeerd coach/trainer. Is onder andere kerndocent voor de Opleiding Communicatiestrateeg, de Masterclass Communicatieadviseur in de Digitale Toekomst, de Masterclass Interne communicatie, de Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer, en de training Train de trainer. Zij ontwikkelt trainingen en intensieve leergangen op maat voor bedrijfsleven en overheid.

 

John van der Stam
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

Programma

Het programma van de Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer bestaat uit een aantal verschillende bijeenkomsten. Bekijk hieronder welke bijeenkomsten er zijn en wat ze inhouden.

1. Tweedaagse: Coachen

  • Verkenning van de mogelijkheden van coaching in het communicatievak.
  • Emotionele intelligentie. Hoe herken je je eigen emoties en die van de ander? Hoe ga je hiermee om?
  • Inzicht in coachingmethoden en coachingtools.
  • Oefenen met coaching in kleine groepen.
  • Intervisie.


2. Trainen en workshops ontwikkelen (1 dag)

  • Wat maakt een trainer een goede trainer?
  • Hoe leert de mens? Vanuit psychologie en breinkennis laten we zien wat er nodig is om mensen op een prettige en effectieve manier te laten leren. Wat kan een trainer met deze inzichten?
  • Hoe zorg je dat het geleerde wordt toegepast in de werkpraktijk?
  • Hoe ontwikkel je een trainingsprogramma?


3. Trainen en workshops leiden (1 dag)

  • Verkenning van de mogelijkheden van trainingen in het communicatievak. Voorbeelden: persoonlijke uitstraling en presentatie, het optimaliseren van de interne communicatierol van leidinggevenden, communicatieve vaardigheden.
  • Inzicht in verschillende trainingsvormen, zoals training-on-the-job.
  • Omgaan met emoties en weerstand van de deelnemers.


4. Tweedaagse: Faciliteren en begeleiden dialoog

  • Verkenning van de mogelijkheden van faciliteren in het communicatievak.
  • Hoe bereik je overeenstemming in een groep.
  • Faciliteren van dialoogvormen, onder andere voor leidinggevenden: zonder dialoog geen draagvlak.
  • Hoe ontwikkel je een toolkit? En hoe train en coach je in het gebruik?


5. Dag van de inspiratie
Als afrondende opdracht ontwikkelen en verzorgen alle deelnemers een korte workshop/training van maximaal een kwartier over een communicatieonderwerp naar keuze.

Hiervoor ontwikkelen ze een wervend programma, inclusief pakkende naam. De deelnemers kunnen zich inschrijven voor maximaal drie workshops. Hiermee krijgen de deelnemers zicht op het inspirerende karakter van hun workshop.

Tijdens de dag van de inspiratie worden de deelnemers verdeeld over de twee trainers. Ze worden ingedeeld op basis van de door hen gekozen workshops. De trainers en de deelnemers geven feedback aan de hand van Tops en Tips.


6. Individuele coaching
Alle deelnemers krijgen een coachingvoucher die recht geeft op een individueel coachinggesprek van anderhalf uur met een van de trainers.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de Masterclass communicatiecoach en communicatietrainer. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de uitgebreide informatie (PDF).

29-10-2018

Amsterdam

Aristo Zalen
Maandaggroep

 

04-03-2019

Utrecht/Veluwe

Meeting Plaza/Bilderberg
Maandaggroep

 

 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de Masterclass Communicatiecoach en communicatietrainer. De opleidingsprijs bestaat uit opleidingskosten en verblijfskosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 3.675,00
Verblijfskosten € 500,00
Opleidingsprijs € 4.175,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 200,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier