De opleiding

Online communicatiemiddelen stellen ons in staat om directe communicatie met grote groepen mensen, waar dan ook ter wereld, mogelijk te maken. Er wordt verwacht dat een organisatie transparant, snel en digitaal communiceert.

Tijdens deze opleiding ontdek je de belangrijkste gereedschappen en inzichten die jou helpen om je vak online effectiever uit te voeren. We behandelen onder andere contentstrategie, communitymanagement, zoekmachineoptimalisatie (SEO), online video, user experience (UX), Google Analytics, online monitoring en sociale media management.


Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De opleiding is bedoeld voor ambitieuze communicatieprofessionals die zichzelf de komende jaren willen onderscheiden met hun waardevolle inzichten in online communicatie en die met deze verdiepende inzichten online - en daarmee ook offline - effectiever hun vak willen uitvoeren. Je bent een ambitieuze junior communicatieprofessional of een meer ervaren communicatieprofessional die niet alleen in de praktijk slagvaardiger wil worden, maar ook een uitdagende gesprekspartner wil zijn voor online specialisten.

De inzichten die je opdoet tijdens de opleiding Communicatiemedewerker/Junior adviseur - BNP niveau 3 (B) of Senior Communicatieadviseur - BNP niveau 4 (C) bieden een goed vertrekpunt voor deze opleiding. 


Direct rendement, ook voor de communicatie binnen jouw organisatie

  • Je krijgt een goed beeld van het online ecosysteem en leert welke online middelen van belang zijn voor jouw situatie.
  • Je leert jouw online communicatie-aanpak verbeteren en meer samenhang te creëren.
  • Je kunt via sociale media meer inzichten over je doelgroep opdoen.
  • Je leert, door middel van online storytelling, content te maken die mensen raakt en bijblijft.
  • Je leert hoe jouw content beter vindbaar is voor jouw doelgroep.
  • Je kunt weloverwogen keuzes maken tussen de verscheidene vormen content om het beste resultaat te behalen.
  • Je kunt online gesprekken over jouw onderwerpen en organisatie slim monitoren.
  • Je leert hoe jouw organisatie toegevoegde waarde kan bieden in online communities en online conversaties.
  • Je leert hoe je sturing geeft aan een online ontwikkelproject (zoals een nieuwe website).
  • Je leert het effect meten van jouw online communicatie-inspanningen en leert verbeteringen aanbrengen aan de hand van data.
  • Je leert hoe je de gebruikerservaring van een website onderzoekt en verbetert.
  • Je schrijft onder begeleiding van een mentor een adviesnotitie voor jouw organisatie of project.

Het examen

Je sluit de opleiding af met een adviesplan en een mondelinge verdediging. Het adviesplan schrijf je over een onderwerp van jouw keuze, bijvoorbeeld jouw eigen organisatie of project. Binnen jouw adviesplan ga je in op de mogelijkheden die je ziet om de behandelde materie toe te passen in jouw praktijk. Als je hiervoor een voldoende haalt, verdedig je de uitwerking van jouw advies tijdens het mondeling. Als je de examinatoren kunt overtuigen dat jouw advies zal leiden tot een verbetering van de huidige situatie, ontvang je een SRM-diploma Online communicatie.


Docenten en trainers

Communicatie is een breed vakgebied, maar vereist tegelijkertijd ook ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Daarom werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die ons vakgebied met zich meebrengt. Je krijgt les van ervaren praktijkprofessionals (waaronder online media-adviseurs, SEO-copywriters, communitymanagers en usability-experts). Stuk voor stuk inspirerende professionals waar jij als communicatieprofessional iets aan hebt. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om jou verder te brengen. Tevens krijg je persoonlijke aandacht tijdens de mentorbijeenkomsten.


Jouw investering in tijd

Een opleiding is een grote tijdsinvestering. Het kost immers veel energie om nieuwe materie volledig eigen te maken. Daarnaast heb je het waarschijnlijk al druk genoeg. Daar houden wij met het plannen van deze opleiding zoveel mogelijk rekening mee. Omdat deze opleiding praktijkgericht is, leer je het meeste tijdens de bijeenkomsten. Wekelijks heb je een dag of ochtend les. Reken op ongeveer 4 uur aan voorbereidingstijd per week buiten de bijeenkomsten om.


Toelatingseisen

Je hebt minimaal hbo of universitair denkniveau en affiniteit met het communicatievak. Er wordt van je verwacht dat je een eigen laptop (met werkende WiFi) meeneemt naar de bijeenkomsten en hier goed mee overweg kunt. Programma's als Word, Excel en Powerpoint zijn je niet vreemd, en je snapt hoe je overweg kunt met een browser als Google Chrome of Firefox. Twijfel je of je aan de toelatingseisen voldoet of heb je hier vragen over? Neem dan contact op met de programmamanager van deze opleiding.

 

Laat hieronder je naam en telefoonnummer achter en we bellen je zo snel mogelijk terug

 
 

Programma

Gedurende de opleiding komen theorie en praktijk samen in de bijeenkomsten. Je ontvangt voorbereidende opdrachten zodat je in jouw eigen tijd ook op een waardevolle manier door kunt leren. 

1. Kick-off en Trends & ontwikkelingen


2. Het online ecosysteem
Wat je ook met online communicatie wilt bereiken, het bevindt zich nooit in een vacuüm. Je bent onderdeel van een snel ontwikkeld online ecosysteem. Meestal heb je een eigen plek in dit ecosysteem, zoals een website, Facebookpagina of mobile app. Tijdens deze bijeenkomst staan we stil bij dit ecosysteem, hoe dit met elkaar interacteert en wat de effecten zijn van mobiele apparaten. Inzichten die onmisbaar zijn om de mogelijkheden van content en online interactie te doorgronden.


3. User experience
Stel je eens voor dat bezoekers van je website de belangrijkste informatie niet weten te vinden of niet begrijpen hoe jouw website werkt. Dat leidt tot een slechte ervaring. Dit gebeurt waarschijnlijk veel vaker dan je denkt. Jij wilt daar natuurlijk verandering in brengen. Dat is waar Usability om draait: gebruiksvriendelijker maken van je website zodat jouw bezoekers een betere ervaring hebben. We behandelen theorie en best practises, maar besteden ook aandacht aan hoe je een usability-onderzoek vormgeeft.


4. Online monitoring
Webcare is voor iedere organisatie een belangrijk aspect van online gesprekken. Tijdens deze bijeenkomst leer je hoe je webcare zo inricht dat het een waardevol onderdeel kan worden van je online dienstverlening. Ook leer je hoe je gesprekken en sentimenten online kunt monitoren.


5. Customer journey
Tijdens de bijeenkomst over customer journey leer je hoe je communicatiekanalen optimaal inzet voor je nieuwe en bestaande klanten, hoe je onderscheidt maakt tussen fasen en welke aanpak het best past binnen de context van jouw werkzaamheden.


6. User stories & webdevelopment
We gaan dieper in op het aansturen van een online project, waaronder hoe je een goede technische briefing structureert en slim gebruik maakt van tools en methodieken om sturing te geven tijdens de realisatie.


7. Contentstrategie
In het hart van een goed verhaal staat een concept dat jouw content met de doelgroep verbindt en je merk tot leven brengt. In de praktijk is daar goede structuur voor nodig. Een contentstrategie helpt je hierbij. In deze bijeenkomst lopen we langs de belangrijkste stappen om tot een goede structuur en strategie te komen.


8. Paid media


9. Analytics 1
Google Analytics is wereldwijd en in Nederland het meest gebruikte analyticspakket. Dat is niet zonder reden, Google Analytics is namelijk de vriend van iedere online professional. Het geeft je inzicht in wat er op jouw webpagina’s gebeurt. Tijdens deze bijeenkomst bespreken we de basis van Google Analytics, zodat je tijdens andere bijeenkomsten gebruik kunt maken van deze tool.


10. SEO 1
Je kunt nog zulke mooie en goede teksten schrijven, als niemand ze leest heb je er weinig aan. Het is dus belangrijk dat mensen jouw content – en dus jouw website – goed kunnen vinden. Aangezien tegenwoordig bijna elke zoektocht naar informatie begint met het intikken van een paar woorden in Google is zoekmachineoptimalisatie (SEO), het vindbaar maken van jouw content binnen Google, van essentieel belang. Daarom helpen we je de basis van SEO onder de knie te krijgen. Je leert hoe zoekmachines werken en hoe je met deze kennis je content beter vindbaar kunt maken. Deze fundamentele inzichten maken het voor jou vervolgens weer makkelijker om een SEO-specialist zo effectief mogelijk in te zetten. Daarbij kijken we niet alleen naar de zoekmachines zelf, maar vooral ook naar de lezers. Een goed vindbare tekst schrijven is één ding, maar je wilt de lezer natuurlijk ook met je teksten interesseren. Hoe je daartussen de optimale balans vindt is de rode draad van deze SEO-lessen.


11. SEO 2
Google draait om woorden, zoekwoorden om precies te zijn. Waar zoeken potentiële bezoekers van je website nou precies op en hoe leidt de gedachtegang van een bezoeker eigenlijk tot een concrete zoekopdracht? En belangrijker: hoe zorg je dat die zoekopdracht ervoor zorgt dat jouw doelgroep op jouw website terecht komt? Daarom leer je stap voor stap hoe een zoekwoordenonderzoek in elkaar zit en ga je vervolgens zelf met je eigen onderzoek aan de slag. Gelukkig zijn er tal van handige tools die je hierbij helpen. We behandelen de gratis tools en gaan er direct mee aan de slag, zodat jij beter inzicht krijgt in het online gedrag van je doelgroep.


12. Online copywriting 1
Nu je weet welke woorden en zoektermen mensen gebruiken om de content op jouw website te vinden is het tijd om deze om te zetten naar aantrekkelijke teksten. Daarbij is het niet alleen belangrijk om de juiste informatie te bieden, maar ook om dit te doen op een manier die de aandacht van je lezers vasthoudt. Wist je bijvoorbeeld dat de meeste mensen een webpagina al binnen 15 seconden weer verlaten omdat ze niet direct kunnen vinden wat ze zoeken? Dat is dus de tijd die jij hebt om je bezoeker ervan te overtuigen dat hij bij jou aan het goede adres is. Copywriting is daarbij de sleutel tot teksten die de aandacht trekken en de lezer verleiden.


13. Online copywriting 2
Sommige mensen denken dat je bij SEO-copywriting teksten schrijft voor zoekmachines. Een bekend misverstand, want je schrijft uiteindelijk natuurlijk voor de mensen die jouw content lezen. De balans tussen schrijven voor mensen en schrijven voor zoekmachines is in de voorgaande lessen steeds naar voren gekomen en nu is het tijd om die theorie naar de praktijk te vertalen. Je leert welke SEO-elementen je makkelijk kunt toepassen in de teksten die je schrijft, zonder de leesbaarheid en verleidingskracht daarbij uit het oog te verliezen. Verder bespreken we nog enkele valkuilen.


14. E-mail
In deze bijeenkomst bespreken we alles wat van belang is voor het succesvol inzetten van e-mail. Denk daarbij aan regelgeving, het organiseren van een goede aanpak, hoe je e-mail analyseert en manieren om op te vallen in de inbox.


15. Analytics 2
We mogen als communicatieprofessionals erg blij zijn met digitale communicatiemiddelen: we kunnen heel grondig het effect meten van onze inspanningen. Tijdens deze bijeenkomst kijken we naar de mogelijkheden om met Google analytics meer grip te krijgen op het meten, onder andere door gebruik van automatische rapporten en doelen.


16. Opstap naar het examen
We bespreken het examenproces en je examenopdracht tijdens deze sessie die jou voorbereidt op je examen.


17. Social media management
Sociale media zijn een onmisbaar middel om online een relatie op te bouwen. Tijdens deze bijeenkomst verdiep je je in de belangrijkste sociale mediakanalen. Wat kunnen ze? Waar is de doelgroep actief? Welke zijn voor jou interessant en hoe zet je ze slimmer in? Aan de hand van een concrete case leer je hoe je sociale media planmatig en effectief kunt inrichten, zodat jij geschikte platforms kunt kiezen voor online content en dialoog.


18. Casedag
Gedurende de twee casedagen wordt er in teamverband gewerkt aan één en dezelfde livecase, het vraagstuk wordt vanuit ieder perspectief van online communicatie bekeken en aan het einde van de tweede dag presenteert ieder team het advies aan de opdrachtgever.


19. Casedag
Gedurende de twee casedagen wordt er in teamverband gewerkt aan één en dezelfde livecase, het vraagstuk wordt vanuit ieder perspectief van online communicatie bekeken en aan het einde van de tweede dag presenteert ieder team het advies aan de opdrachtgever.


20. Analytics 3
Tijdens het derde dagdeel gaan we dieper in op het gebruiken van Google analytics om het effect van je inspanningen in kaart te brengen.


21. SEO 3
Je gaat dieper in op de fijnere kneepjes van SEO zodat je hier in je analyse en adviezen rekening mee leert houden.


22. Community management
Communities draaien voor het grootste gedeelte om de gesprekken die er gevoerd worden. Hoe zorg je ervoor dat zowel jouw organisatie als jouw doelgroep iets aan deze gesprekken heeft? Tijdens deze bijeenkomst komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat verstaan we onder community- en conversatiemanagement?
  • Welke vormen kunnen communities aannemen en tot welk doel? Denk aan bijv. co-creatie en crowdfunding.
  • Wat voor soort gesprekken kun je online met je klant/doelgroep voeren en welk doel dienen ze?
  • Waar ligt de toegevoegde waarde van community- en conversatiemanagement?
  • Hoe kom je in contact met je doelgroep?
  • Wie heeft de verantwoordelijkheid voor communitymanagement binnen de organisatie?


23. Analytics 4
Tijdens de laatste bijeenkomst gericht op analytics leggen we de nadruk op het interpreteren van data, om zo tot nieuwe inzichten te komen.


24. Usability en optimalisatie 1
Geen mens is hetzelfde, maar er is in grote lijnen wat te vertellen over hoe wij ons gedragen op een website. Je leert tijdens deze bijeenkomst hoe met je website en content de verschillende voorkeursprofielen van bezoekers aanspreekt en hoe je op basis van bekende heuristieken stap voor stap je website verder optimaliseert.


25. Usability en optimalisatie 2
In deze les leer je hoe je je website gebruiksvriendelijker kunt maken door obstakels voor je bezoekers weg te nemen. Je krijgt handvatten om de usability van je eigen website te toetsen en gaat in de les op zoek naar concrete verbeterpunten. Vervolgens leer je welke stappen je kunt nemen om deze op te lossen en maak je kennis met processen om continu te blijven werken aan het gebruiksvriendelijker maken van je website.


26. Examen Kick-off
De laatste bijeenkomst van de opleiding staat in het teken van het examen. We bespreken de gang van zaken van het examen en de beoordeling, zodat jij met een helder beeld van het examen aan de slag kunt met je adviesnotitie.


 

Literatuur

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatie. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij. De overige kosten zijn externe kosten die je niet bij SRM maakt. De verplichte literatuur kun je zelf bestellen bij Managementboek.nl.

Kosten

Opleidingskosten € 4.175,00
Mondeling examen
(SRM Examen)
€ 320,00
Opleidingsprijs € 4.495,00

Overige kosten

Verplichte literatuur € 65,00
Aanbevolen literatuur € 60,00

 

Moet je de opleiding zelf betalen?

SRM biedt in een beperkt aantal gevallen financiële support aan. Bekijk hier de voorwaarden van SRM Loopbaan support

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier