De opleiding

Ben je een communicatieprofessional en wil je de basis van online communicatie onder de knie krijgen, maar heb je geen tijd of behoefte om de diepte in te gaan? Dan sluit de korte opleiding Online communicatie essentials goed aan.

Tijdens de opleiding kom je in contact met de belangrijkste ontwikkelingen en middelen binnen online communicatie, waarmee je jouw inzicht in het vakgebied vergroot. Je ontdekt de samenhang van de online middelen en ziet hierdoor nieuwe kansen. Door jouw kennis van het online ecosysteem kun je trends beter op waarde schatten.

Voor wie is deze opleiding bedoeld?

De opleiding is relevant als je jezelf herkent in één van deze beschrijvingen:

  • Je hebt een (senior) communicatiefunctie en je wilt beter op de hoogte zijn van de werking van de belangrijkste online middelen. Je wilt jouw team en/of online specialisten beter aansturen.
  • Je hebt ervaring met bepaalde online communicatiemiddelen (zoals sociale media of je website) en wilt aansluitende vakgebieden of middelen beter begrijpen.
  • Je overweegt een carrière of specialisatie in online communicatie, maar wilt eerst de breedte van het online communicatievak ervaren voordat je in het diepe springt.

Jouw collega-deelnemers

Je maakt deel uit van een diverse groep communicatieprofessionals. Jouw collega-deelnemers komen uit verschillende typen organisaties en sectoren. Je ervaart hoe anderen omgaan met vergelijkbare vraagstukken en leert daarbij van elkaar en elkaars werkachtergrond, dat prikkelt de creativiteit.

Docenten en trainers

Online marketing is een enorm breed vakgebied, maar vereist tegelijkertijd ook ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Daarom werkt SRM met specialisten die dagelijks te maken hebben met de problematiek, uitdagingen en kansen die het vakgebied met zich meebrengt. Stuk voor stuk inspirerende professionals die weten hoe de online marketingwereld er nu uitziet en waar jij als (toekomstige) online marketeer iets aan hebt. Uiteraard beschikken ze ook over de didactische kwaliteiten die nodig zijn om hun kennis begrijpelijk op jou over te brengen.

Behoefte aan meer diepgang?

Online communicatie essentials is de verkorte versie van de opleiding Online communicatie. Wil je jezelf ontwikkelen tot het niveau waarop je zelf goed onderbouwde online adviezen kunt geven en de uitvoering op je kunt nemen? Bekijk dan onze opleiding Online communicatie.

 

Jeroen van Woudenberg
Programmamanager bij SRM

Laat je gegevens achter en ontvang gratis een vrijblijvend adviesgesprek met onze programmamanager.

 
 

Programma

De opleiding bestaat uit 8 avonden waarbij elke avond in het thema staat van een specifiek onderwerp. Zo ontdek je op een gestructureerde wijze de belangrijkste gereedschappen waarover je online beschikt.

1. De website en het online communicatie ecosysteem
Het internet brak in 1993 met de ontwikkeling van de eerste browser definitief door. Gedurende de twee decennia die volgden ontwikkelde het internet zich ontzettend snel. In 2004 kwam er een kentering op het internet, waarbij het paradigma 'zenden' veranderde in het paradigma 'dialoog'. Deze paradigmashift werd bestempeld als web 2.0.

Tijdens de eerste bijeenkomst kijken we naar de invloed die deze paradigmashift heeft gehad op het leven van onze doelgroep en bekijken we de website en het internet anno nu door de bril van een online marketeer.


2. User experience (UX)
Wat is UX? Hoe help je mensen om online hun doel te bereiken? Bij klantbeleving gaat het altijd om mensen. Hun ervaringen, emoties en gedrag zijn de basis voor elk product, elke dienst en elke website. Tijdens deze bijeenkomst leren we de basis van UX en kijken we naar de gebruiksvriendelijkheid van websites.


3. Search Engine Optimization (SEO)
Search Engine Optimization (SEO) is een cruciaal en onmisbaar onderdeel in het takenpakket van een online marketeer. Zoekmachines moeten immers in staat zijn om een website te vinden en te indexeren. Helaas gaat dit indexeren niet vanzelf. We moeten de zoekmachines een handje helpen. Dit kunnen we onder andere doen door de website zoekmachine-vriendelijk te bouwen en te onderhouden.

Tijdens deze bijeenkomst komen de belangrijkste zaken aan bod. Er komt naar voren hoe een zoekmachine werkt en wat deze nodig heeft om jouw website en bijbehorende content op te kunnen nemen in de zoekmachineresultaten. Daarna behandelen we het eerste belangrijke werkgebied van SEO, namelijk de content van je website. Na deze bijeenkomst weet je hoe je de beste zoekwoorden voor jouw pagina's vindt en je deze op de juiste wijze verwerkt. Ook behandelen we een recente wijziging in de zoekmachines waardoor de wereld van content optimalisatie is veranderd.


4. Social media
Social Media zijn méér dan snappen hoe je middelen als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn slim inzet. Gedurende deze les gaan we social media op een strategische manier leren inzetten, met tal van praktijkvoorbeelden. Je krijgt inzicht in de mogelijkheden die jou als adviseur of consultant een volwaardig gesprekspartner maken en je helpen een visie te ontwikkelen die jouw organisatie of merk verder helpt.


5. Content
Iedereen wil ‘iets’ met content. We zijn wars van ingekochte reclame; we willen mensen bereiken en hen op een overtuigende manier raken met verhalen die het waard zijn om te delen. Toch is maar liefst 90 procent van alle content slecht. Hoe zorg je ervoor dat je met waardevolle content je doelgroep op de juiste plek bereikt? We behandelen hoe je tot een uitgekiende content-strategie komt die houvast geeft om goede content op het juiste moment te delen. We bieden inspiratie en staan stil bij veelgemaakte fouten.


6. E-mail
Sommige marketeers roepen dat e-mail dood is, maar als je er bij stilstaat, zie je dat de meest belangrijke updates nog steeds, en misschien wel meer dan ooit, per e-mail verstuurd worden. Persoonlijke e-mails, service updates, social media berichten, afhaalberichten van pakketjes en e-cards komen allemaal binnen in je inbox. Het mooie is: als de klant jou toegang heeft gegeven tot zijn/haar inbox heb jij het voorrecht om ook jouw bericht naar deze privé omgeving te sturen.

Tijdens de bijeenkomst E-mailmarketing gaan we dieper in op de do's en don'ts omtrent e-mail. Tevens bekijken we hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mails een positieve bijdrage leveren aan de relatie tussen jou en je klant. Je klant moet namelijk uitkijken naar jouw e-mails in plaats van ze direct te willen markeren als spam.


7. Google Analytics
Het is zover: je hebt bezoekers op je website. En nu? Tijdens deze bijeenkomst worden de mogelijkheden rondom het meten van bezoekersgedrag behandeld. Maar meten is nog niet direct weten, want hoe haal je bruikbare informatie uit die bergen data? En hoe interpreteer je die informatie? Real-time data, doelen, uitstappagina's, segmenten en vele andere functionaliteiten helpen je om meer inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoeker. Tijdens deze bijeenkomst leer je jouw doelgroep nog beter kennen.


8. Conversion Rate Optimization (CRO)
Voordat je een website kunt verbeteren, moet je eerst inzien wat er beter kan. Want waarom inspireert jouw website je doelgroep niet voldoende om te converteren? Dat begint met het interpreteren van het gedrag van de bezoekers op je website. Haken ze op een bepaald punt in het proces af of navigeren ze anders door je website dan dat je in eerste instantie gedacht had? Wanneer je dit weet, kun je verbeterpunten voor je website formuleren. Een bijeenkomst over het koppelen van conversieverhogende acties aan opgedane inzichten.


 

Startdata & Locaties

Onderstaand overzicht bevat de startdata en locaties van de korte opleiding Online communicatie essentials. Een overzicht van de data en locaties van alle individuele bijeenkomsten vind je in het voorlopig rooster in de Uitgebreide informatie (PDF).

05-10-2018

Utrecht

Meeting Plaza
Vrijdaggroep

 

01-11-2018

Amsterdam

SRM
Donderdaggroep

 

 

Literatuur

In de Uitgebreide informatie (PDF) vind je een overzicht van de verplichte en aanbevolen literatuur voor de opleiding Online communicatie essentials. Je kunt het boek bestellen via onze partner Managementboek:

managementboek-bestellink

 

Prijzen

In onderstaand overzicht vind je een specificatie van de kosten van de opleiding Online communicatie essentials. De opleidingsprijs bestaat uit: opleidingskosten en examenkosten. Let op: de opleidingsprijs is btw-vrij.

Kosten

Opleidingskosten € 1.320,00
Schriftelijk examen
(SRM Examen)
€ 275,00
Opleidingsprijs € 1.595,00

 

Schrijf je direct in of reserveer alvast een plek

sluiten Sluiten

Inloggen

Je bent ingelogd

Via onderstaande knop ga je direct naar de SRM inlogomgeving.


Uitloggen?

» Uitloggen? Klik hier